Gå til innhold

Melk utgått på dato


LukaFrost

Anbefalte innlegg

Jeg drikker ikke så mye melk, men samboeren min drikker periodevis endel. Av og til blir det stående noe melk. Det kan fort bli 1 l eller mer som går ut på dato. Er det noe man kan bruke denne melken til? Evt til hvor langt utover dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte smaker melka like godt også etter stemplingsdagen. Jeg drikker den og om den ikke er god, drikker jeg heller noe annet. Mine foreldre vet jeg pleier å lage pannekaker eller vafler av utgått melk. Kanskje også risgrøt, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss det lukter greit, så smak. Viss det smaker godt, så er det ikke noe problem. Sånn praktiserer jeg holdbarhetsproblematikken. Er jo en grunn for at vi har luktesans og smakssans :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint an å bruke den i maten ja. Jeg lager mest grøt eller pannekaker av utgått melk, eller så baker jeg. Helt sånn bakverk der jeg bruker en god del melk, så slipper jeg å tømme ut den.

Men melka holder seg som regel godt etter datoen da. I alle fall om den er uåpnet. Mannen min rører ikke melka etter datoen er gått ut (litt overhysterisk, men men...) så da blir det bakverk/middag av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drakk selv av kartong en gang og syntes det smakte litt u-frisk, ikke direkte dårlig, så jeg titta på datoen... 3dager over ja..

Så melk kan fint være god/grei nok over datoen. Ingen grunn til paranoia.

Og jeg her helt enig i at å smake/lukte på noe med åpent sinn viser at matvarer holder lengre enn datoen sier. Men stol på magefølelsen, føler du at det er det minste tegn til at noe smaker/lukter feil, kast. Jeg orker ikke å være dårlig, så da får det heller være. Men oftest så tar jeg sjansen, og jeg overlever da det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om melka lukter godt og ser bra ut(ha litt i et glass så ser en fort om den har begynt å skille seg el.l) å drikker jeg den.

Er den dårlig så pleier ikke jeg å bruke den til noe...

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kaffe_*

Jeg bruker melk i kaffen og melka holder seg gjerne over en uke etter utgått dato, i alle fall om den ikke er åpnet. Når jeg har melk i kaffekoppen og melken skiller seg, da kaster jeg melka. Ellers drikker jeg ikke melk, og ville ikke brukt sur melk som skiller seg i pannekaker/vafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...