Gå til innhold

Til dere som har ADHD/ADD


Fremhevede innlegg

Skrevet

Særlig til dere som sliter med indre uro og sånt. Hvordan er nattesøvnen deres? Tar det lang tid før dere sovner? Våkner dere ofte og sliter med å sovne igjen? Eller er det ikke noe problem for dere?

Håper på svar om dette... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar lang tid før jeg sovner. 2 timer kanskje, kan fint gå opp til 4 timer. Våkner en 3-4-5 ganger i løpet av natten, og bruker da et kvarter-tyve minutter på å sovne igjen, men noen ganger lenger.

Skrevet
Det tar lang tid før jeg sovner. 2 timer kanskje, kan fint gå opp til 4 timer. Våkner en 3-4-5 ganger i løpet av natten, og bruker da et kvarter-tyve minutter på å sovne igjen, men noen ganger lenger.

takk for svar! er det også slik at du ikke klarer å sovne raskere fordi det er umulig å "skru av" hjernen? og er det slik at når du våkner om nettene så begynner hjernen/tankene å rase av sted nesten med en gang? er det noe som hjelper til å forhindre dette?

Skrevet

Jeg har en sønn som er 12 år med ADHD og søvnproblemer. Han tar Melatonin for å få sove. Det hjelper han mye.

Gjest Har ADHD
Skrevet
takk for svar! er det også slik at du ikke klarer å sovne raskere fordi det er umulig å "skru av" hjernen? og er det slik at når du våkner om nettene så begynner hjernen/tankene å rase av sted nesten med en gang? er det noe som hjelper til å forhindre dette?

Jeg bruker ritalin nå, og har gjort det i nesten 6 måneder. Jeg har faktisk aldri hatt problemer med å sovne til kvelden fordi jeg har alltid enten lest eller løst kryssord på sengen, slik at kroppen min slapper av, hjernen min tenker ikke på så mange andre tanker, og da blir jeg trøtt. Men, hvis jeg våknet om natten, så brukte jeg lang tid på å sovne igjen, fordi jeg rett og slett begynte å kverne på masse tanker. Dette skjer fortsatt, for virkningen av ritalinen har jo gått ut av kroppen, slik at man er urolig uansett, med eller uten ritalin.

Skrevet
takk for svar! er det også slik at du ikke klarer å sovne raskere fordi det er umulig å "skru av" hjernen? og er det slik at når du våkner om nettene så begynner hjernen/tankene å rase av sted nesten med en gang? er det noe som hjelper til å forhindre dette?

Jeg finner ikke roen, og jeg klarer ikke "roe meg ned" etter dagen, det er vannskelig å forklare.. Jeg klarer ikke slappe av, og blir liggende å tenke. Er også sånn når jeg våkner på natten, men ikke like ille. Det hjalp med et slag piller jeg fikk, men fikk så utrolig "hangover" av de, så jeg valgte å droppe de, og heller leve med lite søvn.

Skrevet

Min datter bruker laang tid på å sovne, fint 1-2 timer på kvelden. Så derfor må hun legge seg tidlig, for jeg vet at det tar tid før roen er der.

Men hun sier det hjelper med musikk, så av og til lar jeg henne ha på musikk. Og det virker faktisk som om at hun sovner lettere da.

Når hun først har sovnet så sover hun som en stein, men våkner hun tidlig så er hun våken, skal mye til før hun sovner da.

Hun er ti år forresten.

Gjest stearinpikken
Skrevet (endret)

.

Endret av stearinpikken
Skrevet
Jeg bruker ritalin nå, og har gjort det i nesten 6 måneder. Jeg har faktisk aldri hatt problemer med å sovne til kvelden fordi jeg har alltid enten lest eller løst kryssord på sengen, slik at kroppen min slapper av, hjernen min tenker ikke på så mange andre tanker, og da blir jeg trøtt. Men, hvis jeg våknet om natten, så brukte jeg lang tid på å sovne igjen, fordi jeg rett og slett begynte å kverne på masse tanker. Dette skjer fortsatt, for virkningen av ritalinen har jo gått ut av kroppen, slik at man er urolig uansett, med eller uten ritalin.

Så da er det ikke vits i å begynne med ritalin hovedsakelig for søvnens skyld hvis virkningen av den forsvinner i løpet av noen timer uansett??

da er det egentlig ingenting som kan gjøres, utenom sovemedisin-lignende saker?

Skrevet
Jeg har en sønn som er 12 år med ADHD og søvnproblemer. Han tar Melatonin for å få sove. Det hjelper han mye.

er det vanedannende? jeg spør før jeg har funnet ut hva melatonin er, er det innsovningstabletter?

Gjest Har ADHD
Skrevet
Så da er det ikke vits i å begynne med ritalin hovedsakelig for søvnens skyld hvis virkningen av den forsvinner i løpet av noen timer uansett??

da er det egentlig ingenting som kan gjøres, utenom sovemedisin-lignende saker?

Altså hvis du ikke føler at uroligheten din er noe problem for deg på dagen, mht. konsentrasjonsproblemer, ukontrollerte impulshandinger, vanskelig å følge med hva andre sier etc.. Så trenger du ikke ritalin, fordi det er ikke noe akkurat søvndyssende medisin heller. Men jeg ville sjekket ut Melatonin, noe vi skal få til sønnen vår, for han ligger 2 timer våken hver dag.

Skrevet
takk for svar! er det også slik at du ikke klarer å sovne raskere fordi det er umulig å "skru av" hjernen? og er det slik at når du våkner om nettene så begynner hjernen/tankene å rase av sted nesten med en gang? er det noe som hjelper til å forhindre dette?

Jeg har ADHD å går ikke på medisiner for dette. Jeg bruker som oftest lang tid på å få sove å har problemer med å "skru" av hjernen. Er også urolig i kroppen og sliter med angst noe som psykiateren min sa kunne ha en sammenheng ADHD diagnosen min. Jeg våkner ofte midt på natten og har problemer med å sovne igjen.

Skrevet
Jeg har ADHD å går ikke på medisiner for dette. Jeg bruker som oftest lang tid på å få sove å har problemer med å "skru" av hjernen. Er også urolig i kroppen og sliter med angst noe som psykiateren min sa kunne ha en sammenheng ADHD diagnosen min. Jeg våkner ofte midt på natten og har problemer med å sovne igjen.

det er noe dritt! sovnet like etter midnatt, våknet for tre timer siden og har vært våken siden...jeg blir sprø!! men jeg har ikke lyst til å begynne på medisiner. kanskje jeg burde prøve det likevel og se om det kan hjelpe både i hverdagen, og den etterlengtede nattesøvnen.

Skrevet
det er noe dritt! sovnet like etter midnatt, våknet for tre timer siden og har vært våken siden...jeg blir sprø!! men jeg har ikke lyst til å begynne på medisiner. kanskje jeg burde prøve det likevel og se om det kan hjelpe både i hverdagen, og den etterlengtede nattesøvnen.

Jeg har vært medisinert å jeg merket stor forskjell.. Var ikke så rastløs å ukonsentrert lenger. Desverre er min livssituasjon slik at jeg ikke kan bruke det lenger men jeg anbefaler deg at du prøver å så kan du jo slutte på medisinene hvis du ikke synes at det er noen forandring.

Gjest SmallTalk
Skrevet
er det vanedannende? jeg spør før jeg har funnet ut hva melatonin er, er det innsovningstabletter?

Melatonin er kroppens søvnhormoner. Det er hverken vanedannende eller sovepiller. Ei heller innsovningstabletter. Melatonin er noe kroppen egentlig skal danne av seg selv når det begynner å bli mørkt ute, men en del personer har nedsatt utskillelse av melatonin, og trenger derfor tilførsel for å sovne.

Skrevet

så mange som har adhd som er lystløgnere. hvorfor det? OG MANGE AV DEM SNAKKER OG SNAKKER,...OGSÅ PLUTTSELIG SPRETTER DE UT MED TING DE HAR LOVA Å HOLDE KJEFT OM. why??

Skrevet
så mange som har adhd som er lystløgnere. hvorfor det? OG MANGE AV DEM SNAKKER OG SNAKKER,...OGSÅ PLUTTSELIG SPRETTER DE UT MED TING DE HAR LOVA Å HOLDE KJEFT OM. why??

det har jeg aldri tenkt noe over... men kan hende de sier ting høyt som de egentlig ikke skulle ha sagt fordi mange av dem lider av manglende impulskontroll, og da er det snakke først og tenke etterpå - regelen som teller...

Gjest Dontlookatme
Skrevet

Hei!

Jeg er 29 år og gikk udiagnotisert med ADHD frem til i fjor. Jeg har i alle år hatt store innsovningsproblemer, og er hyperaktiv. For meg hjelper Melatonin godt, men forutsetningen er at jeg overhodet ikke har planer dagen etterpå, og heller ingenting i hverdagen som kan ligge og nagge. Da kan jeg sove som en unge, og bare da. (så menneskene man har rundt seg er viktige, at de ønsker å få frem det beste i deg, og mine synes ikke det er vanskelig i det hele tatt, de ønsker at jeg skal ha det bra:) )

Jeg gikk på ritalin et år, og det gikk fint frem til bivirkningene kom. Etterhvert var det slik at hver gang jeg tok en ritalin sov/døste jeg frem til neste. Jeg valgte da å hoppe av.

Hvilket fungerer fint, jeg er mer opplagt, og sover sikkert bra som regel, ihvertfall sover jeg når det ikke er noe som står på...Og melatonin må jeg ha, jeg tror ikke jeg produserer et grann innsovningshormoner selv nei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...