Stellia Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Jeg skal skrive en semesteroppgave i ex.phil. som skal leveres inn rett før jul, og har (først nå...) begynt å peile meg inn på tanken på hva jeg skal skrive om. Er egentlig litt blank. Faget interesserer meg ikke nevneverdig, og jeg har ingen gode idèer. Noen som kan hjelpe meg? Har du skrevet en ex.phil-oppgave, og fikk god uttelling på emnet du valgte? Endret 15. oktober 2009 av Stellia
Gjest Gjest_sina_* Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg skal skrive en semesteroppgave i ex.phil. som skal leveres inn rett før jul, og har (først nå...) begynt å peile meg inn på tanken på hva jeg skal skrive om. Er egentlig litt blank. Faget interesserer meg ikke nevneverdig, og jeg har ingen gode idèer. Noen som kan hjelpe meg? Har du skrevet en ex.phil-oppgave, og fikk god uttelling på emnet du valgte? Hei! Jeg hadde problemstillingen "Hva er egentlig det gode liv" ?(eller noe i den duren,er endel år siden. Jeg dro inn hva de ulike filosofene mente om det, og drøftet ut fra det. Hadde en relativ negativ holdning til ex-phil,men synes etter oppgaven var ferdig at det vat utrolig lærerikt.Endte opp med karakteren A. Tror jeg fikk så bra resultat fordi jeg virkelig synes problemstillingen var relevant og spennende.Lykke til
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Ja, enig med Sina. Velg et tema som faktisk interesserer deg, eller som har noe å si for livet vårt i dag. *Hvorfor er det egentlig galt å stjele? ER det galt å stjele? *Hva er lykke? *Hva er rettferdighet? *Hva er frihet? *Hvordan oppstår kunnskap? *Hvordan kan man finne en sannhet? KAN man finne en sannhet? Disse problemstillingene kan diskuteres med grunnlag i en eller flere filosofer. Aller best er det om du kommer til en selvstendig konklusjon basert på ulike filosofers meninger.
Tabris Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Du kan sammenligne to filosofer med fokus på et bestemt emne. Jeg skrev f.eks en oppgave hvor jeg sammenlignet Platons og Aristoteles' syn på estetikk.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg skal skrive en semesteroppgave i ex.phil. som skal leveres inn rett før jul, og har (først nå...) begynt å peile meg inn på tanken på hva jeg skal skrive om. Er egentlig litt blank. Faget interesserer meg ikke nevneverdig, og jeg har ingen gode idèer. Noen som kan hjelpe meg? Har du skrevet en ex.phil-oppgave, og fikk god uttelling på emnet du valgte? Om du synes det er kjedelig, så velg en enkel oppgave. Da vil jeg foreslå at du f.eks. sammenlikner ontologiene til Platon og Aristoteles. En enkel oppgave, ikke så altfor vanskelige teorier til noen av dem, enkelt å forklare.
Glynis Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Om du synes det er kjedelig, så velg en enkel oppgave. Da vil jeg foreslå at du f.eks. sammenlikner ontologiene til Platon og Aristoteles. En enkel oppgave, ikke så altfor vanskelige teorier til noen av dem, enkelt å forklare. Hvis du synes det er kjedelig, velg noe gøy. De færreste synes Platon og Aristoteles er gøy. Velg utilitarisme. Enkel teori å forklare, lett å lage ekstreme eksempler.
Stellia Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Jeg har valgt "Hva er lykke?", og er allerede i gang. Spennende skrivning. Endret 26. oktober 2009 av Stellia
Futuredoctor Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Hei.. jeg vet at det er gammelt, men jeg har temaet hva er lykke og det gode liv? Skal ta utgangspunkt i Aristoteles sitt syn.. har innlevering i exphil på samme sag som eksamen, og det blir så problematisk.. eksamen er ferdig 15, og oppgaven skal inn til kl.14.. Hadde skrevet en grei oppgave, men i følge veilederen min så skjønte jeg ikke hva lykke i følge aristoteles var.. og jeg svarte ikke på oppgaven.. noen som kan forklare meg hva aristoteles sa om lykke og det gode liv? .. igjen, vet at det er gammel tråd.. men to av dere har skrevet om dette..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå