Rime Skrevet 14. oktober 2009 #1 Skrevet 14. oktober 2009 En kollega som har diabetes målte blodsukkeret mitt i dag tidlig. Blodsukkeret mitt var på 16, alt jeg hadde spist var en banan en knapp halvtime tidligere. Han mente dette var alt for høyt, og at jeg burde nevne det for legen. Ble jo selvfølgelig nervøs og har googla litt. Noen som har peiling som kan uttale seg litt her..?
Gjest Krullekruksa Skrevet 14. oktober 2009 #2 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) . Endret 16. august 2019 av Krullekruksa
Gjest gjest i dag Skrevet 14. oktober 2009 #3 Skrevet 14. oktober 2009 En kollega som har diabetes målte blodsukkeret mitt i dag tidlig. Blodsukkeret mitt var på 16, alt jeg hadde spist var en banan en knapp halvtime tidligere. Han mente dette var alt for høyt, og at jeg burde nevne det for legen. Ble jo selvfølgelig nervøs og har googla litt. Noen som har peiling som kan uttale seg litt her..? Det høres høyt ut...... Men banan trigger blodsukkeret, og ca 30 minutter gir slik sett et topp-nivå. Hvordan føler du deg ellers ? Er du mye tørst ? Mye på toalettet ? Gått ned i vekst den siste tiden (1 - 2 år) ? den enkleste måten å få nervøsiteten ut av kroppen på er å bestille en legetime slik at du kan få dette undersøkt Fastende blodsukker om morgenen er en ofte brukt teknikk, så det kan tenkes legen vil foreslå at du tar en blodprøve om morgene, samt at du tar med urinprøve.
Rime Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2009 Sliter med lite energi og at jeg alltid er kald og fryser. Men føler meg ikke spesielt tørst.
Poppzy Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Høres ut som det var den bananen som gjorde utslaget på den testen. Ta deg en tur til legen for å sjekke det nøyere. Legen kan også ta langtidsblodsukker i blodet ditt. Da ser han hvordan det har vært de siste ukene eller så..
Rime Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. oktober 2009 Tenkte jeg skulle teste det blodsukkerapparatet igjen en morgen før jeg spiser noe som helst før jeg ringer legen:)
FruLuna Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Et "tilfeldig" målt blodsukker på 16 er generelt veldig høyt (over ca. 11 mistenker man diabetes), men når du sier at du spiste en banan rett før så kan det være normalt, men du bør nok få dette undersøkt. Det trenger ikke være diabetes, men kan tyde på at du kanskje har utviklet f.eks. insulinresistens, som kan sees på som en forløper til diabetes type 2. Du skriver ikke noe om hvor gammel du er, men både alder og risikofaktorer som overvekt, inaktivitet og om du bruker medisiner som kan øke blodsukker som bivirkning, bør tas i betraktning. Uansett, jeg synes du bør undersøke dette hos en lege, som samtidig kan gi deg gode råd i hvordan bedre insulinfølsomheten, hvis det skulle være tilfelle at du har begynnende insulinresistens. Endret 14. oktober 2009 av FruLuna
Rime Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er 29 år, har en BMI på 21, som regnes som normalvektig. Jeg har tidligere hatt en periode med utmattelse og ble da grundig sjekket for alt mulig. Etter dette har jeg slitt med energimangel, og noe som jeg selv har opplevd som blodsukkertap etter noen måltider med at jeg blir iskald og helt tappet for energi fremt til jeg spiser igjen. Jeg var gravid i fjor og da sjekket de blodsukkeret mitt på disse kontrollene da. Jeg har selv lurt på om jeg har en slags matintoleranse da jeg fungerer best energimessig når jeg spiser sunt, og ren mat uten sukker og tilsetningsstoffer. Ble litt nervøs nå merker jeg. Har bestilt time hos lege.
FruLuna Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er 29 år, har en BMI på 21, som regnes som normalvektig. Jeg har tidligere hatt en periode med utmattelse og ble da grundig sjekket for alt mulig. Etter dette har jeg slitt med energimangel, og noe som jeg selv har opplevd som blodsukkertap etter noen måltider med at jeg blir iskald og helt tappet for energi fremt til jeg spiser igjen. Jeg var gravid i fjor og da sjekket de blodsukkeret mitt på disse kontrollene da. Jeg har selv lurt på om jeg har en slags matintoleranse da jeg fungerer best energimessig når jeg spiser sunt, og ren mat uten sukker og tilsetningsstoffer. Ble litt nervøs nå merker jeg. Har bestilt time hos lege. Ikke meningen å gjøre deg nervøs. Er du såpasss ung og normalvektig er det nok ikke så realistisk at det er type 2 diabetes, men likevel bør det sjekkes. Jeg ville fortalt legen om disse symptomene du har, og kanskje få sjekket stoffskiftet ditt (skjoldbruskkjertelprøver) - hvis du ikke har fått gjort dette før. Jeg er sikker på at legen din kan berolige deg, og hvis det skulle vise seg at noe ikke er helt som det skal, kan symptomene dine bedre seg med behandling
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #10 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er diabetiker. Av ren nysgjerrighet bestemte jeg meg for å teste om prøvesvaret kunne bli ødelagt av banansaft på fingetuppen, og hvor stor den eventuelle forskjellen er. Jeg testet meg først for å ha noe å sammenligne med - da var blodsukkeret mitt 1.4. Deretter klinte jeg fingeren min oppi en moden banan for å teste hvor stor forskjell det ville bli med skitne, bananklissete fingre. Jeg tok testen, og blodsukkeret ble da 4.6. Bare så det er sagt så er ikke et blodsukker på 1,4 optimalt... det er ikke noe å trakte etter Jeg håper det går bra hos legen!
Rime Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) nå ble mannen så stressa her at han reiste for å kjøpe en blodsukkermåler. Stakkar! Det er lenge siden jeg har spist, og jeg er sulten!! Men jeg venter med å spise til etter jeg har målt blodsukkeret? Det er jo helt sikkert den bananen som er årsaken! Det er 25 grader i stua, jeg sitter her med stillongs, ullsokker og fleece og FRYYSER! Dette kan da ikke være normalt:/ Endret 14. oktober 2009 av Rime
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #12 Skrevet 14. oktober 2009 Blodsukker på 16 skal ikke en frisk person ha. Du bør uansett bestille time hos legen og få målt fastende blodsukker og glukosebelastning. Glukosebelastning viser hvor godt kroppen din håndterer blodsukker og foregår ved at du møter fastende fra midnatt, skal ha hatt normalt kosthold og ikke løpt maraton eller tilsvarende siste dager. Får målt fastende blodsukker, drikker et glass med 75 g druesukker løst opp i vann, og sitter på venterommet i to timer før det måles blodsukker igjen. Ideelt skal prøvesvarende sendes til et skikkelig laboratorium, ikke hurtigtesten. Mulig måleapparatet var feil også. Svangerskap kan utløse diabetes hos utsatte personer.
Gjest Chiffon Skrevet 14. oktober 2009 #13 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg ville nok tatt en fastende blodsukker måling hos fastlegen for å sjekket for sikkerhetskyld. 16 er ganske høyt, jeg testet meg etter en halv sjokoladekake (alt man finner på) og fikk da 8.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå