Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å prøve meg på scrapping, men det er en stor jungel å gå seg vill i ;) Så kom jeg over et startsett på panduro, er det noen som har prøvt det? Er det noe å begynne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker selv når jeg bestemte meg for å prøve ut scrapping. Følte meg helt lost, det er jo en hel verden. Masse nye ting og utrykk, har ikke prøvd startpakken fra panduro. Men jeg ville nok startet med det viktigste.

- skjærebrett

- Ordentlig Lim

- Saks

- Mønsterark/ kartong

- Ordenlig lim

- eventuelt pynt og stempel

Kommer an på om du skal begynne med album osv, eller kort.

Så ville jeg heller handlet mer inn etterhvert som du kommer inn i det og føler deg trygg på å prøve nye ting.

Skrevet

Takk for hjelp :) Utrolig greit å vite hva man egentlig trenger for å starte.

Skrevet

Jeg begynte på Panduro, men har angret på det i ettertid. Brukte mye penger på ting som ikke er "bra nok". Sjekk ut Papirloftet, Bikuben, Hobbyhimmelen, Hobbykroken, alle de har det du trenger - og mer til. Ellers er jeg enig i listen ovenfor;

- skjærebrett (anbefaler Fiskars)

- saks

- sterkt lim (jeg bruker Zip Dry)

- dobbeltsidig tape (billig og god variant fåes hos Biltema)

- gode penner å skrive med

- kartong

- mønsterark

Ellers kan jeg nevne noen ting jeg er særdeles glad i:

glimmermist, puncher fra fiskars og Martha Stewart, papirblomster fra Papirloftet og Prima, "bling" (diamantaktig pynt), rubons, thickers (bokstaver). Bruker også mye stifter, knapper og bånd!

Spør gjerne om det er noe du lurer på! :jepp:

Skrevet
- dobbeltsidig tape (billig og god variant fåes hos Biltema)

Det kan hende det er flere typer dobbeltsidig tape på Biltema, men jeg vet det var snakk om at den mange hadde kjøpt (nettopp fordi den var billig og festet godt) inneholdt ting som over tid vil kunne ødelegge f.eks bilder, om du skal scrappe album. Det anbefales å bruke syrefrie produkter til scrapping, ettersom det man lager gjerne er en måte å bevare minner på. Da er det jo kjedelig å oppdage at bildene er ødelagte om noen år, pga "feil" lim. Jeg kjenner noen som derfor bruker denne Biltematapen til kort (som mange mottakere kanskje ikke sparer på i årtier), mens de bruker limprodukter tilpasset scrapping når de lager album.

Men det er absolutt en produktjungel, det tar litt tid å finne sine favoritter. Lykke til!

Skrevet

Grunnpakkeanbefalinger fra en flittig scrapper:

- Underlag: Nille har et stort godt lyseblått ett til 79 kr.

- Skjærebrett: anbefaler som Supramundane Fiskars sitt!! Koster litt mer enn mange andre (ligger på 250-300 kr), men er absolutt best på riktige mål og kvalitet!!

- Saks: Vanlig papirsaks + en neglesaks med bøy. Ikkenoe du trenger bruke masse penger på, du kan finne god sakser på Rema eller Nille.

- Lim: Panduro har et kjempegodt lim (hvit tube med gult merke på)!! Har du ikke tilgang til Panduro annet enn på nettet, spør i hobbybutikken etter et lim som ikke lager merker når det tørker.

- Dobbelsidig tape: Nille har en gul helt fantastisk en til 12,90 stk!! En tynn hvit anbefales også, dette får du i hobbybutikk.

- Mønsterark/pynteark: Plukk ut noe bilder du vil scrappe med og kjøp mønsterark som passer til sånn i begynnelsen. Jeg kjøper alltid to eller tre av de jeg liker, og nå har jeg et fint lite lager til "impulsscrapping".

- Kartong: Her gjelder det å finne det som passer til mønsterarkene du kjøper. Gå for den som heter Bazzill. I lengden vil du takke deg selv på det (vær obs på struktur: jeg liker canvas best!!)

- Kjøp litt pynt og bånd som passer til bildene og arkene du kjøper...

Andre tips:

- Mønstersakser fra Clas Ohlson. Koster ca 79 kr for 6, og denne kvaliteten holder lenge...

- Lag deg profil på scrapping.no og rubberstamps.no for inspirasjon. Der vil du også finne egne tråder med produktanbefalinger.

- Spar på ting du finner hjemme: eks. klipp av de irriterende trådene på klær som skal hjelpe de å henge ordentlig på hengeren. Disse er kjempefine til å bruke som pyntebånd... Merkelapper er ofte festet med bitte små sikkerhetsnåler, disse kan også være morsomme å bruke. Knapper. Barnas klistremerker, tusjer, pyntebinders og andre ting småjenter liker... Høstblader som presses og tørkes ++++

Lykke til!!! :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Dette var til god hjelp. Nå føler jeg meg tryggere på å starte :)

Skrevet

Jeg syns ikke dette med syrefritt er så veeeldig nøye. Ingen av de jeg scrapper med på treff er veldig opptatte av det heller. Forøvrig lager jeg "årbøker" hos Japanphoto, scrappingen er mest kos, så om det varer i bare 20 år kontra 50 så er ikke det så nøye. :jepp:

Skrevet
Jeg syns ikke dette med syrefritt er så veeeldig nøye. Ingen av de jeg scrapper med på treff er veldig opptatte av det heller. Forøvrig lager jeg "årbøker" hos Japanphoto, scrappingen er mest kos, så om det varer i bare 20 år kontra 50 så er ikke det så nøye. :jepp:

Det er jo litt gøy å ha et fint album til den dagen du dør når du først bruker flere tusen kr på et album, samt tida det tar å lage det.

Nei,når du (ts) først skal scrappe, gå for syrefrie produkter. Det er ikke noe stress å bruke de produktene og ofte er ikke prisene så store i forskjellen.

Gjest Gjestescrapper
Skrevet

Jeg har et sånt startsett fra Panduro, men det er kjøpt for lenge siden så det er kanskje ikke det samme som de har nå. Det har blitt liggende ubrukt så og si, jeg fant fort ut at det var lurt å handle i spesialbutikker. Handler på ebay og Papirloftet og et par andre faste nettbutikker. Syrefritt er LURT fordi det tar ikke 20 år før bildene tar skade av syreholdige materialer, tenk på avispapir. Det kan gulne av syre etter noen måneder. Fotografier blir helt ødelagt av syre etter ganske kort tid. Og så mye tid jeg bruker på dette vil jeg ihvertfall ikke at det skal bli ødelagt etter et par år.

Det jeg bruker mest i scrapbookingen er

Skjærebrett

Saks

Linjal (må være minst 30 cm)

Mønsterpapir i alle farger og varianter

Lim (flytende og som dotter)

Blomster

Stempelpute for å sverte kanter

Alfabeter (jeg bruker Qvickutz)

Penner

I tillegg til en del annet stæsj etter humør. Kikk i nettbutikker og la deg friste og inspirere! Kjøp deg et pent album og sett igang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...