Gå til innhold

Gruppe trøbbel..


Gjest Trist student

Anbefalte innlegg

Gjest Trist student

Hei .

Jeg studerer på høyskole, studie mitt er lagt opp til en del gruppe arbeid. 2 av jentene på min gruppe er veldig utadvendt og blir nok sett på som veldig hyggelige jenter som tar vare på alle. HUn tredje er utadvendt innad gruppen, men er ikke den som sier mest sånn ellers i kalssen.

Jeg er ganske sjernert av meg sånn i klassen, men har vanligvis ikke hatt noe problem med å snakke i smågrupper. Smågruppen jeg er på nå er ny i år. Jeg mistrives veldig:(

Ting som plager meg er sånt som: Hvis vi jobber med en oppgave sammen og jeg sier en ting så er alle uenig, 1 min senere sier en av de andre nøyaktig det samme, da er det plutselig kjempe bra... Noen ganger svarer de meg rett og slett ikke når jeg spør om noe. Hvis jeg ikke kan møte en dag for å jobbe med gruppe arbeid, så gjør det ingenting de møtes fordet. Er det en av de andre som ikke kan, så flyttes heller møte til de også kan..

En dag sa en i gruppen at hun syns det ble for mye å jobbe med alene til neste gruppe møte, der jeg også sa at jeg var enig og at jeg hadde presset meg så hardt for å rekke alt skole arbeide de hadde delt ut, at det var derfor jeg ikke hadde kommet meg på skolen en dag tidligere i den uken.. Da svarte de "stakkars deg Kine.. Du må selvfølgelig si fra vis det er for tungt for deg.. Til meg sa de ingenting.. Ofte glefser de ogsp til meg når jeg spør om noe..

Dette ble mye, men det jeg lurte på er: Syns dere dette er små ting jeg bare burde overrse??

Det skal sies at jeg har mistet såpass faglig selvtillit at jeg ikke klarer og komme med noe særlig lengre, siden jeg hele tiden får høre at det er feil..:(

På fredag toppet det for meg, å nå vurderer jeg og slutte.

De hjemme mener jeg burde ta opp dette med gruppen, men jeg tror ikke jeg vil klare det, da de er såpass sterke mennesker som vil bare finne en måte og legge skylden over på meg.

Moren min ønsker å ringe læreren min for å snakke med henne om hun ikke kan ta en prat med gruppen.. Jeg føler at det blir veldig dumt.. Vi er vel for gamle for det..

Syns bare det er så trist at denne gruppen skal ødlegge muligheten min for å få en utdanning :(

Uff, dette ble veldig langt, har bare så mye på hjerte i dag, usikker på hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst, ikke la moren din ordne opp i dette. Du er voksen ja, og kan gi beskjed selv.

Jeg skjønner GODT at du synes den situasjonen er vanskelig. Jeg er selv ny student i år, og synes gruppearbeidet var en utfordring til å begynne med, fordi det ikke var faste grupper, alle skulle bare gå i den gjengen de selv ville... Og det var jo ikke så enkelt når jeg ikke kjente noen, vi var 250 elever og det var umulig å finne samme gruppa fra gang til gang når alle var spredd rundt på et stort område...:roll:

Det har heldigvis gått seg til og jeg er nå med i en veldig bra gruppe. Og da lurer jeg på, MÅ du være i den gruppa du er i nå? Må dere være faste grupper fra gang til gang? For jeg synes det høres enklest ut å bare bytte gruppe. På min skole kan man bare gå fra gruppe til gruppe, så her er det enkelt, da banker man bare på døra til noen og spør om å være med. Det forutsetter jo at man tør å spørre da, og at man tåler noen avslag, men gruppa mi hadde hvertfall aldri sagt nei til noen om å få være med å delta...:)

Eventuelt får du gi beskjed til foreleser/lærer, be om hjelp til å komme over i ny gruppe. I hvertfall la foreleseren bli klar over at det er et problem der.

Veldig umodent av medelevene dine å oppføre seg sånn hvertfall, men det er nå dessverre sånn, særlig med jenter, at er det noen som ikke er ordentlig med i gjengen tar man likegreit og overser de hele veien.

Uansett, hvis studiet er rett for deg skal du IKKE slutte! Det må da finnes en løsning på et så "enkelt" problem.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trist student

Tusen takk for svar på langt innlegg :)

DEt går desverre ikke ann og bare bytte til en annen gruppe. Vi driver med en oppgave som vi har holdt på med i hele høst, som skal innleveres om litt under 1 mnd..

Etter den innleveringen må jeg i teorien ikke ha noe mer med den gruppen å gjøre tror jeg..

Men det som også gjør situasjonen vanskelig er at jeg ikke har noen venner her oppe.. Sliter en del med depresjon som har blitt veldig forverret pga gruppen.. Bare så vanskelig og skulle ta dette opp med noen lærer til stedet, da jeg ikke er noe flink til og prate for meg mens disse jentene er det...

De er slike jenter ingen vil tro meg med at er ekle, men de er virkelig det mot meg.. :( Er på gråten hver gang vi har møter :(

Føler studie er veldig riktig for meg ja, er halvveis med studie til jul.. Men akkuratt nå ser jeg ikke at jeg kan klare og fortsette:( Har hatt sterkt ønske om å bli det jeg utdanner meg til, og fått tilbake meldinger om at jeg er godt egnet til det yrke tidligere. Men nå er all selvtilit borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*

En ting skal du bare bestemme deg for først som sist:

Du skal ihvertfall ikke slutte.

Høres ut som gruppen består av personer med en snever sosial kompetanse, og ut ifra den behandlingen de gir deg tipper jeg det ligger misunnelse bak.

Jeg ville bedt om et møte med forelser/lærer og lagt alle kort på bordet. Fortell at du vurderer å slutte pga.dette, og at det har gitt deg mange problemer.

Deretter ville jeg krevd et møte hvor gruppen møter deg og forelseren. Gå direkte på person og ikke legg noe imellom. I dagens studie- og arbeidsmiljø er mange livredde for å konfrontere slike personer, men for å sette dem på plass må man stille dem rett til veggs. Ofte renner den falske selvtilliten deres veldig fort av dersom en person med autoritet er tilstede. De kan nok prestere å både gråte (krokodilletårer selvsagt) og spille dårlig skuespill, men en lærer lar seg som regel ikke lure av dette.

Det er desverre slik at det ofte er motgang man vokser på. Tar du denne kampen opp vil du ha mye igjen for det senere.Og de vil nok ikke våge å oppføre seg slik igjen.

Hvis dere ikke allerede har det, bør du også kreve en gruppekontrakt med presisering av tiltak for å fremme godt gruppeklima og hvordan nytt gruppemøte skal avtales dersom noen ikke kan møte som avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bit tennene sammen og hold ut til du er ferdig med denne gruppa, så passer du på å ikke havne med de neste gang. Vær forberedt og selvsikker til gruppemøtene, og tenk på hvor fantastiske lavt de synker ved å slenge kommentarer til en medstudent de selv har mest nytte av om hun er på sitt beste. Kanskje det blir litt lettere å få venner der du er når gruppearbeidet er over og du føler deg litt bedre i hverdagen?

De gangene de sier noe du er 100 % sikker på er i vond mening, prøv å svar tilbake med en gang på en rolig måte. Noen av tingene du nevnte synes jeg var småting, ikke at de gjør mindre vondt, men at de synes mer synd på Kine enn deg er vel fordi de liker Kine bedre, og de må de ha lov til. Uansett er det svært umodent å oppføre seg sånn generelt.

Ikke slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere en rådgivingstjeneste på skolen din? Snakk med de, de har helt sikkert vært borti slike problem før, og kan nok gi deg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vero_*

Hei =)

Ikke slutt!

Jeg har ikke hatt direkte "ekle" erfaringer med gruppe,men mer med at gruppa er dårlig og at vi fungerer dårlig sammen og noen gjør mer enn andre.

Du sier du ikke kjenner noen heller. Jeg skjønner deg veldig godt og det kan gjøre saken værre. Jeg studerer selv i utlandet og føler meg veldig ensom ofte da jeg ikke kjenner noen. Du er der for å ta en utdannelse FOR DEG.

Om gruppearbeidet er ferdig om under 1 mnd er jo det flott! Da syns jeg heller du skal glede deg til det og ta det som det kommer etter det. Selv om man er voksen er det fremdeles mange som ikke helt har skjønt det, og kanskje følger barneskole-oppførsel enda.

Jeg syns ikke du skal la dette stoppe deg til å ta utdannelsen din, du skal fullføre selv om du møter denne motstanden.

Ikke for å gjøre alt værre, men man kan også møte denne type mennesker i jobbsammenheng, og da er det ofte man prøver å bite tenna sammen, så går det ofte greit.

Kom igjen =) Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*
Hei =)

Ikke slutt!

Jeg har ikke hatt direkte "ekle" erfaringer med gruppe,men mer med at gruppa er dårlig og at vi fungerer dårlig sammen og noen gjør mer enn andre.

Du sier du ikke kjenner noen heller. Jeg skjønner deg veldig godt og det kan gjøre saken værre. Jeg studerer selv i utlandet og føler meg veldig ensom ofte da jeg ikke kjenner noen. Du er der for å ta en utdannelse FOR DEG.

Om gruppearbeidet er ferdig om under 1 mnd er jo det flott! Da syns jeg heller du skal glede deg til det og ta det som det kommer etter det. Selv om man er voksen er det fremdeles mange som ikke helt har skjønt det, og kanskje følger barneskole-oppførsel enda.

Jeg syns ikke du skal la dette stoppe deg til å ta utdannelsen din, du skal fullføre selv om du møter denne motstanden.

Ikke for å gjøre alt værre, men man kan også møte denne type mennesker i jobbsammenheng, og da er det ofte man prøver å bite tenna sammen, så går det ofte greit.

Kom igjen =) Stå på.

Jeg synes nettop dette er et viktig argument for å gå videre med saken, og ikke bare lide i det stille. Det er fint for TS at gruppearbeidet snart er over. (TS: Belønn deg selv med en gave den dagen du slipper å jobbe mer sammen med dem). Men slike mennesker må forhindres i å forsure studie- og arbeidstilværelsen for andre i framtiden. Derfor er det viktig at de får en klar melding om at oppførselen er helt uakseptabel. Vi er alt for redde til å ta oppgjør med slike "råtne epler". Derfor vandrer de ofte fra endt studie og ut i jobb enda mer ufordragelige og arrogante enn de var da de studerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ingen god situasjon. Vært der selv, det er ingen god situasjon. Som mange andre sier, bit tennene sammen. Det er en mnd igjen, du er der for å ta en utdannelse for deg selv. Jeg er glad jeg bet tenna sammen, etterpå trengte jeg ikke å ha noe med dem å gjøre. Tok det opp med foreleser etter gruppearbeidet og ba om å slippe å komme i samme gruppe dersom det skulle fordeles. Det var helt i orden:) Det gikk lettere å komme i kontakt med andre, det var flere som også var i dårlige grupper og syntes det var kjipt. Vi ble en egen gruppe etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nettop dette er et viktig argument for å gå videre med saken, og ikke bare lide i det stille. Det er fint for TS at gruppearbeidet snart er over. (TS: Belønn deg selv med en gave den dagen du slipper å jobbe mer sammen med dem). Men slike mennesker må forhindres i å forsure studie- og arbeidstilværelsen for andre i framtiden. Derfor er det viktig at de får en klar melding om at oppførselen er helt uakseptabel. Vi er alt for redde til å ta oppgjør med slike "råtne epler". Derfor vandrer de ofte fra endt studie og ut i jobb enda mer ufordragelige og arrogante enn de var da de studerte.

Signerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vero_*
Uff ingen god situasjon. Vært der selv, det er ingen god situasjon. Som mange andre sier, bit tennene sammen. Det er en mnd igjen, du er der for å ta en utdannelse for deg selv. Jeg er glad jeg bet tenna sammen, etterpå trengte jeg ikke å ha noe med dem å gjøre. Tok det opp med foreleser etter gruppearbeidet og ba om å slippe å komme i samme gruppe dersom det skulle fordeles. Det var helt i orden:) Det gikk lettere å komme i kontakt med andre, det var flere som også var i dårlige grupper og syntes det var kjipt. Vi ble en egen gruppe etterpå:)

Jeg er helt enig i det du sier. TS nevnte at hun var sjenert så jeg antok hun ikke er på godfot med å ta opp dette med dem, og det med å inkludere moren når man går på høyskole så jeg ikke som et direkte alternativ.

Det er mange råtne mennesker med dårlig oppførsel der ute, skole og jobb. Jeg selv er ikke redd for konflikter og jeg har tatt opp problemer hvis jeg har følt det har vært noe der som jeg har synes vært urettferdig. Jeg er da heller ikke særlig sjenert..

TS; hvis du føler at du vil ta opp dette så for all del synes jeg du skal gjøre det. Noen er sarte for konflikter og det var vel dumt av meg at jeg dro konklusjon av at du var en av de.

Jeg tror mange arbeidsmiljø kunne vært topp hadde det ikke vært for at disse sitronene er tilstede og forsurer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trist student

Tusen takk til alle støttende ord. Det varmer :)

Klarte ikke komme meg på skolen i går fordi så mange tanker surret i hodet mitt..

Fikk mld fra en fra gruppen om hvor jeg var.. ( uvanlig for meg å ikke møte opp)

Jeg bestemte meg for å legge alle kortene på bordet og skrev at jeg tok kommentarene og holdningen ders mot meg ganske tung og at jeg i lengre tid hadde vurdert å sluttte pga dette.. Jeg skrev at jeg ikke var sur på noen men lei meg pga hele situasjonen..

DE ringt å ba om et møte med meg senere på dagen..

Fam min støtta meg og mente jeg burde gå.. Siden de mente at når de vil ha et møte så virket det som de hadde skjønt hvordan de hadde behandlet meg...

Jeg dro på skolen å møtte dem. Når jeg kom dit så satt alle med armene i kors og så ikke ut som de mente at de hadde gjort noe feil. DE sa ingenting. så jeg spurte hvordan de syntes gruppa hadde fungert.. Fint svarte de.... Så da måtte jeg bare forklare at jeg ikke hadde følt at det hadde godt så bra, å at jeg ikke følte at jeg hadde blitt noe godt behandlet.. Jeg sa også at jeg hadde min del av skylden, siden jeg ved noen tilfeller kan ha svart litt krast.. Fortalte at grunnen til det var at jeg har vært så nervøs for å si noe i gruppen siden jeg bestandig får et spydig svar, så når jeg først tørte å si no, så er det mulig det kan ha kommet litt feil ut.

Med det tok jeg skylden for noe av problemet i gruppen, og håpet at det skulle gjøre at det ble lettere for dem og gi litt dem også. Men nei da, fikk den skyllebøtten om at jeg kun brydde om meg selv,og jeg var utrolig slem som kunne finne på å si noe så fælt som at jeg vurdete å slutte pga dem... Videre fikk jeg beskjed om å gå hjem å tenke på at hva det gjorde med dem at jeg sier noe slikt no.. For de mente at de ikke hadde gjort noe som helst feil.. Jeg derimot var egoistisk... (?????)

Jeg satt der helt knust, møte endte opp med at jeg måtte unnskylde meg for at jeg kunne finne på å si no slik, burde gå og skamme meg rett og slett.. Alt dette sa de selvfølgelig høyt og med rimelig forbannet stemme, hu ene slo til og med i bordet.

så nå sitter jeg her da... Greit nok at det bare er 2 måndter til jul og dette semesteret er over, men føler meg helt jævlig og mislikt og udugelig.. Tror virkelig ikke jeg klarer å fortsette. Psyken min er helt på bunn, blitt satt på anti depresive pga alt dette..Skjønner ikke hvordan alt kunne gå så galt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pernille_*

Den reaksjonen de kom med er jo den typiske reaksjonen på noen som vet de har oppført seg dårlig og prøver intenst å forsvare seg selv og legge skylden over på anklageren. Standard forvarsposisjon og utrolig feigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trist student
Kanskje noen av dem har lest tråden her? Ikke vet jeg.

Det er fult mulig. Men burde de ikke da innsett hvor vondt jeg har syntes situasjonen har vært istedet for å oppføre seg slik de gjorde på møte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*
Det er fult mulig. Men burde de ikke da innsett hvor vondt jeg har syntes situasjonen har vært istedet for å oppføre seg slik de gjorde på møte da?

Slike personer forandrer seg ikke. De har lite selvinnsikt og tåler ikke selvkritikk.

Du MÅ gå til studieleder eller fagansvarlig å fortelle om dette. Da tar de saken derifra, og du trenger ikke gjøre så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva det der er banslig oppførsel av den gruppa. Når man uansett skyld prøver å ordne opp i noe man føler ikke fungerer er det ikke rett og rimelig at man oppfører seg slik. I arbeidslivet hadde de aldri klart seg noe særlig bra, mens du viser samarbeidsvilje og har selvinnsikt til på si ok, dette burde jeg gjort, men dette fungerer ikke. Du vil lykkes mye bedre i arbeidslivet enn det de noen gang vil gjøre. Tenk på det sånn, og snakk med studieveileder. Dette r uholdbart og de bør hjelpe deg nå. Du skal ikke miste eller bli skadelidende i utdanningen din! Lykke til! Heier på deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...