Blåklokke Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har vært uføretrygdet i et par år nå, men har liksom ikke helt vent meg til hjemmetilværelsen enda. Jeg har en kronisk sykdom (migrene) som gjør at jeg ikke kan planlegge dagene mine i særlig grad. Jeg må ta dagene som de kommer, og det passer egentlig ikke helt for meg. Jeg liker å kunne planlegge og glede meg til ting. Og nå er høsten her. Jeg er et ute- og sommermenneske og føler nå at tilværelsen "strammer seg" litt til rundt meg. Jeg er glad i håndarbeid, lesing, internett samt å være ute. Hvordan er det med dere andre hjemmeværende i denne årstiden? Hva fyller dere dagene med og hva gjør dere glade? Og hva unngår dere? Med "ufrivillig" hjemmeværende mente jeg de som er hjemme pga f.eks. sykdom eller arbeidsløshet, imotsetning til de som er hjemme f.eks. med barn:)
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har vært uføretrygdet i et par år nå, men har liksom ikke helt vent meg til hjemmetilværelsen enda. Jeg har en kronisk sykdom (migrene) som gjør at jeg ikke kan planlegge dagene mine i særlig grad. Jeg må ta dagene som de kommer, og det passer egentlig ikke helt for meg. Jeg liker å kunne planlegge og glede meg til ting. Og nå er høsten her. Jeg er et ute- og sommermenneske og føler nå at tilværelsen "strammer seg" litt til rundt meg. Jeg er glad i håndarbeid, lesing, internett samt å være ute. Hvordan er det med dere andre hjemmeværende i denne årstiden? Hva fyller dere dagene med og hva gjør dere glade? Og hva unngår dere? Med "ufrivillig" hjemmeværende mente jeg de som er hjemme pga f.eks. sykdom eller arbeidsløshet, imotsetning til de som er hjemme f.eks. med barn:) Hei. Jeg er også ufør. Synes hverdagene kan bli ganske stusselige innimellom, men prøver så godt jeg kan å få dagene til å gå på en meningsfull måte. I tillegg til hobbyer, som håndarbeid og hunden min, så prøver jeg så godt jeg kan å holde kontakten med andre mennesker som også er hjemmeværende. Det er jo en god del mennesker som er hjemmeværende av ulike grunner som f.eks uføre, arbeidsledige, deltdsarbeidende og de som er hjemme med barn. Å gå hjemme alene uten kontakt med andre mennesker, tror jeg ikke er bra i lengden.
LilleLu Skrevet 11. oktober 2009 #3 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg er "ufrivillig hjemmeværende" av 3 grunner: 1. Jeg trenger en jobb. Forhåpentligvis vil neste ukes jobbintervjuer løse dette. 2. Jeg har for lite hjemmeværende venner i Oslo. Alle vennene mine enten jobber eller studerer. 3. Jeg har ingenting å gjøre! Jeg har, på grunn av jobbmangel, ikke akkurat råd til å dra alle mulige steder og gjøre alt mulig hele tiden. Jeg kjeder meg! Om noen andre i Oslo leser denne tråde, især i sentrums-området, så ta kontakt! Jeg kjeeeeeeeeeeeeeder meg om dagene, og trenger især noen som kan "lufte" meg et par ganger i uka! Er masse fine parker her
Montezuma Skrevet 11. oktober 2009 #4 Skrevet 11. oktober 2009 jeg er også hjemmeværende pga sykdom. Gjør det jeg orker av husarbeid, og tar meg av barna så godt jeg kan. Prøver å lage middag hver dag. har innmari lyst til å jobbe, for selv om jeg er redusert, er jeg jo ikke helt ubrukelig :-) kan ikke ha en vanlig jobb, så jeg prøver å finne på noe jeg kan gjøre hjemmefra. syssler med tanken på en nettbutikk el. Ellers går dagene til hobby og hund. Liker å scrappe, brodere mm. Men jeg savner følelsen av å gjøre noe "fornuftig". tanken på at jeg suller rundt og gjør ingenting, og attpåtil får penger for det, byr meg imot! Tenk etter hva du kan! Er det noe du kan, vet noe om, er flink til? Noe som interesserer deg? Det kan være grunnlaget for å få ideer til å gjøre noe. kan du skape din egen jobb hjemmefra? En tjeneste du kan tilby, noe du kan lage og selge etc? En forening du kan stille opp som frivillig? E du glad i å bake, kan du jo fylle fryseren med boller, brød, middager osv. Tar gjerne imot svar på dette selv også :-)
Gjest Ikke-liberalist Skrevet 11. oktober 2009 #5 Skrevet 11. oktober 2009 tanken på at jeg suller rundt og gjør ingenting, og attpåtil får penger for det, byr meg imot! Hva slags husnegerholdning er det? Det er ikke rasjonelt at alle mennesker jobber. Det vil medføre en av to konsekvenser. Enten vil de laveste lønningene bli urimelig lave (liberalisme). Eller så vil ikke arbeidsmarkedet gi rom for utvikling (kommunisme).
Gjest Nattvette Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Vært arbeidsledig i 10 mnd ca, lite å gjøre på i liten by, spes når man har få venner man kan henge med. Så eg: går turer med bikkja. rydder. henger med venner når de kan. ser på TV, film og serier. er med sambo på jobb innimellom. prøver finne ut av hva eg vil i livet. prøver finne jobb som passer og som eg vil trives i. Og sitter ofte å prøver finne ut noe gøy eg vil lære meg.
Gjest Marlo Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Er også ufrivillig hjemme, og sliter med å få dagene til å gå. Rutiner er viktige for meg, har faste rutiner hver dag Sette på oppvaskmaskinen, rydde kjökkenet, vaske litt klär. Så må jeg ha noen timer å slappe av på (grunnet sykdommen) Så henger jeg opp klär, rydder ut av oppvaskmaskinen, törker litt stöv og stövsuger. Slapper av noen timer igjen, för jeg lager middag til sambo er hjemme. Når han kommer hjem så gjör jeg ikke så mye her hjemme. Dagene går jo ganske fort egentlig, men det blir litt kjedelig de timene jeg ikke klarer å gjöre annet enn å slappe av.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Min uføre venninne bruker mye tid dyrebeskyttelsen her i byn. De har et kattehus, hvor frivillige kan stikke innom på dagtid og hjelpe til (med sosialiseringstrening, vask av bur, osv). Siden det bare er å stikke innom når man vil, funker det bra også for dem som ikke kan planlegge og love å møte opp til faste tider. Ellers er vel mitt råd å kjøpe godt regntøy og gode vanntette sko. At det blir høst betyr ikke at man er nødt til å sitte inne.
Gjest milkyway Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 jeg venter på å begynne på fokus-kurs i slutten av oktober (ble mobbet fraarbidsplassen og turte ikke gå tilbake og hente attest) har vært arbeidsledig sidenmidten av august og holder på å tørne!!! Sitter enten på internett, maler, drar på café med venner/går hjem til dem/inviterer dem hit. Livet er så gørr kjedelig for tiden, savner å ha noe å gjøre på dagtid!
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Min uføre venninne bruker mye tid dyrebeskyttelsen her i byn. De har et kattehus, hvor frivillige kan stikke innom på dagtid og hjelpe til (med sosialiseringstrening, vask av bur, osv). Siden det bare er å stikke innom når man vil, funker det bra også for dem som ikke kan planlegge og love å møte opp til faste tider. Ellers er vel mitt råd å kjøpe godt regntøy og gode vanntette sko. At det blir høst betyr ikke at man er nødt til å sitte inne. Dette er helt supert og anbefales til alle som kan :-) Har gjort det selv og det er absolutt sannhet i at dyr virker positivt inn på menneskers ve og vel!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå