Gå til innhold

Ekstremt hyper mobile ledd

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

dette innlegget er slettet - vet ikke hvorden jeg sletter.. haha

Endret av Tonjen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket om du har Ehlers-Danlos Syndrom ?

http://www.eds-foreningen.no/

Mange som har det men som ikke er klar over det. Jeg har samme plager som deg, og jeg har fått denne diagnosen for 8 år siden.

Skrevet (endret)
Har du sjekket om du har Ehlers-Danlos Syndrom ?

http://www.eds-foreningen.no/

Mange som har det men som ikke er klar over det. Jeg har samme plager som deg, og jeg har fått denne diagnosen for 8 år siden.

kan du forklare hva det er?

hvordan er det å leve med det? og litt slikt

jeg sjkket disse nedeste bilden : http://www.eds-foreningen.no/eds

2 av di bildene stemmer. jeg kan bøye tommelen min akkuratt slik og også resten av fingrene så jeg tror kanskje at jeg har det

Endret av Tonjen
Skrevet

Har du vært til utredning hos spesialist eller er det kun fastlegen som har kommet med denne konklusjonen? Jeg ville uansett bedt om henvisning videre :Nikke:

Skrevet

Hei! Jeg er også hypermobil, spesielt sliter jeg en del med ryggen, og kan bøye denne langt utover "rød-sone". Jeg har fått beskjed om å trene pilates, da dette styrker kjernemusklaturen... Vil anbefale dette til deg også:) Er man hypermobil er man NØDT til å trene og holde seg godt trent... hvis ikke vil ikke kroppen fungere... Skjønner at du sliter med motivasjonen, det gjorde jeg og i starten, men etterhvert som kroppen fungerer bedre i hverdagen, øker også motivasjonen min:) deilig å kjenne at kroppen virker:)

Skrevet

Tja, det er ofte veldig individuelt.

Det er 50 % arvelig og.

Jeg har da den hypermobile versjonen, så kan bøye og tøye både hit og dit. Kan få vondt i håndledd ganske fort, eventuelt kne, korsrygg og nakke. Noen går med f.eks håndstøtter (mamma blant annet ) og bruker dette daglig...

Har lite muskelstyrke som er typisk, svak og små hender og tynn rundt håndlett er også typisk. Jeg har begynt å trene styrke ( ikke sånn å løfte opp en stang med vekter på) men mer i form av brystpress, og dra til seg en snor med vekter på. Jeg jogger 3 dager i uken.

Måtte slutte med håndball da det var for mye vondt. jobbmessig har jeg prøvd barnehage, men det fungerte ikke da det var vondt å løfte barn etc og å "dille" med ting med hendene. Kontor,data og slikt er mer for meg.

Kjeven min er løs, skuldrene mine er løse og sklir av og til ut av ledd. Jeg klager ikke, andre folk får hofta ut av ledd.. =)

Jeg syns det hjelper å trene, både på energi og kroppen. For å då diagnosen må du til spesialist, det fantes kun 1 når jeg fikk diagnosen for 8 år siden, Heiberg tror jeg han het, i Oslo.

Er det noen andre i familien din som er myke ? Da f.eks mor, mormor etc.

Skrevet

vimse : jeg har vert til spesialist :)

dr_ag_on_86 : Meldte meg akkuratt på pia pilates i sandnes! Så jeg håper ryggen blir bedre da! ☺

Linnea: okei, tror jeg skal ta meg en tur innom å sjekke om jeg har Ehlers-Danlos Syndrom.

hehe hofta mi går ofte utav ledd, hehe ☺

nei, ikke som jeg hvet om. Har et søskenbarn så har veldi myke albuer og en farmor med leddgikt. Men ellers er alle i familien friske i leddene.

oki, tusen takk Linnea. Og dere andre også ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...