Gjest Gjest_Fie_* Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Min lille på snart et halvt år er veldig utålmodig av seg. Føler han alltid har vært sånn, det er ikke noe som har utviklet seg. Han kan f.eks. ikke ligge mer enn 10 min i lekegrinda før han klager, noe som etterhvert utvikler seg til gråt hvis jeg ikke reagerer på klagingen. Vil liksom ikke fyke til med en gang han lager lyd heller, men det nytter ikke å la han klage. Han stopper klagingen/gråten når han blir tatt opp for da skjer det jo noe nytt som fanger oppmerksomheten, og det er jo bra. Men når jeg er lenge alene med han så blir jeg sliten av at det må skje noe hele tiden, alltid noe "nytt". Han krever liksom meg der hele tiden. En kjapp dusj er luksus. Er babyer slik i denne alderen eller har jeg rett og slett en som krever litt mer enn vanlig? Evt. er det et tegn på at noe er galt med han/plager han? Tuuusen takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Min lille på snart et halvt år er veldig utålmodig av seg. Føler han alltid har vært sånn, det er ikke noe som har utviklet seg. Han kan f.eks. ikke ligge mer enn 10 min i lekegrinda før han klager, noe som etterhvert utvikler seg til gråt hvis jeg ikke reagerer på klagingen. Vil liksom ikke fyke til med en gang han lager lyd heller, men det nytter ikke å la han klage. Han stopper klagingen/gråten når han blir tatt opp for da skjer det jo noe nytt som fanger oppmerksomheten, og det er jo bra. Men når jeg er lenge alene med han så blir jeg sliten av at det må skje noe hele tiden, alltid noe "nytt". Han krever liksom meg der hele tiden. En kjapp dusj er luksus. Er babyer slik i denne alderen eller har jeg rett og slett en som krever litt mer enn vanlig? Evt. er det et tegn på at noe er galt med han/plager han? Tuuusen takk for svar! Det første som slår meg er at han kjeder seg med omgivelsene. Kansje barnet ditt er usedvanlig smart og behøver noe nytt å se på. Hva med en hengedings over lekegrinda? Noe som snurrer og er spennende.
Gjest *Mim* Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Syns det høres helt normalt ut å bli lei etter ti minutter i lekegrinda. Det er vel ikke så rart om han sier fra etter en stund. Jeg synes ikke det er noe galt å "fyke til" når han lager lyd, men det er jo forskjell på bade babyer og foreldre. Men at et barn skal få respons er viktig etter min mening.
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 Min lille på snart et halvt år er veldig utålmodig av seg. Føler han alltid har vært sånn, det er ikke noe som har utviklet seg. Han kan f.eks. ikke ligge mer enn 10 min i lekegrinda før han klager, noe som etterhvert utvikler seg til gråt hvis jeg ikke reagerer på klagingen. Vil liksom ikke fyke til med en gang han lager lyd heller, men det nytter ikke å la han klage. Han stopper klagingen/gråten når han blir tatt opp for da skjer det jo noe nytt som fanger oppmerksomheten, og det er jo bra. Men når jeg er lenge alene med han så blir jeg sliten av at det må skje noe hele tiden, alltid noe "nytt". Han krever liksom meg der hele tiden. En kjapp dusj er luksus. Er babyer slik i denne alderen eller har jeg rett og slett en som krever litt mer enn vanlig? Evt. er det et tegn på at noe er galt med han/plager han? Tuuusen takk for svar! Nå er d en liten stund siden mine var baby men vet at jeg pleide å gå mye tur med vogn ( sette barnet i vogna halveis sittende..) for da får de fulgt med på trær og biler osv.. blir gjerne litt trøtte innen de kommer hjem. Har du andre veninner med baby så hjelper d litt evt legge barnet på en dyne på gulvet og leke litt med rangler osv d gjorde jeg mye brukte aldri lekegrind.
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 Det første som slår meg er at han kjeder seg med omgivelsene. Kansje barnet ditt er usedvanlig smart og behøver noe nytt å se på. Hva med en hengedings over lekegrinda? Noe som snurrer og er spennende. Har det. Ikke noe spesielt kjekt det heller. Dessuten snur har seg over på magen nesten med en gang jeg legger han ned og der blir han liggende til klagingen begynner. Han kan snu seg begge veier hvis han vil. Kjeder jeg med omgivelsene ja. Har tenkt på det, men han er lik uansett hva vi gjør hvis det ikke skjer noe "hele tiden". Ute, inne, på besøk, cafe, ypu name it! Han liker å henge i selen, men jeg kan ikke bære han alle timene han er våken. Høres ut som jeg klager fælt nå, men jeg gir han med glede den oppmerksomheten han trenger. Er bare redd for at det er noe galt, noe som plager han. Og så lurer jeg jo på om dette er normal oppførsel eller om jeg bør bekymre meg...
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2009 #6 Skrevet 11. oktober 2009 Syns det høres helt normalt ut å bli lei etter ti minutter i lekegrinda. Det er vel ikke så rart om han sier fra etter en stund. Jeg synes ikke det er noe galt å "fyke til" når han lager lyd, men det er jo forskjell på bade babyer og foreldre. Men at et barn skal få respons er viktig etter min mening. Godt å høre! Er som sagt redd for at det er noe galt... Han gråte ALDRI alene og jeg er der så og si hele tiden slik at han kan se meg. Når jeg skrev at jeg ikke fyker til med en gang han lager en lyd, så mente jeg at jeg ikke tar han opp hvis han kommer med en "grynt". Etter det jeg har fått høre og lest selv så er det helt greit å "overse" et par klagelyder uten at babyen lider av den grunn. Noen ganger er det tydelig at "gryntet" kommer fordi han ikke rekker noe han vil ha tak i eller klarer å komme seg dit han vil...
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2009 #7 Skrevet 11. oktober 2009 Nå er d en liten stund siden mine var baby men vet at jeg pleide å gå mye tur med vogn ( sette barnet i vogna halveis sittende..) for da får de fulgt med på trær og biler osv.. blir gjerne litt trøtte innen de kommer hjem. Har du andre veninner med baby så hjelper d litt evt legge barnet på en dyne på gulvet og leke litt med rangler osv d gjorde jeg mye brukte aldri lekegrind. Vi er mye ute og går tur minst en gang til dagen, enten i vogn eller bæresele. "Problemet" er at han som regel sovner etter kort tid og er uthvilt når vi kommer hjem. Merker han blir trøtt og sover bedre hvis vi har vært på farten, men vi kan ikke fyke ute hele tiden før hver gang han skal sove... Føler jeg lager et stort "problem" av ingenting her nå, men jeg skulle gjerne fått bekreftet så godt det lar seg gjøre at det er helt normalt. Er så bekymret for at det er en medisinsk grunn til at han er sånn...
Gjest *Mim* Skrevet 11. oktober 2009 #8 Skrevet 11. oktober 2009 Hva tenke du at det kan være da, ts? Jeg kjenner jo ikke babyen din, men synes det høres normalt ut. Det kan jo være lurt å snakke med helsesøster?
Malama Skrevet 11. oktober 2009 #9 Skrevet 11. oktober 2009 Dusje, alene hjemme med en halvt år gammel unge? Det ville jeg ikke ansett som luksus, men som utopi... Og, rundt den alderen, og noe før og lenge etter, så trillet vi tur når han skulle sove, to ganger for dagen. Da sovna han i det minste. Og jeg fikk frisk luft, og bevegd meg litt... Ti minutter alene? Nja, tror ikke han lå så lenge engang jeg. Lekegrind har vi aldri hatt da, men på gulvet... ikke om jeg ikke var innen synsradius nei, det tror jeg ikke. Men han er en høyst normal snart 14 gammel unge nå, som fint kan leke for seg selv på gulvet. Men interessen for det oppsto ikke før han var mobil nok til å nå de lekene han ville, og klarte å komme seg opp i sittende stilling. (Min sønn lærte ikke å sette seg OPP, han lærte å sette seg NED, så innen han fant ut at man kunne sette seg på stumpen, kunne han altså reise seg opp i stående, så det var ikke noe som inntraff sånn kjempetidelig nei...) Synes det høres høyst normalt ut jeg...
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2009 #10 Skrevet 11. oktober 2009 Hva tenke du at det kan være da, ts? Jeg kjenner jo ikke babyen din, men synes det høres normalt ut. Det kan jo være lurt å snakke med helsesøster? Ja, det var det da. Vet ikke hva jeg har forestilt meg, men synes "alle" snakker om hvor rolige og avslappet sine små er, sover hvor som helst/når som helst, leker og prater med seg selv osv. mens jeg fyker hit og dit med min for å aktivisere, få til å sove osv. Hs er et kapittel for seg selv som bl.a sa at mat hver 3. time om natten var unormalt for en 4 mndr gammel baby. Vil helst ikke ta opp dette med henne for jeg er "redd" for svaret hennes. Vil heller høre andres erfaringer med egne unger.
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2009 #11 Skrevet 11. oktober 2009 Dusje, alene hjemme med en halvt år gammel unge? Det ville jeg ikke ansett som luksus, men som utopi... Og, rundt den alderen, og noe før og lenge etter, så trillet vi tur når han skulle sove, to ganger for dagen. Da sovna han i det minste. Og jeg fikk frisk luft, og bevegd meg litt... Ti minutter alene? Nja, tror ikke han lå så lenge engang jeg. Lekegrind har vi aldri hatt da, men på gulvet... ikke om jeg ikke var innen synsradius nei, det tror jeg ikke. Men han er en høyst normal snart 14 gammel unge nå, som fint kan leke for seg selv på gulvet. Men interessen for det oppsto ikke før han var mobil nok til å nå de lekene han ville, og klarte å komme seg opp i sittende stilling. (Min sønn lærte ikke å sette seg OPP, han lærte å sette seg NED, så innen han fant ut at man kunne sette seg på stumpen, kunne han altså reise seg opp i stående, så det var ikke noe som inntraff sånn kjempetidelig nei...) Synes det høres høyst normalt ut jeg... Takk for svar! De andre i barselgruppa har "englebarn" som trives i eget selskap, sover uavbrutt fra 19-07, sovner når de legges for å sove osv. Godt å høre at det ikke er slik det "skal" være
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 11. oktober 2009 #12 Skrevet 11. oktober 2009 Vi er mye ute og går tur minst en gang til dagen, enten i vogn eller bæresele. "Problemet" er at han som regel sovner etter kort tid og er uthvilt når vi kommer hjem. Merker han blir trøtt og sover bedre hvis vi har vært på farten, men vi kan ikke fyke ute hele tiden før hver gang han skal sove... Føler jeg lager et stort "problem" av ingenting her nå, men jeg skulle gjerne fått bekreftet så godt det lar seg gjøre at det er helt normalt. Er så bekymret for at det er en medisinsk grunn til at han er sånn... Neida du lager ikke problem Det er jo lov å spørre men ser den da.. helt uthvilt når han kommer hjem ja hmm.. man glemmer fort skal jeg si deg men tror ikke det er noe galt med lillemann har du forresten barne cd du kan spille litt lavt og synge med på? Kanskje d hadde vært noe?
Gjest Gjest_Mamma til 3_* Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 Vet det er mange som ikke er enig i dette, men har du prøvd gåstol, hoppehuske el? Det har jeg veldig gode erfaringer med. Alle mine tre har brukt dette fra rundt 6 mnd - og blitt kjempefornøyde babyer. Selvfølgelig har jeg ikke hatt dem i disse over lang tid, men til de har hatt behov for forandring. Det er også mulig å sette lekegrinda på et sted der barnet ser TVen - da registrer de at det skjer noe.
Malama Skrevet 12. oktober 2009 #14 Skrevet 12. oktober 2009 Gåstol og hoppehuske advares det mot fra alle fagfolk fordi det gir en meget uheldig belstning på hofte/bekken og helt feil musketrening, noe som altså fysioterapauter og lle andre med peiling pådette asvarer mot. Aksepter heller at ikke alle babyer sover sånn. I vår barselsgruppe var det en som sov fra 19-08, og deretter var våken en time, sov to, våken en, sov to. De andre krevde oppmerksomhet og tid, ble trillet på sovetur (vi var tre som gikk sammen en periode) og dette er nok minst like normalt.
FangeLiv Skrevet 12. oktober 2009 #15 Skrevet 12. oktober 2009 Har ei på fem måneder jeg også, og hun er omtrent slik som du beskriver ts. Begynner å klage etter et par minutter alene på babygymmen, og hvis jeg ikke responderer utvikler det seg til skikkelig hylgråting. Om jeg eller andre ligger der sammen med henne og underholder er det greit. Hun sover maks en time i slengen, ofte bare 15-30 minutter, så er hun i farta igjen og krever oppmerksomhet, lek og kos. Jeg dusjer bare når mannen er hjemme, hvis det er krise og vi er alene tar jeg en kort dusj mens hun ligger på badegulvet og jeg leker borte-bø-tittei med dusjforhenget. Da ler hun seg i hjel. Tror neppe dette er så unormalt, liker selv at det skjer ting rundt meg, så skjønner disse små veldig godt jeg. Men slitsomt? Ja. Her har pappaen en dag permisjon i uka sånn at jeg kan kose meg på jobb
Kara W Skrevet 12. oktober 2009 #16 Skrevet 12. oktober 2009 Det er nok helt normalt det du beskriver. Mitt barn var også slik. Hvis jeg var i rommet nektet han å ligge på gulvet i det hele tatt. Nå er han 16 måneder og leker gjerne for seg selv lenge av gangen. Du kan tro foreldrene hans er lykkelige! Et par råd fra meg selv og de andre i barselgruppen: * sett barnet i en stol og ta med rundt slik at han kan se deg jobbe. Kommenter alt du gjør. * Elektrisk vippestol som enten gynger eller vibrerer. Roer dem ned leeeenge av gangen * Sett på noen tegneserier på TV * Ha med barnet inn på badet når du dusjer. Noen liker lyden av vannet. Prat eller syng gjerne mens du dusjer. * sett på CD med barnesanger.
Gjest ts Skrevet 12. oktober 2009 #17 Skrevet 12. oktober 2009 Takk for svar og råd! Drar med meg vippestolen en del ja. Og hopper også inn og ut av dusjen når jeg er alene hjemme for å underholde han som ligger på gulvet Aksepterer at ikke alle er sovebabyer, trengte bare å få høre at ikke alle har det og at det finnes flere som min
PiriPiri Skrevet 12. oktober 2009 #18 Skrevet 12. oktober 2009 hehe jeg tror de i barselgruppa di juger! Har aldri hørt om babyer som klarer å være englebarn hele tiden. Det du opplever er helt normalt i min verden, hvertfall
Caramba Skrevet 13. oktober 2009 #19 Skrevet 13. oktober 2009 Mange babyer er sånn som din, ts. Helt normalt. Han er nok bare en våken og kvikk unge som vil være sammen med deg hele tiden, siden du er favorittpersonen akkurat nå. Min førstefødte gutt var flink til å leke for seg selv 20-30 min av gangen i den alderen, men tvillingene mine krever oppmerksomhet mye... Phu, man får kjørt seg da, gitt.
Gjest Gjest_jente83_* Skrevet 19. oktober 2009 #20 Skrevet 19. oktober 2009 Hei. Jeg har også en sønn som egentli høres veldig lik din ut. Han er fem måneder og han vet akkurat hva han vil for å si det sånn:)Han vil ikke ligge alene på gulvet å da ruller han over på magen for da må jeg hjelpe han til ryggen igjen:)Han sover 15-30 min hver dupp men han dupper veldig lite da så han er visst en kar som vil få med seg det meste:)Også om natten sover han lite men vi håper og tror at det forandrer seg etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå