Gå til innhold

utdanning - hva skal jeg velge


Gjest forvirret student

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret student

hei, er en jente på 19. har ikke fullført utdanning, den første var i design (grafisk) den andre var i sosiologi.

er en sånn type som får lett ideer og slikt, men som ikke alltid fullfører dem. har ofte problemer med å bestemme seg for ting.

er spesielt glad i dokumentar filmer, biografier, og å møte ulike mennesker. jeg ser ofte ting fra et annet perspektiv, men vet ikke hva salgs jobb/utdanning som passer til dette.

tenkte å starte på noe til høsten, så på make up utdanning, virker interessant er på listen min.

noen som kjenner seg igjen eller er i min sitausjon? eller som har noen forslag?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg godt igjen i situasjonen din. Er veldig mange utdanninger jeg kan tenke meg å ta, så tror det er derfor jeg sliter med å slå meg til ro med en.

Når du er 19 år har du kjempegod tid på å få deg en utdanning. Hvis du vet du har lyst å ha make up utdanning i tillegg til en annen, hvorfor ikke ta den først? Så får du tid til å tenke deg om imens. Eller hva med et år på folkehøgskole?

Tror ikke det finnes filmhøyskole i Norge, men sikkert mange i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fins det en filmhøyskole?:S

I Lillehammer ja...:) Det er opptaksprøve for å komme inn da, så du må satse litt hvis du vil inn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget

Det er ikke lett å velge!

Jeg hadde det også som deg, husker jeg...vurderte fram og tilbake det ene og det andre. Men så fant jeg ut at det å leve av et kunstneryrket nesten er umulig...

Så jeg valgte å ta en bachelor i barnevern. Jeg jobber ikke på kontor, men med ungdommer. Så jeg lager filmer med dem, drar på turer og tar bilder, arrangerer rusfrie konserter og masse andre aktiviteter. Jeg får altså drive med friluftsliv, musikk, animasjonsfilm og foto...og jeg får betalt! :)

Det passer selvsagt ikke for alle, men hvis du er glad i mennesker, vil bruke deg selv og i tillegg ha en stabil inntekt kan det jo være noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart valg, hørtes ut som om du jobber med mye spennende:D. Er jo akkurat noe jeg trenger. Litt vanskelig å velge riktig utdanning som fører til det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg vil bare si at vi ble fortalt da vi var på åpen dag på HILi fjor, at alle som går på "filmhøgskolen" på Lillehammer er garantert jobb! De tar inn få da, og de jobber i team på seks stykker tror jeg. Skolen er fin :) Går ikke der selv, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av utdanning er ikke lett, men for meg ble det til at jeg tenkte på utdannelser som enten er tunge, men som gir kjekk (stabil, grei lønn, interessant) jobb, eller studier som er kjekke, lette og spennede, men som mange velger, og som det kan være mange om benet på til jobber etterpå. Jeg valgte det første, og tenkte at den kreative siden av meg skal få utløp på fritiden.

Uansett, mange av mine venner som er ferdig med bachelor og har begynt å jobbe, tar sikte på å få seg en bachelor i noe helt annet. Så tenk langsiktig, ikke bare på studiet, men på reelle jobbmuligheter etterpå.

ANgående makeup-utdanning: Sjekk nøye om det er dekket av Lånekassen, og om skolen har et godt rykte på seg. Ser ut til å være en del useriøse bedrifter ("skoler") tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...