Gå til innhold

Udugelig sjef


Gjest Gjest_Milla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Milla_*

Jeg jobber i en liten bedrift der både jeg og sjefen ble ansatt samtidig for to år siden. I ettertid har 4 andre blitt ansatt, men de har ikke jobbet her så lenge ennå.

Jeg er kjempefrustrert over en sjef som rett og slett er udugelig. Ja, det er sterke ord, men det er sånn jeg føler det. Han kan ikke noe om mitt fagfelt (eller de andre på jobben heller for den del). Han har fått jobben fordi han er god til å snakke for seg, han høres ut som han har masse peiling hvis man bare hører halvveis etter. Dessuten er han svogeren til sjefen over han igjen (han sitter på motsatt ende av landet), så han har fått jobben via slekta.

Vi jobber ut mot kunder, og sjefen roter det til hele tida. Vi ansatte må etter beste evne rydde opp i hans fadeser og prøve å glatte over hans mangel på kunnskap. Det er en lang rekke andre ting også, men jeg kan ikke gå i detalj av frykt for å bli gjenkjent.

Problemet er å få bevis for sjefens inkompetanse. Ofte vil det nok bli ord mot ord.

Hva ville du gjort i en slik situasjon?

Jeg er på jakt etter ny jobb, det samme er de andre fire kollegene mine. Ingen av oss orker å fortsette her. Men slik arbeidsmarkedet er i vår bransje nå så sliter vi. Derfor er vi stuck her i en situasjon som gjør at vi sliter oss ut fysisk og psykisk. Stemninga på jobb er elendig. Vi kollegaer har et godt forhold oss imellom, så alt går bra når sjefen er borte. Men straks sjefen er tilbake så er det et mareritt å være her. Jeg har vondt i magen og føler meg kvalm daglig, rett og slett fordi jeg gruer meg til å gå på jobb og få kjeft fra sinte kunder pga ting sjefen har rotet til.

Hva gjør man? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går, sammen med de andre ansatte, til sjefens sjef og klager. Vis til faktiske hendelser. Spar på sinte e-poster fra kunder, og legg ved som dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Man fjerner seg fra tanken om at et arbeidsmiljø kan ødelegges av bare en person og ser på hva dere som gruppe gjør for miljøet. Er det baksnakking av sjefen som gjør at dere holder sammen?

Gå gjennom den delen først.

Så spør dere hva som har blitt gjort av hver og en av dere for å få sjefen til å forstå hva h'n gjør som er så hakkande bak mål.

Deretter ber dere om å få medarbeidersamtaler og tar problemstillingene direkte opp med sjefen. Husk at referat og handlingsplan etter medarbeidersamtalene skal signeres av både sjef og ansatt.

Dersom endringer til det bedre ikke har skjedd innen de fristene som er satt, ta det opp med sjefen for å gi h*n en anledning til å forklare.

Ta deretter saken opp videre med neste sjef. Dere har da skriftlig dokumentasjon på sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...