Gå til innhold

Vond kjeve

Gjest Gjest_Sara_1599_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sara_1599_*
Skrevet

Hei, nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre med problemet mitt, så håper noen kan dele erfaringer her.

Når jeg blir stresset går dette veldig utover kjeven min, den strammer seg og jeg blir fort sliten i kjeven. Dette går også veldig utover nattesøvnen.

Men idet siste har jeg ikke stresset noe spesielt, men problemet med kjeven oppstår igjen! Kanskje enda verre enn når jeg er stresset! Dette har vart i ca. 2-3uker og det er umulig å slappe av.

Kjeven blir fort stram/støl, jeg "kjenner" kjeven min konstant. Til tider er tinningen min vond.

Jeg har også blitt plaget av dotter i ørene og en følelse av at jeg har problemer med å jevne ut trykk (samme følelse som oppstår når man flyr). Grunnen til at jeg nevner det er fordi jeg har hørt at kjeve og ører er ofte veldig knyttet til hverandre.

Noen som har noe greie på hva dette kan være?

Har en økonomi som gjør at jeg for tiden ikke kan dra til lege før jeg er helt SIKKER på at det er nødvendig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_sara_1599_*
Skrevet

Edit: må også nevne at smertene blir betydelig verre når jeg smiler og på ettermiddagen.

Skrevet

Hadde ei vennine med samma plager som deg. Husker dessverre ikke hva hu gjorde for å bli kvitt de og jeg har dessverre ikke kontakt med henne lenger. Lykke til!

Skrevet

http://www.tmdforeningen.no/

Sjekk ut denne linken. høres ut som en form for kjeveleddsdysfunksjon.

har selv et kjeveledd med skiveutglidning og har derfor undesøkt endel om kjeveledd det siste året.

Skrevet

Kiropraktor hjelper meg en gang eller så i året når jeg får spenninger/vondt i kjeven.

Gjest Gjest_Sara_1599_*
Skrevet

Takk for tips! den TMD siden var veldig nyttig! Jeg har jo flere av symptomene. Eneste jeg synes var vanskelig å få svar på var hvem jeg må kontakte for behandling? De nevner leger, fysio, kiroprakter og tannleger. Har dårlig økonomi og kan ikke "teste" ut alle metodene. Noen som vet hvor det er best å henvede seg? Noen spesialister? Uff, noe må skje straks!

Skrevet

Tannlegen! Få hjelp til ulike muskeløvelse du kan gjøre hjemme selv, samt få fremstilt en bittskinne som du sover med om natten for å avlaste. Du får dekket ganske mye fra NAV for en slik behandling, så det er ikke spesielt dyrt. :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Enig med Sniglå. Jeg har en slik bittskinne, og den er helt fantastisk, og den gjør at jeg ikke starter dagen med stiv kjeve som "klikker" når jeg prøver å bevege på den :)

Ellers hjalp kiropraktor meg også, men desverre kom problemene tilbake siden jeg bet sammen tennen når jeg sov.

Gjest Gjest_Sara_1599_*
Skrevet

Tusen takk for svar! Skal prøve å få en tannlegetime så fort som mulig. Er vel det samme om jeg oppsøker offentlig eller privat? De lager vel skinner beggesteder

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg var hos privat iallefall, og der lagde de skinne. Der fikk de forøvrig også direkte dekket denne fra nav, så jeg slapp å legge ut masse penger og så kreve tilbake fra nav. Veldig grei ordning.

Gjest Gjest_Sara_1599_*
Skrevet

Hørtes ut som en fantastisk ordning! Hvilken klinkk var du på?

Skrevet

Jeg har også fått meg en sånn skinne,og jeg var hos offentlig tannlege. Måtte ikke betale noe der heller, fikk ei regning (om jeg husker rett) etter en liten stund der jeg skulle betale en egenandel på 200 kr eller noe. Resten var dekket av NAV (?) og jeg måtte heller ikke legge ut.

Er over et halvt år siden jeg fikk den,men har ikke brukt den så mye. Synes den var litt vond å ha på,men jo mer man har den på,jo fortere vant blir man. Jeg fikk aillfall ikke sove med den, da jeg kjente den hele tiden på en måte..og var mesteparten av dagen på skolen,slik at jeg ikke kunne bruke den der heller (er ikke så lett å snakke med den). Biter ikke tennene så mye sammen lenger, er ikke så stresset lenger. Men merker at det kommer fort tilbake når jeg stresser eller konsentrer meg hardt om det jeg holder på med. Kjeven min er ikke helt bra, tannlegen sa at det kom av sammenbitinga og stresset. Når jeg åpner og lukker munnen,så kjenner jeg at kjeven på den ene siden ikke er helt der den skal være,hopper på en måte ut av "sporet". Er heldigvis ikke sinnssykt vondt,men skal prøve å bruke skinnen igjen :)

Skrevet
Tannlegen! Få hjelp til ulike muskeløvelse du kan gjøre hjemme selv, samt få fremstilt en bittskinne som du sover med om natten for å avlaste. Du får dekket ganske mye fra NAV for en slik behandling, så det er ikke spesielt dyrt. :)

Jeg hadde kjevelås for endel år siden, det kom og gikk, og jeg spurte tannlegen, men hun kunne ikke si meg hvorfor... Det gikk helt over etter at det ble slutt mellom meg og kjæresten min og vi ikke sov sammen mer...

• 1 måned senere...
Skrevet
Jeg hadde kjevelås for endel år siden, det kom og gikk, og jeg spurte tannlegen, men hun kunne ikke si meg hvorfor... Det gikk helt over etter at det ble slutt mellom meg og kjæresten min og vi ikke sov sammen mer...

hørtes brutalt ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...