Elizia Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Vurderer å servere gryterett med ris i barnedåp vi skal ha i desember. Har dere tips til enkle, gode gryteretter med oksekjøtt evt elgkjøtt og hvor mye gryterett bør man beregne per person? Vi blir 16 personer i dåpen. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Var i en barnedåp forleden der fikk vi servert gryterett laget av viltskav i en god saus. Kun kjøttet i sausen. Tror de brukte ferdigkjøpt viltsaus og smaka den til med fløte. Ris og salat til. Kjempegodt. Mengde du skal lage tja si det. Så i et ukeblad idag gryte av FINNBIFF 4 porsjoner. 500 gr. finnbiff - 150 gr. bacon i biter - 250 gr, friske sjampingjonger - 2 dl. vann - 3 dl. seterrømme - 1 dl. melk - 3 skiver ekte geitost - 5 einerbær - 1/2 ts. tørka timian - 1 ts. salt - 1/2 ts. pepper. Når jeg lager gryte av finnbiff/viltskav serverer jeg rosenkål m/baconbiter i. Håper du finner ut av dette eller annen gryte. Ha en fin dag på daåpsdagen!!!
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Ved festlige anledninger liker jeg aldri å servere ris til gryte. Synes det blir for simpelt. Server hjemmelaget potetstappe i stedet. Kok poteter, mos med smør og matfløte, tilsett salt/pepper og persille. Kjempegodt. Potetstappen kan også "sprites" opp ved å koke potetene sammen med litt sellerirot. Hvitløk kan også tilsettes med det må da passe til gryta. Ellers er kokte poteter å foretrekke fremfor ris synes jeg. Ris er for meg hverdagsmat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå