Gjest imli Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Lurer veldig på hva slags prevensjon jeg skal bruke! Har to barn, tenkt å få flere, men vil i alle fall vente to år med å bli gravid igjen. Har vurdert masse forskjellige prevensjonstyper, vil helst ikke ha hormonprevensjon, og har derfor blitt nysgjerrig på pessar. Er det så styrete å bruke som noen påstår, eller er det grei prevensjon når man er i et fast forhold? Vet at man må til lege for å få tilpasset pessar. Regner med de fås kjøpt på apotek? Er det lett å sette inn? Merker man at man har det på? Merker mannen at man har det på under samleiet? Hvor lenge kan det sitte i? Ute etter andres erfaringer med andre ord Takknemlig for svar!
Gjest Coarvi Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg tror pessar er ganske vanskelig å få tak i i Norge i dag, eller å få tilpasset det. Har hvertfall lest noen tråder om det her inne før? Du kan jo prøve å søke, om trådene fortsatt er her... Dessuten har du jo FemCap, har du undersøkt det? Har dessverre ingen erfaringer å komme med:)
Gjest Gjest_Bille_* Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg hadde også bestemt meg for pessar. Det er fritt for hormoner, mannen slipper å styre med kondom, og det er akkurat passelig sikkert for oss som er klar for å få et barn til om skjebnen vil veldig. MEN legen var imidlertid veldig vrang da jeg spurte etter pessar. Det var visst helt umulig å få tak i. Kom hjem med p-piller
Serenity88 Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Hva med kobberspiral? Ingen hormoner, gjør bare at egget ikke fester seg og man får ordentlig mensen (med p-piller er det faktisk ikke mensen man får). Legen setter det inn, og de aller fleste har ingen plager med den Er ihvertfall det jeg skal prøve etter at jeg har født.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg hadde også bestemt meg for pessar. Det er fritt for hormoner, mannen slipper å styre med kondom, og det er akkurat passelig sikkert for oss som er klar for å få et barn til om skjebnen vil veldig. MEN legen var imidlertid veldig vrang da jeg spurte etter pessar. Det var visst helt umulig å få tak i. Kom hjem med p-piller Forlang henvisning til gynekolog, eller i verste fall sykhus. Det der er ikke holdbart.
Gjest imli Skrevet 14. oktober 2009 #6 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg fikk faktisk tilpasset pessar hos min forrige lege... Så jeg trodde ikke det var så vanskelig jeg? :klø: Får høre med min nåværende når jeg skal dit neste uke. Hva er fem cap? Kobberspiral har jeg hatt tidligere, og det er ikke noe alternativ.
Gjest Coarvi Skrevet 14. oktober 2009 #7 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg fikk faktisk tilpasset pessar hos min forrige lege... Så jeg trodde ikke det var så vanskelig jeg? :klø: Får høre med min nåværende når jeg skal dit neste uke. Hva er fem cap? Kobberspiral har jeg hatt tidligere, og det er ikke noe alternativ. Men hvis du allerede har fått tilpasset et pessar må du jo ha noen erfaringer med det? Det er i hvertfall flere her inne som har klaget over at de ikke har fått tak i pessar, de har måttet bestille fra utlandet osv. Har nok mye med legen å gjøre også. FemCap kan du også søke på her inne, eller gå inn på www.femcap.com, det er noe av det samme prinsippet som med pessar, så vidt jeg har skjønt.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #8 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har pessar. Gikk til en gynekolog for å få målt meg fram til den rette størrelsen. Så bestilte han pessaren til meg via et norskt firma. Jeg personlig synes ikke det er så mye styr å bruke den som folk vil ha det til, men så har ikke jeg alternativer heller (tåler ikke annen prevansjon på markedet). Den går lett å sette inn, sitter fint og merker lite til den. Den kan sitte i max 24 timer og skal sitte i 6-8 timer etter siste samleie. Kjæresten min merker den til tider, men det er ikke ubehaglig for noen av oss.
Gjest Marlo Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 Er det ikke litt slitsomt med pessar (samme som med kondom) Vi liker å kunne ha sex helt spontant, og det med å begynne å fikle med andre ting ödelegger den spontane lysten vår. At man kan ha den i 24 timer, hvor lenge må man da vente til man kan ta den i på nytt da?
Gjest bruker av pessar, svart over Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 Er det ikke litt slitsomt med pessar (samme som med kondom) Vi liker å kunne ha sex helt spontant, og det med å begynne å fikle med andre ting ödelegger den spontane lysten vår. At man kan ha den i 24 timer, hvor lenge må man da vente til man kan ta den i på nytt da? Det er nok litt det samme som kondom med tanke på spontanitet... Men i motsetning til kondom reduserer den ikke nytelsen eller lengden man kan holde på. Pessaret egner seg best i etablerte forhold hvor en ikke vil ha seg hele tiden... Har ikke funnet noe om hvor lenge man bør vente mellom bruk, men har selv brukt den med et par timers pause. Og det går helt fint.
Gjest Marlo Skrevet 15. oktober 2009 #11 Skrevet 15. oktober 2009 Hmm, takk for svar. Greit å vite om forskjellige prevensjoner, da det er mulig at jeg er nödt for å fjerne kobberspiralen (og jeg tåler ikke hormonprevensjon), samtidig som at jeg vil ha sex når jeg föler for uten for mye forstyrrelser - ja jeg er kravstor haha. Men da er det jo mulig å putte i pessaret för han kommer hjem fra jobb, og ta det av evnt en gang etter sex eller sent på kvelden, så sånt sett så er det jo enda verre med kondom.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #12 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har ikke prøvd det selv, men moren min har brukt det for mange år siden (tror det var før jeg ble født...). Hun sa at det var greit å sette det inn, men at det ble litt sånn "Ja, skal vi i kveld, eller skal vi ikke..? Jeg kan jo sette det inn, sånn i tilfelle..." og litt styr med sæddrepende krem. Jeg fikk også vite at mormor har brukt det, men da sa jeg at jeg ikke ville vite mer!
Gjest imli Skrevet 15. oktober 2009 #13 Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Takk for flere svar! Jeg fikk tilpasset pessar hos min forrige fastlege for flere år siden, men det ble slutt med min daværende kjæreste like etterpå, så det ble aldri til at jeg fikk kjøpt eller brukt det. Husker heller ikke str jeg måtte ha, og den hadde vel ikke passet uansett siden jeg har fått to barn etter det. Hva med denne sæddrepende kremen, hvordan bruker man den ift pessaret? Bare smører det på liksom..? Kan noen rett og slett beskrive hvordan man går frem når man skal bruke det? Og pessar - er det en "gjenbruksting" eller kastes det etter bruk hver gang akkurat som kondom? Endret 15. oktober 2009 av imli
Gjest pessar bruker Skrevet 15. oktober 2009 #14 Skrevet 15. oktober 2009 Takk for flere svar! Jeg fikk tilpasset pessar hos min forrige fastlege for flere år siden, men det ble slutt med min daværende kjæreste like etterpå, så det ble aldri til at jeg fikk kjøpt eller brukt det. Husker heller ikke str jeg måtte ha, og den hadde vel ikke passet uansett siden jeg har fått to barn etter det. Hva med denne sæddrepende kremen, hvordan bruker man den ift pessaret? Bare smører det på liksom..? Kan noen rett og slett beskrive hvordan man går frem når man skal bruke det? Og pessar - er det en "gjenbruksting" eller kastes det etter bruk hver gang akkurat som kondom? Pessaren leveres med en bruksanvisning for hvordan sette den inn, vaske den og påføre sæddrepende krem. Det eneste problemet er kremen, som må kjøpes på nett fra utlandet. Husker ikke hva produsenten het nå igjen, men søk på sæddrepende krem på siden her så finner du det. Pessaren har lang levealder og kan brukes gang på gang. Bare vaskes godt for hver gang den brukes. Jeg har hatt min i fire år, men bare brukt aktivt siste halve året ca. Synes den er lett å bruke jeg, og lite styr. Ikke ødelegger den forspillet heller... Men så tåler jeg ikke annet, og det er vi begge innforstått med. Det gjør kanskje sitt til at det ikke føles som styr...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå