Gjest utlogget nå Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har lest litt, men er i tvil om jeg har rett diagnose. Kort om meg: Hadde gode karakterer på skolen, falt ut av div. utdanninger (angst) og jobber. Klarte å fullføre et kreativt prosjekt som krevde mye men samarbeidet med en venn. Jeg måtte dra han i gang, men da vi var i gang ble han engasjert. Isolerer meg mye, men når jeg blir tvunget til å være sosial, er jeg positiv og blid. Er mye trett. Mye tankesurr. Bekymrer meg mye for fremtiden, ikke bare min men også for de jeg er glad i. Leser mye, men føler meg ukonsentrert hvis det er fagstoff. I gode perioder kan jeg drømme om ting, og har også satt de ut i virkelighet, ikke alltid med gode resultater og da her jeg følt meg som en taper etterpå. Ofte søvnproblemer, både med å sove og at jeg våkner flere ganger om natta. Er veldig lite aktiv nå. Det kan være depresjon, men jeg har ikke et stort sosialt nettverk nå. Hva kjennetegner en med ADD eller asbergers? Jeg kan også leve veldig i fantasiens verden. Leser blant annet mye og tror at ting blir bedre bare jeg flytter på landet (har prøvd, var ikke vellykket) eller bare jeg flytter til en ny bolig. Jeg ser selv at noe er galt med meg. Det kan være at jeg bare har angst og delvis depresjoner, blandet med god fantasi. Er det noen som vil dele sine erfaringer med meg? Jeg har gått til psykolog, men også der følte jeg at jeg ikke fikk hjelp fordi jeg har vanskelig å åpne meg akkurat den timen. I andre sammenhenger er jeg åpen, men da velger jeg det selv. Men for det meste sliter jeg i ensomhet.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har lest litt, men er i tvil om jeg har rett diagnose. Kort om meg: Hadde gode karakterer på skolen, falt ut av div. utdanninger (angst) og jobber. Klarte å fullføre et kreativt prosjekt som krevde mye men samarbeidet med en venn. Jeg måtte dra han i gang, men da vi var i gang ble han engasjert. Isolerer meg mye, men når jeg blir tvunget til å være sosial, er jeg positiv og blid. Er mye trett. Mye tankesurr. Bekymrer meg mye for fremtiden, ikke bare min men også for de jeg er glad i. Leser mye, men føler meg ukonsentrert hvis det er fagstoff. I gode perioder kan jeg drømme om ting, og har også satt de ut i virkelighet, ikke alltid med gode resultater og da her jeg følt meg som en taper etterpå. Ofte søvnproblemer, både med å sove og at jeg våkner flere ganger om natta. Er veldig lite aktiv nå. Det kan være depresjon, men jeg har ikke et stort sosialt nettverk nå. Hva kjennetegner en med ADD eller asbergers? Jeg kan også leve veldig i fantasiens verden. Leser blant annet mye og tror at ting blir bedre bare jeg flytter på landet (har prøvd, var ikke vellykket) eller bare jeg flytter til en ny bolig. Jeg ser selv at noe er galt med meg. Det kan være at jeg bare har angst og delvis depresjoner, blandet med god fantasi. Er det noen som vil dele sine erfaringer med meg? Jeg har gått til psykolog, men også der følte jeg at jeg ikke fikk hjelp fordi jeg har vanskelig å åpne meg akkurat den timen. I andre sammenhenger er jeg åpen, men da velger jeg det selv. Men for det meste sliter jeg i ensomhet. Hei. Hvorfor akkurat adhd og asberger? asberger er en diagnose innen autismespekteret, sammen med adhd er det en nevrofysiologisk skjult lidelse. Det virker ikke som du har noen av dem.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg vet ikke, det kan være så mye. Tror man trenger å få mye mer informasjon om et menneske for å kunne si noe mer. Det finnes mye lesestoff om det her på nettet. Ut ifra det du skriver høres det ikke ut som asperger - personer med add kan blant annet oppleve det du opplever, men les litt mer om det og se om du blir klokere
Poppzy Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Litt på siden dette, men er du født i fiskens tegn? (februar/mars) Syns ikke det høres ut som du har hverken asberger eller adhd, men det kan jeg jo ikke avgjøre. Du har gått til psykolog. Han/hun sa vel litt om hva de tenkte om deg. Jeg har også vanskelig for å åpne meg og vise følelser. Gikk til psykolog i 6 mnd og han fant ut mye om meg. Det spørs jo helt på kjemien dere i mellom. Den må være rett for å oppnå tillitt. Jeg syns du er flink som får gjort dine prosjekter selv om det er både gode og dårlige resultater. Jeg f.eks. får sjelden ferdig noen prosjekt. Klarer bare ikke.. At du sliter med angst og depresjon kan godt være med på at du har det slik for tiden.
Aeryn Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Anbefaler dette forumet. Her er det mange med kunnskap om Asperger syndrom, ADD og beslektede diagnoser. Bokstavbarna
Gjest ts Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har lest litt om ADD og at symtomene kan variere. De passer ikke helt på meg. Det ville vært lettere å få en diagnose å forholde seg til min passivitet og intiativløshet på. Men ser selv at jeg kanskje har en mild depresjon. Jeg prøver å tenke positivt, men klarer ikke strukturere meg til å trene eller oppsøke venner. Hvis de prøver å ringe for å avtale noe, har jeg alltid unnskyldninger. Par av de har gjennomskuet meg og bare kommet på døra, og da her det gått lettere. Da er de jo her og jeg må forholde meg til det. Jeg vil ikke prate om mine problemer, ikke så mye at det blir et stort samtaleemne, så jeg er flink til å spørre og prate om ting jeg vet de er interessert i. Det hjelper også meg litt, da slipper jeg å tenke på mine problemer og kan ha fokus på noe annet. Men det er ikke ofte jeg får besøk. De har barn, jobb/studier, familie og andre venner. Jeg burde takket ja når de inviterer til noe, men jeg er helt tom for energi. Jeg sover ti timer og er trett når jeg våkner. Blir jeg liggende i senga, får jeg angst og må stå opp. Det er jo positivt, at jeg må stå opp. Uten angsten ville jeg blitt liggende og sovet enda mer. I dag har jeg lyst å tvinge meg ut og gå en times tur, men nå sitter jeg bare foran pcen og har ikke lyst å sette på vaskemaskinen engang. Jeg føler at jeg må tvinge meg til alt. Dusje, lage mat, ringe foreldrene mine, gå i posten, handle mat, husarbeid... jo, jeg hadde planer om å vaske leiligheten i dag, men det var i går jeg planla det. Livet mitt er blitt en tragedie, men når jeg skriver her, virker det nesten komisk å lese om alt jeg må tvinge meg til, selv om det er sant. Men det er ikke komisk at jeg har lagt på meg og blitt i fysisk dårlig form - i tillegg til lavt selvbilde fra før. Jeg har ganske god selvtillit (av og til), men selvbildet er helt under mål nå. Selvtilliten er bedre, pga av alt jeg klarte før jeg ble deprimert/tiltaksløs. Men den er også dalende, for jeg føler at jeg bare eksisterer og mange ganger ønsker jeg at jeg aldri våkner når jeg sovner om kvelden. For jeg våkner til det samme, hver dag. Og jeg klarer ikke ta fatt på livet mitt. Det er lett å planlegge, men i praksis gjør jeg ting bare fordi jeg må. Jeg er takknemlig for ting ikke er verre og jeg tror jeg skal komme over dette, men er klar over at det kreves mye av meg og at jeg må la være å tenke så mye, men bare gjøre ting. Så enkelt, men så vanskelig. Noen råd til å komme i gang? Foreksempel den turen jeg planla i går kveld, som jeg har lyst å utsette til imorn? Jeg prøver å unngå dårlig samvittighet, men føler at jeg skylder meg selv å holde meg i form. Husarbeidet forsvinner ikke, men den fysiske formen blir ikke bedre.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg føler meg sånn igjen i hva du forteller om! Må bare si det. Jeg har blitt diagnosert med sosial angst og tung depressiv i perioder. Nå er jeg ikke deprimert, tror jeg, men likevel har jeg vanskelig for å gjøre ting. Kanskje det har med angsten å gjøre at du ikke vil starte på noe/holde på med noe. Jeg er også veldig engasjert i ting jeg bryr meg om eller starter på, og kan være blid og oppmuntrende. Eller utrolig isolert og stille når jeg har det vondt. Jeg er bare 16, men har mye livserfaring og går til terapi. Det ville jeg anbefale deg! For meg har det åpnet mange ting og tanker som jeg trenger. At jeg er mer obs på hva jeg gjør, og hva som funker å gjøre for å føle meg bedre. Mennesket er alltid i en læringsprosess. Bare husk, finn en psykolog du kan prate med. Som en venninne, bare mer struktur, sant? En som du vet du kan stole på, etter første timen. for funker det ikke da, vil det aldri funke. Jeg har vært hos tre forskjellige, og er helt sikker på at hun jeg har nå er mye bedre enn de jeg har hatt. Hun passer meg bedre. Så prøv igjen, for din egen skyld. Og start på en angstbehandling! Husk, oppmuntre deg selv, lik deg selv, vær positiv. Vi lever bare en gang!
Gjest bjørn Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har lest litt, men er i tvil om jeg har rett diagnose. Kort om meg: Hadde gode karakterer på skolen, falt ut av div. utdanninger (angst) og jobber. Klarte å fullføre et kreativt prosjekt som krevde mye men samarbeidet med en venn. Jeg måtte dra han i gang, men da vi var i gang ble han engasjert. Isolerer meg mye, men når jeg blir tvunget til å være sosial, er jeg positiv og blid. Er mye trett. Mye tankesurr. Bekymrer meg mye for fremtiden, ikke bare min men også for de jeg er glad i. Leser mye, men føler meg ukonsentrert hvis det er fagstoff. I gode perioder kan jeg drømme om ting, og har også satt de ut i virkelighet, ikke alltid med gode resultater og da her jeg følt meg som en taper etterpå. Ofte søvnproblemer, både med å sove og at jeg våkner flere ganger om natta. Er veldig lite aktiv nå. Det kan være depresjon, men jeg har ikke et stort sosialt nettverk nå. Hva kjennetegner en med ADD eller asbergers? Jeg kan også leve veldig i fantasiens verden. Leser blant annet mye og tror at ting blir bedre bare jeg flytter på landet (har prøvd, var ikke vellykket) eller bare jeg flytter til en ny bolig. Jeg ser selv at noe er galt med meg. Det kan være at jeg bare har angst og delvis depresjoner, blandet med god fantasi. Er det noen som vil dele sine erfaringer med meg? Jeg har gått til psykolog, men også der følte jeg at jeg ikke fikk hjelp fordi jeg har vanskelig å åpne meg akkurat den timen. I andre sammenhenger er jeg åpen, men da velger jeg det selv. Men for det meste sliter jeg i ensomhet.
Gjest bjørn Skrevet 31. mars 2010 #9 Skrevet 31. mars 2010 Hei. Hvorfor akkurat adhd og asberger? asberger er en diagnose innen autismespekteret, sammen med adhd er det en nevrofysiologisk skjult lidelse. Det virker ikke som du har noen av dem. Hei! Kjenner meg igjen i mye av det du skriver.Fikk diagnosen add i en alder av 46 År.Tankene flyter fra det ene til det andre,impulsiv,indre uro,dårlig nattesøvn med stadige oppvåkninger,skyr sosiale sammenkomster,tror alt har blitt bedre ved å flytte,irritabel,utålmodig,vanskeligheter med gjøre forskjellige gjøremål ferdige,gruer seg til ting du skal gjøre ,bekymret for framtid både for deg selv og de som er rundt deg.Mener at det du beskriver passer inn under add diagnosen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå