Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er endelig ferdig med en mur som gjør at jeg har et helt nytt bed. Der tenkte jeg bla. ha noe vintergrønt.

Er det for sent å plante dette nå, i ny jord? Bor på Østlandet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men spesielt hvis du skal plante vintergrønt tror jeg det er lurt å vente til våren, slik at planten får tid til å etablere rotsystem før neste vinter. Hvis du planter dem nå blir de veldig utsatt for fordampning, sviskader o.l som kan være en trussel ved visse typer vær utover vinteren og våren. Hadde det vært en bladfellende busk som du også evt kan beskjære nå ville jeg sagt at det var ok, tror jeg, den får mindre overflate å fordampe fra.

Skrevet

Jeg personlig ville tatt sjansen. Det er sikkert tilbud på vintergrønt også nå, sånn at man kan tillate seg å kjøpe litt. Jeg er hvertfall slik at jeg MÅ plante hvis jeg har laget et ferdig bed.

Så får det gå som det vil -noen overlever helt sikkert. :)

Skrevet
Det er sikkert tilbud på vintergrønt også nå, sånn at man kan tillate seg å kjøpe litt.

Ja, det er akkurat det + at det hadde vært fint å få noe pent å se på i vinter utenfor kjøkkenvinduet.

Hmm, grubler et par dager til. Takk for ditt innspill.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Hvis du er heldig og det ikke kommer frost på en stund, så kan det gå greit å plante nå, og som noen nevner, det er sannsynligvis mye tilbud på sånt akkurat nå.(og da blir ikke tapet så stort HVIS det ikke går bra heller) For å unngå sviskader kan du dekke til plantene etterhvert utover høsten(med striesekker eller svart plast f.eks.), men jeg tror jeg ville ventet til det begynner å bli frost i bakken/snø, slik at plantene kan bruke den sjansen de får til å "vokse seg til" litt, selv om det sannsynligvis ikke blir så mye før vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...