Gå til innhold

Psykoanalyse


Fremhevede innlegg

Gjest just me
Skrevet

Blæ!

Etter å ha sendt ut 20 brev til psykologer og ringt massevis av psykologer får jeg svar, av en psykolog som driver med psykoanalyse. Noe jeg er skeptisk til, da jeg egentlig vil ha noe som går mer i retning av kognitiv terapi. Også må jeg først dukke opp på tre vurderingstimer, noe som kommer på 900 kr (jeg har ikke frikort) og hun har ikke egentlig ledig plass ennå heller, så etter det må jeg vente...

Æsj. What to do?

Noen som har prøvd psykoanalyse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Jolly_*
Skrevet

De jeg kjenner som har gått til psykoanalyse har blitt avhengige, enda mer selvopptatte og verre psykisk. En gikk flere ganger i uka i flere år og ble bare dårligere og fikk et usunt forhold til terapeuten. Psykoanalyse er en veldig gammeldags behandlingsform som nesten ingen vil anbefale i dag. Heller som du sier kognitiv terapi. Jeg håper du finner ut av det. Ikke lett. Dumt at det skal være så vanskelig å finne psykolog. Lykke til.

Skrevet

Nei, jeg ville valgt en annen form for psykoterapi enn psykoanalyse. Ville nok heller valgt kognitiv terapi eller acceptance and commitment therapy.

Skrevet
Hvorfor det? :)

Fordi psykoanalyse baserer seg på en modell av hva som styrer adferden vår, som Freud trakk ut av ræva, og som jeg syns virker lite sannsynlig. Aaron Beck sine skjemata og synspunkter på bias, har ikke samme potensiale til å krasje med nevrobiologi. Jeg skal ikke påstå at psykoanalyse er dårligere, ettersom jeg ikke kjenner skikkelig til sammenlignende studier. ACT har en annen måte å tilnærme seg hvordan du handler på, som appellerer mer til meg. ACT blander seg ikke opp i om tanker er en kausal årsak til handling, om de er epifenomener, eller om de er begge deler, slik jeg har skjønt det. Virker mye mer vitenskaps-kompatibel og behaviorismus-beslektet.

Skrevet
Fordi psykoanalyse baserer seg på en modell av hva som styrer adferden vår, som Freud trakk ut av ræva, og som jeg syns virker lite sannsynlig. Aaron Beck sine skjemata og synspunkter på bias, har ikke samme potensiale til å krasje med nevrobiologi. Jeg skal ikke påstå at psykoanalyse er dårligere, ettersom jeg ikke kjenner skikkelig til sammenlignende studier. ACT har en annen måte å tilnærme seg hvordan du handler på, som appellerer mer til meg. ACT blander seg ikke opp i om tanker er en kausal årsak til handling, om de er epifenomener, eller om de er begge deler, slik jeg har skjønt det. Virker mye mer vitenskaps-kompatibel og behaviorismus-beslektet.

Enig. Kjøp ACT boken the mindfulness and acceptance workbook for anxiety og jobb med den på egenhånd og vent heller til en annen terapeut blir ledig.

Skrevet

Kanksje du kan få deg en nettpsykolog som driver med kognitiv terapi. Ikke helt det samme, men vet det finnes. Sikkert mange i USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...