Gå til innhold

kunderådgiver bank


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei :goodbye:

jeg er økonomistudent og lurer litt på om en saksbehandlerstilling i bank kunne være noe for meg når jeg er ferdig utdannet til sommeren. Nå tenker jeg altså ikke på det å sto i skranken, men de som hjelper folk med lånesøknader og andre ting.

Er det noen her som har en slik jobb og som kunne fortelle litt? Eller en lignende stilling innen bank? Noe på tilsvarende nivå innen forsikring er også interessant.

1- Tenker da litt på hvilken bakgrunn du har (hvor mye utdanning kreves)?

2- hvordan du fikk jobben (er det mye interne utlysninger og vanlig at en må stige i gradene innen samme bedrift),

3- eller er det mulig å komme utenfra og rett inn i en slik stilling?

4- hvilke arbeidsområder har du og hvordan er lønnsvilkårene?

5- Og hvordan du trives i jobben generelt sett.

6- finnes det kurs å gå på for å få litt innblikk i stillingen?

TAKK for alle svar :jepp:

(kopierte dette fra tidligere innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel jeg kan uttale meg på meget generelt grunnlag. Jeg har ikke innatt noen slik stilling. Men har sett slike stillinger utlyst åpent i DN og Finansavisen (svar på 3, ja).

Du bør ha økonomisk utdannelse, ønskelig med bachelor eller bedre i utlyste stillinger jeg har sett.

Karakterene i bedriftsøkonomi og kredittvurdering osv er nok viktigst. (Usikker på hva disse fagene heter i dag). Men generelt de grunnleggende økonomi fagene er nok de man ser mest på i ansettelsesprosessen (svar til 1).

6 - ta kontakt med en bank og snakk med dem om dette, spør dem. Si du er student og spør om å "være med en dag på jobben". Eller ta internship i en bank.

4 - lønn kan du sjekke via en tlf til fagforeninger eller SSB.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 - ta kontakt med en bank og snakk med dem om dette, spør dem. Si du er student og spør om å "være med en dag på jobben". Eller ta internship i en bank.

Tror ikke dette er så fryktelig enkelt, det er strenge krav til sikkerhet for å komme nært innpå bankens systemer, signere taushetserklæring etc.

1- Tenker da litt på hvilken bakgrunn du har (hvor mye utdanning kreves)?

Jeg har bachelor i økonomi

2- hvordan du fikk jobben (er det mye interne utlysninger og vanlig at en må stige i gradene innen samme bedrift),

Søkte internt, startet i kasse

3- eller er det mulig å komme utenfra og rett inn i en slik stilling?

Det er mulig, men de fleste stillinger i min bank bli besatt av andre internt.

4- hvilke arbeidsområder har du og hvordan er lønnsvilkårene?

Boliglån, spareprodukter, dagligbank mm. Lønnen er grei, men man blir vel ikke akkurat rik av jobben, mange andre fine fordeler med å jobbe i bank da :-)

5- Og hvordan du trives i jobben generelt sett.

Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
4- hvilke arbeidsområder har du og hvordan er lønnsvilkårene?

Boliglån, spareprodukter, dagligbank mm. Lønnen er grei, men man blir vel ikke akkurat rik av jobben, mange andre fine fordeler med å jobbe i bank da :-)

Du kan ikke si noe litt mer konkret rundt lønn annet enn at den er grei? Du er jo anonym her uansett.

Jeg er en annen økonomistudent enn TS og kunne også tenke meg en slik retning, og lurer veldig på lønnsnivået. Ser for meg at det kan være endel fordeler ja, går ut i fra at det kan være snakk om lavere rente på lån, gode forsikringstilbud, bonusordninger osv? Men lurer egentlig mest på årslønnen jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...