Gå til innhold

Bytte studiet?


Gjest Gjest_Studenten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*

Hei!

I høst begynte jeg på journaliststudie og trodde det var det jeg ville, men fant ut at det er et veldig krevende studie og etterhvert yrke for en alenemor.

Jeg er også avhengig av å bruke tiden fornuftig da jeg får en bra økonomisk støtte som ikke varer i evighet. Så jeg må skaffe meg en utdannelse som jeg kan få jobb som når jeg er ferdig.

Jeg trodde jeg visste hva jeg ville studere, men gjør tydeligvis ikke :sjenert:

Av naturen er jeg ikke den super utadvendte (sikkert derfor journalistutdanningen ble upassende?), heller ikke mega sjenert, da.

Jeg liker å jobbe med mennesker og jeg er en person som er opptatt av å bidra med noe i samfunnet.

Er det noen der ute som har noen forsalg til meg om hva jeg kan studere?

Vet dere om det går an å bytte til et annet studie slik jeg kan fortsette med det jeg vilger til våren?

Takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sikkert kontakte noen utdanningsinstitusjoner og høre om de har ledige plasser på noen studier. De fleste har kommet et stykke ut i studiet nå, men det er da alltid frafall her og der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke endre studiet per i dag, siden fristen for å melde seg opp til eksamen er utgått..

Studier som starter om våren er bl.a psykolog i Oslo. Siden du går på journalistlinjen, så regner jeg med at du har relativt gode karakterer. Psykologer jobber jo masse med mennesker, som du sier du liker.

Ellers kan du jo tenke på å utdanne deg som sosionom, ergoterapaut, sykepleier (mange muligheter videre; helsesøster, jordmor ++), lege! Kanskje passer du som lærer? Mulighetene er mange :-)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Studenten_*
Du kan nok ikke endre studiet per i dag, siden fristen for å melde seg opp til eksamen er utgått..

Studier som starter om våren er bl.a psykolog i Oslo. Siden du går på journalistlinjen, så regner jeg med at du har relativt gode karakterer. Psykologer jobber jo masse med mennesker, som du sier du liker.

Ellers kan du jo tenke på å utdanne deg som sosionom, ergoterapaut, sykepleier (mange muligheter videre; helsesøster, jordmor ++), lege! Kanskje passer du som lærer? Mulighetene er mange :-)

Lykke til :)

Tusen takk for svar og gode forslag:)

Høres ut som du er en tankeleser, hehe. Jeg har lenge vurdert å bli psykolog og mange ble overrasket da jeg valgte journalistikk. Men grunnen var at profesjonstudiet i psykologi er 6 år og jeg vil ut i arbeidslivet snart! Og jeg vil ikke ta bare bachelor i psykologi for da blir jeg ikke psykolog. Jeg satt og leste om lærerutdanninga i morges og det er noe jeg kan tenke meg å studere.

Mener du at søknadsfristen for psykologistudiet ikke har gått ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen har da gått ut, så vidt jeg vet. Opptaket til våren ble gjennomført samtidig med høstopptaket.

Det skader sikkert ikke å høre med diverse universiteter og høgskoler. Vet ikke om de har samme eksamensregistreringstidspunkt?

Gode lærere er det alltids behov for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, beklager. Tror fristen faktisk er gått ut. Jeg tenkte at det kanskje var opptak før jul til vårstudier, men det ser ut til at det skjer sammen med alle de andre studiene før sommeren.

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg studert det jeg virkelig ønsket. Om det er psykolog du vil bli, GO FOR IT! Tenk hvor lenge du skal være ute i arbeidslivet etter endt utdanning uansett. Jeg tror ikke du hadde angret. Jeg gikk årsstudium i psykologi i fjor i Bergen, og solgte nylig bøkene mine til en 37 år gammel dame. Hun hadde nettopp fullført juss utdanning, men angret, så startet på psykologi studiet i år. Det er aldri for sent ;-) Og jeg tror ikke du kommer til å angre når du først er utdannet! Da vet du at du har valgt riktig! I år tar jeg opp fag på privatskole, og har opptil flere i klassen som er mellom 25-30 år som forbedrer karakterene sine for å komme inn på medisin som er en 6 1/2 årig utdannelse. Jeg synes du skal satse på det du føler er riktig! Bare tenk på hvor mange år du skal arbeide i forhold til de årene utdanningen din tar :-)

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...