Gå til innhold

Dagbladet og skriveleifer

Bernardette

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest noen saker på dagbladet.no denne formiddagen har jeg innsett at Dagbladets korregeringsansvarlig er på ferie.

- Vi har fått beskjed om at det kan gå to måneder for de får vite om det blit tatt ut tiltale.

Selvsagt er det også noen klare forskjeller mellom de to. Alexandra har for eksempel to eldre søstre i Norge.

- Mia tar etter søstrene sine, de er forbilder, og hun blir nok veldig påvirket av dem. Men hun var også svært lik Mia, sier Hauglum.

Hæ? Hvem tok etter hvem, sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Jeg har ikke fått gått gjennom dommen i detalj eller snakket med min klient om dommen, men høyst sannsynlig blir den anketm sier mannens forsvarer, Marianne Darre-Næss i Advokatfairmaet Staff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Etter å ha lest noen saker på dagbladet.no denne formiddagen har jeg innsett at Dagbladets korregeringsansvarlig er på ferie.

Hæ? Hvem tok etter hvem, sa du?

Man skal ikke kaste sten når man sitter i glasshus

For det første heter det korrigeringsansvarlig, for det andre er ordet du mener noe helt annet: det er korrekturleser, korrigeringsansvarlig har aldri eksistert i noen avisredaksjon.

Korrekturlesere har ikke ferie, de finnes ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke for en avis?

Korrigeringsansvarlig finnes, han er bare på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første heter det korrigeringsansvarlig, for det andre er ordet du mener noe helt annet: det er korrekturleser, korrigeringsansvarlig har aldri eksistert i noen avisredaksjon.

Korrekturlesere har ikke ferie, de finnes ikke lenger.

:Nikke:

Endret av Pomeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg jobber ikke for en avis?

Korrigeringsansvarlig finnes, han er bare på ferie.

Hvorfor er det en han, og hvilken/hvilke aviser har en slik stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt her og der gjest

Er ikke det litt off topic å "angripe " TS for sine skriveleifer? Må jo si at avisene i allefall bør gå frem som et godt forbilde i forhold til rettskriving. Det var iallefall strengere kontroller på det tidligere, syntes det blir for dumt når det er så store og graverende feil i artiklene. Hvis andre skal lese en artikkel så kan det ubevisst skje at man kopierer de samme skrivefeilene. Fordi man "ser opp til" avisene, for står det sånn må det jo være rett. Ikke alle som er eksperter på rettskriving.

PS: dere finner sikkert feil hos meg også, men det er ikek det som er poenget;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Er ikke det litt off topic å "angripe " TS for sine skriveleifer? Må jo si at avisene i allefall bør gå frem som et godt forbilde i forhold til rettskriving. Det var iallefall strengere kontroller på det tidligere, syntes det blir for dumt når det er så store og graverende feil i artiklene. Hvis andre skal lese en artikkel så kan det ubevisst skje at man kopierer de samme skrivefeilene. Fordi man "ser opp til" avisene, for står det sånn må det jo være rett. Ikke alle som er eksperter på rettskriving.

PS: dere finner sikkert feil hos meg også, men det er ikek det som er poenget;)

Nei, jeg synes ikke det er litt off topic (som det heter på godt norsk...) å angripe TS for skrivefeil. Når man starter en tråd med dette temaet, bør det forventes at man selv skriver tilnærmet korrekt norsk.

Jeg er imidlertid helt enig med deg i at slurveskriving i aviser medfører at norsk språk blir enda mer feil og forflatet. Det gjelder forresten ikke bare språket, for journalister er også nå verdensmestere i faktafeil. Ett eksempel fra dagens Aftenposten: Bjarne Håkon Hanssen er avgående arbeids- og inkluderingsminister. Ja, ja og jeg som trodde det var helsen vår han hadde tatt vare på.

Det er i det hele tatt helt utrolig: Journaliststudiet er meget vanskelig å komme inn på, men hva er det som kommer ut...

Og ja, det var bedre språk i avisene før. Da hadde de korrekturlesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det en han, og hvilken/hvilke aviser har en slik stilling?

Mest sannsynlig fordi han var den som kom best ut av det etter jobbintervjuene. Han jobber for dagbladet.no vel!?

Når man starter en tråd med dette temaet, bør det forventes at man selv skriver tilnærmet korrekt norsk.

Jeg vil si at én skriveleif er tilnærmet korrekt norsk.

Og ja, det var bedre språk i avisene før. Da hadde de korrekturlesere.

Og nå har de kun én korreksjonsansvarlig, han har ingen vikar og som alle andre har han rett på flere ukers ferie pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå har de kun én korreksjonsansvarlig, han har ingen vikar og som alle andre har han rett på flere ukers ferie pr. år.

Neimen ser du det!

Korrigeringsansvarlig var det han var.

Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stave- og trykkfeil i nettavisene HELE tiden. Det gjelder nærmest hver eneste artikkel. Synes det er svært spesielt at så mange journalister er dårlige i norsk rettskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet glimter til igjen.

I denne artikkelen kan vi lese om gutten

Falcone Heene

Falcone Henne

Falcon Henne

og

Falcon Heene

Endret av Bernardette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...