Gå til innhold

Til dere som tar/ har tatt historie (vgs)


Gjest spørsmålstegn

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmålstegn

Hei!

Jeg skal ta eksamen i historie til jul. Jeg leser på dette faget selv (ikke skole). Jeg ble nettopp klar over at jeg kanskje leser i feil bok. Boka jeg har heter nyere historie. Jeg meldte meg opp i "vanlig historie" (HIS1003 er koden). Det jeg lurer på er: har det noe å si hvilken bok jeg har? går det fint an å lese i nyere historie boka, eller må jeg kjøpe ny? (tror den andre boka heter historie 3). Hva er i såfall forskjellen på de to bøkene?

Håper noen kan gi meg svar .. :)

(beklager at det ble så rotete skrevet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pensumet er helt forskjellig. Mens nyere historie tar for seg tiden fra 1850 til nåtid, tar "vanlig" historie for seg stort sett alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro du må kjøpe ny ja.. Du burde sjekke litt selv, men sånn som jeg forstod deg nå, skal du ha "vanlig historie" (det jeg hadde i 2.vgs), mens det du leser er "nyere histore" (det jeg hadde i 3.vgs). Hvis jeg forstod deg riktig, må du skaffe deg ny bok dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja jeg får nok skaffe meg ny bok... Var innpå historievg3. cappelendamm.no og så igjennom temaene i boka der. Syns nå det var noe av det samme stoffet som i den boka jeg har, jeg da. Men regner med at de har satt opp de forskjellige temaene litt annerledes, og at stoffet er bedre skrevet i den boka, så det blir nok så jeg kjøper den allikevel :P

(takk for svarene forresten) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En eksamen i historie vil også dekke eldre historie ja, fordi dette faget løper over to år. Pensumet på vg2 dekker eldre historie, vg3 dekker nyere historie, og disse to emnene er utgangspunktet for eksamen i historie på slutten av vg3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...