twinklestar Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 Synes veldig ofte det blir én eller flere flekker rødvin etter at vi har hatt gjester.... Og i dag igjen har jeg vaska en duk der flekkene ikke forsvant Prøvd med vanish, men det funka dårlig. Noen som har noen gode råd? Evt. finnes det noen anbefalte steder på nettet hvor jeg kan kjøpe rimelige lange hvite duker?? Pene, men ikke så dyre.
Grønt blad Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 Hvitvin funker veldig bra på rødvinsflekker. Jeg har reddet mange hvite duker og klær ved hjelp av hvitvin. Det fungerer aller best når flekken er "fersk". Vet ikke hvor mye det hjelper når duken allerede er vasket, men du kan jo prøve.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg ville ha tatt den med på et renseri kanskje? Hvor mer du vasker flekken og det ikke forsvinner, jo bedre setter flekken seg fast i stoffet.
twinklestar Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hvitvin funker veldig bra på rødvinsflekker. Jeg har reddet mange hvite duker og klær ved hjelp av hvitvin. Det fungerer aller best når flekken er "fersk". Vet ikke hvor mye det hjelper når duken allerede er vasket, men du kan jo prøve. neste gang kan jeg prøve det hvis vi har en hvitvinsflaske åpen. Tror ikke jeg åpner en flaske bare for å prøve... Som regel går det mest i rødvin... Men takk for råd! Jeg ville ha tatt den med på et renseri kanskje? Hvor mer du vasker flekken og det ikke forsvinner, jo bedre setter flekken seg fast i stoffet. Takk for svar! Ja, kanskje jeg burde gjøre det. Da slipper jeg kanskje å stryke den selv også... Flere tips? Eller forslag til steder jeg kan kjøpe duker på nettet? Endret 14. oktober 2009 av twinklestar
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Fikk tips her inne om å helle på kokende vann på bærflekker. Det har i hvert fall fungert supert på selv blåbærflekker som kan sitte dønn fast. Vin er jo laget av druer så det burde hjelpe på rødvin også. MEN det må skje før duken blir vasket, ellers setter flekken seg fast. Jeg har for øvrig ventet flere dager før jeg har tatt på det kokende vannet og det har gått bra, men altså ikke innom vaskemaskinen først. Skal du levere på renseri tror jeg de setter pris på at du ikke eksprimenterer med noe flekkfjerning selv først.
leirbål Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg fjerner bærflekker med kefir. Legg det som er flekkete i kefir over natten. Bruk litt mye, ikke bare en dash på flekken. Vask så på vanlig måte, på høyeste temperatur tøyet tåler. Jeg fikk vekk gamle blåbærflekker fra et plagg på denne måten. ellers vil jeg anbefale imprignerings spray for å forebygge at vinen trekker inn i stoffet. De har det på fargehandlere i hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har zalo på vinflekkene lar det ligge 1-2 dager så har jeg klorin i vaskeballen sammen med litt vaskepuler, men husk hvis ikke zaloen er skyllet av skummer det noe skrekkelig, men dette kun på duker av 100% bommull. Men prøv zalo selv på de "syntetiske" duker før vask. Jeg tar de på høyere temperatur enn hva som står for de er stygge alikevel med flekker så tåler de ikke varmen og blir stygge/ubrukelige kaster jeg dem.
Ella_Grey Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Kokende vann tipset og zalo var de to tingene jeg hadde tenkt å foreslå...
Nr14 Skrevet 19. oktober 2009 #9 Skrevet 19. oktober 2009 Etter et festlig lag så var ikke min hvite duk spesielt pen....Tenk dere en 3 liters papp-rødvin...med diverse lekkasjer etc. duken var nesten mer rød enn hvit. Trodde det var bare å kaste hele duken. Fikk da tips om å bruke Domestos...det do-rensemiddelet. La det i bløtt..skylte og vasket i vaskemaskin etterpå. Duken ble som ny:)
Grønt blad Skrevet 19. oktober 2009 #10 Skrevet 19. oktober 2009 Etter et festlig lag så var ikke min hvite duk spesielt pen....Tenk dere en 3 liters papp-rødvin...med diverse lekkasjer etc. duken var nesten mer rød enn hvit. Trodde det var bare å kaste hele duken. Fikk da tips om å bruke Domestos...det do-rensemiddelet. La det i bløtt..skylte og vasket i vaskemaskin etterpå. Duken ble som ny:) Er ikke domestos veldig sterkt? Vil ikke det skade/ødelegge fibrene i duken?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Nå satt jeg og lurte på hvorfor jeg aldri har lurt på det samme... Så kom jeg på at jeg ikke har noen hvite duker. Alle mine duker er kulørte, noen er også teflonbelagte så de støter av seg væske. Hvorfor bruke hvite duker til festlige lag med rødvin? Nå finnes det jo så mye annet fint.
Grønt blad Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 Nå satt jeg og lurte på hvorfor jeg aldri har lurt på det samme... Så kom jeg på at jeg ikke har noen hvite duker. Alle mine duker er kulørte, noen er også teflonbelagte så de støter av seg væske. Hvorfor bruke hvite duker til festlige lag med rødvin? Nå finnes det jo så mye annet fint. Fordi det er veldig fint med hvite duker, gjerne i ubleket lin eller heklet. Hyggelig å bruke noe som er pent, når man har besøk av voksne. Rødvinsflekker er heller ikke umulig å få bort, så lenge man vet hvordan.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå