Gå til innhold

Å steke mat i smør


LukaFrost

Anbefalte innlegg

Når jeg steker kjøtt, fx biff, bruker jeg alltid melange margarin. Kanskje litt av gammel vane og litt pga smaken. Når jeg ser kokker på TV snaker de alltid om at man heller skal buke smør. Men hva slags smør? Jeg klarer ikke å steke i meierismør, for jeg synes det lukter så grusomt av meierismør når man steker med dette. På vafler og startkjeks derimot, smaker meierismør herlig.

Hva slags smør skal jeg steke i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meierismør kan lukte når man steker på høy varme fordi melkestoffene i smøret brenner seg. Dette løser du ved å steke i klarnet smør: smelt smør i en liten kjel, fjern det hvite som er på toppen, hell den klare, gule væsken over i en liten bolle el.l., og pass på at det hvite i bunnen av kjelen ikke kommer med. Det hvite er melkeproteiner, som man enten kan bruke i en saus/gryterett, eller kaste, alt ettersom. Klarnet smør har lang holdbarhetstid i kjøleskapet.

Om man ikke gidder lage klartnet smør, kan man f.eks steke i olje først, og når man skrur ned varmen kan man ha i en klatt smør. Dette gir også god smørsmak.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...