Gå til innhold

Overgangsalderen

Gjest Gjest_undrende_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Jeg lurer på hva de det gjelder her inne har opplevd (el. opplever) ang. sin egen overgangsalder. Hvordan opplevde dere dette? Hva var de første tegnene i kroppen? Hvordan oppfører mensen seg etter hvert? Hvordan taklet du det? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Skal prøve å svare deg så godt jeg kan og ut fra mine erfaringer. Jeg er 51år og begynte å merke de første tegnene for ca 4 år siden. Det begynte med at mensen som før hadde vært regelmessig kom i hytt og pine.

Alt fra 1 uke til 3 måneder i mellom hver gang. Sånn holdt det egentlig på i et par års tid før den stoppet helt.

Hetetoktene begynte for 2-3 år siden og de har jeg ennå. Det føles ikke som vanlig svetting, men begynner med at du føler du brenner innvendig, så blir du klam og tilslutt svetter du.

For meg er de verst om kvelden og natta.

Det varierer hvor mye du plages av hetetokter. Vet de som har det verre enn meg. Bestemte meg for mange år siden at østrogen skulle jeg ikke ha. Det kan man både få brystkreft og hjerneslag av, og den sjansen tar jeg ikke, selv om det visnok(i følge legen min) er sjelden.

Jeg kjøper noe som heter Super Soy Extra på helsekosten. Tar en pille om kvelden og det funker. Hetetoktene kommer, men ikke så ofte og sterke som hvis jeg ikke tar de.

Du kan også ta de morgen og kveld.

I begynnelsen hadde jeg en del hjerteklapp, og det er vist vanlig. Noen får humørsvigninger, men det har jeg heldigvis sluppet :)

Ellers kan jeg anbefale en side som heter Menopause.no

Der kan du lese om andres erfaringer og stille spørsmål til leger,og det er gratis.

Skrevet

Takk for svar. Det finnes mye å lese om overgangen, men jeg liker bedre å høre virkelige opplevelser, fra virkelige mennesker. :)

Hvorfor heter det egentlig "Menopause"? Det er da høyst definitivt, er det ikke? :Nikke:

P.s. Siden som du henviser til virker ikke. Kommer til noe som heter "Domeneshop"...er det ikke helt rett adresse kanskje?

Skrevet
Takk for svar. Det finnes mye å lese om overgangen, men jeg liker bedre å høre virkelige opplevelser, fra virkelige mennesker. :)

Hvorfor heter det egentlig "Menopause"? Det er da høyst definitivt, er det ikke? :Nikke:

P.s. Siden som du henviser til virker ikke. Kommer til noe som heter "Domeneshop"...er det ikke helt rett adresse kanskje?

Jeg har nok lest hvorfor det heter menopause, men kan ikke helt gjengi hvorfor. Enig i at det er et merkelig navn på det ja.

Riktig side

Prøver å linke jeg. Hadde ikke skrevet alt i adressen og da blir det jo feil :sjenert:

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Leste en artikkel i VGsom viser at akupunktur kan hjelpe for hetetokter. Siden jeg har en stoffskiftesykdom så skal jeg visstnok ikke bruke soyaprodukter og da utgår helsekost.

Jeg er 48 år og mensen har vært uregelmessig nå i 2 år. Den kommer og går akkurat når det passer den. Blødningene er blitt mindre (heldigvis)og det samme med menssmertene. Sjeldent jeg har det nå. Har foreløpig ikke merket noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...