Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har hatt uren hud og kviser i mange år (er 19 år): fet hud, tørr hud (tørr overhud og fet underhud?) og svarte prikker, hvite prikker, kviser, vonde 'underjordiske' kviser osv. Både i ansiktet og på ryggen og på brystet. Har prøvd mange kremer osv og p-piller (diane og yasmin), men ingenting har funket særlig bra. Har prøvd å gjøre mange andre ting og. Men nå vil jeg prøve legemidler. Så jeg lurte på om dere vet av noe legemiddel som kan gi meg pen hud? Vil gjerne vite hvordan det har hjulpet deg og bivirkninger og pris og alt annet. takk for svar
Gjest Invicta Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har hatt uren hud og kviser i mange år (er 19 år): fet hud, tørr hud (tørr overhud og fet underhud?) og svarte prikker, hvite prikker, kviser, vonde 'underjordiske' kviser osv. Både i ansiktet og på ryggen og på brystet. Har prøvd mange kremer osv og p-piller (diane og yasmin), men ingenting har funket særlig bra. Har prøvd å gjøre mange andre ting og. Men nå vil jeg prøve legemidler. Så jeg lurte på om dere vet av noe legemiddel som kan gi meg pen hud? Vil gjerne vite hvordan det har hjulpet deg og bivirkninger og pris og alt annet. takk for svar Basiron er en reseptfri krem du får på Apoteket. Husker ikke helt prisen, kanskje 150 kr for en tube? Den tørker på en måte ut øverste hudlaget sånn at kvisene forsvinner. Den hjalp meg ganske godt på ryggen og i ansiktet. Den bør ikke brukes om sommeren, og du bør heller ikke ta solarium mens du bruker det. Dette fordi den er veldig sterk på huden. Du kan jo lese mer her: http://www.basiron.com/norsk/index.htm På meg fungerte den veldig godt, og de store under huden forsvant, spesielt på ryggen.
pittie Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg har ikke prøvd den selv, men "skinoren". Den er etter hva jeg har hørt mye mildere enn basiron og lignende. Venninnen min har slitt med nupper og kviser over hele ansiktet siden hun var 12. Etter hun begynte med skinoren har det begynt å klarne opp http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...4241/89390.html Du bør nok få en hudanalyse og tilpasset produkter også. Endret 16. november 2010 av pittie
Gjest ts Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Basiron (og Brevoxyl) har jeg prøvd, men det funker ikke i lengden hvertfall. Jeg tenkte mer på reseptbelagte legemidler, antibiotika kanskje.. Og skinoren kanskje.
Gjest Gjest_Invicta_* Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Du kan spør legen din om Roaccutane. Den fås bare på resept, og den må søkes om. Det er piller (tror jeg).
Gjest ts Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Roaccutane, er ikke det bare brukt som en siste løsning, hvis ingenting annet funker?
Knøtteliten Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Jo, roaccutan er siste løsning. Jeg har selv begynt på denne kuren nå, etter å ha stått på 2 forskjellige tetracykliner i 1 år nå, og dessuten har prøvd alt av reseptbelagte og ikke reseptbelagte kremer, uten hell. Jeg er dog ikke værste tilfelle, men har et gjenstridig problem - som jeg ikke blir kvitt. Jeg foreslår du går til legen og diskuterer å prøve en sort tetracykliner. Det hjelper mange. Selv fikk jeg først oxytetral og deretter tetralysal. Lykke til
Gjest ts Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Tetracykliner, er det antibiotika? Kan vanlig fastlege skrive ut slike medisiner, eller må man til en hudlege? Hadde du samme type hud som meg da du prøvde oxytetral og tetralysal? Hvorfor virket det ikke på deg?
Knøtteliten Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Tetracykliner, er det antibiotika? Kan vanlig fastlege skrive ut slike medisiner, eller må man til en hudlege? Hadde du samme type hud som meg da du prøvde oxytetral og tetralysal? Hvorfor virket det ikke på deg? Jeg tror det ligger under en type antibiotika ja...uten at jeg er noen medisinekspert :gjeiper: Det kan vanlig lege skrive ut ja, kun roaccutan som må skrives ut av hudlege. Jeg har kviser kun i ansikt. Aldri vært plager på rygg og bryst. I ansiktet er det i kinn (rundt smilehull-området), på hake, langs kjeveben og rett fremom ørene (bakerst på kinnene) som kvisene kommer, samt hudormer på nesa som aldri blir til kviser. Huden er vel en blanding av fet og tørr ja, og blir fort blank og glinsende. Typen kviser er de som setter arr. Ofte underjordiske kviser som er vonde og setter røde arr først, for så og bli til myke "søkk" i huden. Jeg har aldri mange kviser på én gang, men det er alltid noen der. Hvorfor tetracyklinene ikke tok knekken på mine, vet jeg ikke... noen er bare uheldig - slik som meg. Legen min hadde faktisk stor tro på at tetracyklinene skulle ta knekken på kvisene mine, siden han ikke så på meg som en typisk "kvisepasient". Han mente jeg hadde så lite kviser at dette skulle nok fikse biffen.. Men sånn ble det ikke. Mine kviser er for gjenstridig til å bli knekt av tetracykliner. Jeg ble hakket likere, og de ble hodt litt i sjakk. Men hver gang jeg skulle trappe ned, blomstret det opp igjen... Mitt problem er nok derfor hormonelt. Roaccutanen (som jeg nå går på), gjør at talgkjertlene tørker ut, for alltid - og dermed skal det da altså unngå at det danner seg kviser i porene. Endret 10. oktober 2009 av Knøtteliten
Gjest ts Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 Okei. Hvis kvisene ikke er hormonelle, hva kan de komme av da? Jeg gikk på Diane, men huden ble ikke noe finere av det. Vil det si at kvisene mine ikke er hormonelle? Hvor sannsynlig er det at tetracyklin hvil hjelpe meg, når Diane ikke hjelper? Har vanlige fastleger noe særlig peiling på hudproblemer som mitt, og kan jeg være sikkert på at fastlegen min skriver ut ting som passer bra til min hud?
Knøtteliten Skrevet 10. oktober 2009 #11 Skrevet 10. oktober 2009 Okei. Hvis kvisene ikke er hormonelle, hva kan de komme av da? Jeg gikk på Diane, men huden ble ikke noe finere av det. Vil det si at kvisene mine ikke er hormonelle? Hvor sannsynlig er det at tetracyklin hvil hjelpe meg, når Diane ikke hjelper? Har vanlige fastleger noe særlig peiling på hudproblemer som mitt, og kan jeg være sikkert på at fastlegen min skriver ut ting som passer bra til min hud? Det var legen sine ord at mine kviser var hormonelt betinget, og jeg er ikke den som har mest kunnskap om hva kviser kan komme av... Men... det finnes jo forskjellige typer kviser: man har de "overfladiske", som noen påstår kan komme av dårlig kosthold og fordøyelse. Personlig har ikke jeg erfart at kostholdet mitt eller fordøyelsen har hatt noen som helst innvirkning på kvisene. Så er det disse "pubertetskvisene" som man vokser av seg når man har passert tenårene. Også finnes det såkalt "voksenkviser", som nærmest er en sykdom, om jeg skal kalle det det, altså vi som ikke blir kvitt kvisene i voksen alder heller, men til stadighet får vonde dype kviser. Kviser kan jo være arvelig og, har jeg hørt. Akkurat hva som avgjør om kvisene er hormonelle eller ikke, er et godt sp.mål, men jeg har desverre ikke kunnskap til å svare på det :klø: Vanlige fastleger skal ha en viss peiling på det ja, i første omgang. Men hvis du ønsker, får du nok henvisning til hudlege. De er dyrere enn vanlige fastleger da...etter min erfaring. Men de er jo trossalt spesialutdannet i nettopp hud. Min erfaring var at fastlegen min var altfor forsiktig. Da jeg kom til hudlegen min, gav han meg 4-dobbel dose av det fastlegen min hadde gitt meg. Uten at det hjalp da, men... Jeg synes du skal ta en prat med legen din og høre hva han har å si min lege har hjulpet mange med de tablettene og kremene han gav meg, selv om han ikke hadde hell med meg. Hvis han tror han kan hjelpe deg, gjør han sikkert det - hvis han er usikker på hvordan han skal behandle deg bør og skal han henvise deg videre til spesialist. Det gjorde min, når han ikke knekte kvisene mine med oxytetral og aberela da var det hudlegen neste, istedet for å prøve seg frem noe mer. Og det synes jeg var helt rett av han. Du finner jo fort ut om det legen din gjør for deg funker - hvis ikke, be om å komme til spesialist
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2009 #12 Skrevet 11. oktober 2009 Åh,.. får snakke med legen ja.. Men kan jeg undersøke flere ting i samme legetime ? Vil ta blodprøver for å se om jeg har PCOS (kvisene kan komme av det og) og om jeg har, eller holder på å få diabetes. Så alt er jo relatert, men går det an å sjekke alt det i samme time? Koster det noe å sjekke sånt? Og hvis jeg skal sjekke om jeg har diabetes må jeg vel la være å spise eller noe den dagen ?
Knøtteliten Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Åh,.. får snakke med legen ja.. Men kan jeg undersøke flere ting i samme legetime ? Vil ta blodprøver for å se om jeg har PCOS (kvisene kan komme av det og) og om jeg har, eller holder på å få diabetes. Så alt er jo relatert, men går det an å sjekke alt det i samme time? Koster det noe å sjekke sånt? Og hvis jeg skal sjekke om jeg har diabetes må jeg vel la være å spise eller noe den dagen ? Jepp, snakk med legen Du kan undersøke flere ting, under en legetime ja. Det gjorde jeg selv når jeg var der for kvisene mine første gangen. Men kan kanskje være en ide og si at det gjelder fler ting, evt hva det gjelder, når du ringer å bestiller time - slik at de er litt forberedet tidsmessig (leger lever jo i "tidsklemma" virker det som). Fortell legen din om tankene du har rundt PCOS og diabetes. Han har plikt til å høre på deg og ta bekymringene dine på alvor. Hvor mye undersøkelser legen legger i det er en annen sak. Det er det stor forskjell på. Det koster ekstra hvis man tar blodprøver, men ikke noe mye. Hvordan man skal forholde seg når man skjekker seg for diabetes har jeg ikke peiling på, men blodprøver skal etter det jeg har erfart tas på fastende mage. Det kan du spørre om når du ringer å bestiller time. Hvis du ikke skal spise, får du time tidlig på morgenen, så du slipper å gå så lenge uten mat. Hvorfor vil du teste for diabetes, forresten? Har du mistanke om det/er i faresonen? Endret 11. oktober 2009 av Knøtteliten
Linda29 Skrevet 11. oktober 2009 #14 Skrevet 11. oktober 2009 Du bør IKKE bruke antibiotika pga kviser. Det gjør hele kroppen i ubalanse og immunforsvaret blir dårlig. Er kvisene grunnet stress? Jeg anbefaler å spise diverse typer mat, med høyt næringsinnhold, for da får du fin, ren og glatt hud. Grønnsaker. Også omega 3,6,9. Hud kommer jo innenfra. Noe må rettes opp DER, ikke med kremer fulle av kjemikalier (slik som de på apoteket). Men vet om en homeopatisk krem basert på blomster som er 100% naturlig og den går på å "kjøle ned" vonde følelser. Den kan kanskje hjelpe på kviser? Bach Rescue cream heter den i hvert fall og fåes kjøpt på helsekost
Knøtteliten Skrevet 11. oktober 2009 #15 Skrevet 11. oktober 2009 Du bør IKKE bruke antibiotika pga kviser. Det gjør hele kroppen i ubalanse og immunforsvaret blir dårlig. Er kvisene grunnet stress? Jeg anbefaler å spise diverse typer mat, med høyt næringsinnhold, for da får du fin, ren og glatt hud. Grønnsaker. Også omega 3,6,9. Hud kommer jo innenfra. Noe må rettes opp DER, ikke med kremer fulle av kjemikalier (slik som de på apoteket). Men vet om en homeopatisk krem basert på blomster som er 100% naturlig og den går på å "kjøle ned" vonde følelser. Den kan kanskje hjelpe på kviser? Bach Rescue cream heter den i hvert fall og fåes kjøpt på helsekost Hun må jo gjerne prøve det, men hvis det ikke hjelper henne - ser jeg ikke problemet i å få hjelp av en lege og legemidler? Det er jo en evig diskusjon om mat har noe å si for kviser eller ikke. Men jeg er isåfall den typen som ikke får glatt hud, uansett hvor mye grønnsaker jeg trykker innpå, og ikke er jeg stressa heller - så jeg er iallefall oppgitt over folk rundt meg som ikke er plaget av kviser som sier til meg at jeg må spise annerledes Mulig man kan få litt uren hud og småkviser av å spise usunn mat og for lite grønnsaker, men at man får et digert kviseproblem med store underjordiske betente kviser pga maten, det gjør man ikke. At det kan forverres - ja kanskje, men grunnproblemet ligger ikke der i alle tilfeller Det her er ikke ment som en moralpreken. Men jeg synes ikke noen som sliter med kviser skal oppfordres til å ikke søke skikkelig hjelp for det, hvis de vil det selv. Vet selv hvor dårlig selvfølelse kviser kan gi. Jeg har selv gått på teracykliner i 1 år pga kviser, og har ikke merket noe ubalanse eller dårlig imunforsvar. Har du gått på det og erfart det motsatte?
Linda29 Skrevet 11. oktober 2009 #16 Skrevet 11. oktober 2009 Hun må jo gjerne prøve det, men hvis det ikke hjelper henne - ser jeg ikke problemet i å få hjelp av en lege og legemidler? Det er jo en evig diskusjon om mat har noe å si for kviser eller ikke. Men jeg er isåfall den typen som ikke får glatt hud, uansett hvor mye grønnsaker jeg trykker innpå, og ikke er jeg stressa heller - så jeg er iallefall oppgitt over folk rundt meg som ikke er plaget av kviser som sier til meg at jeg må spise annerledes Mulig man kan få litt uren hud og småkviser av å spise usunn mat og for lite grønnsaker, men at man får et digert kviseproblem med store underjordiske betente kviser pga maten, det gjør man ikke. At det kan forverres - ja kanskje, men grunnproblemet ligger ikke der i alle tilfeller Det her er ikke ment som en moralpreken. Men jeg synes ikke noen som sliter med kviser skal oppfordres til å ikke søke skikkelig hjelp for det, hvis de vil det selv. Vet selv hvor dårlig selvfølelse kviser kan gi. Jeg har selv gått på teracykliner i 1 år pga kviser, og har ikke merket noe ubalanse eller dårlig imunforsvar. Har du gått på det og erfart det motsatte? Underjordiske kviser haha. Jo, maten har nok svært mye å si når det gjelder kviser. Ordentlig hjelp for deg selv får du når du spiser sunt og unngår sukker, farlig fett, og ting du er allergisk mot. En lege kan ikke hjelpe deg til å ta de valgene for deg angående det. Og det er jo det beste på lang sikt å ha sunt kosthold. Det er noe med surhetsgraden i blodet når man har kviser. Spis mye alkalisk mat - melon, ananas, hvitløk, avokado. Helst også unngå ost og melk siden det forsurner. Og det tar jo tid. Du har gått på tetracykliner i 1 år pga kviser? Men hvorfor så lang tid hvis det hjelper? Antibiotika er ikke bra å utsette kroppen for. Det ødelgger tarmfloraen i mage-tarmsystemet og kan på lang sikt gjøre deg mer utsatt for infeksjoner, virus, slapphet, svimmelhet osv.. (selv om en lege vil insistere på at det er 100% bra for deg) Noe som hjalp meg da jeg slet med kviser var å ta på rene essensielle oljer. Fåes også kjøpt hos helsekost. Noen dråper ren lavendelolje før sengetid i ansiktet vil fjerne kvisene og dempe rødhet.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #17 Skrevet 12. oktober 2009 Underjordiske kviser haha. Jo, maten har nok svært mye å si når det gjelder kviser. Ordentlig hjelp for deg selv får du når du spiser sunt og unngår sukker, farlig fett, og ting du er allergisk mot. En lege kan ikke hjelpe deg til å ta de valgene for deg angående det. Og det er jo det beste på lang sikt å ha sunt kosthold. Det er noe med surhetsgraden i blodet når man har kviser. Spis mye alkalisk mat - melon, ananas, hvitløk, avokado. Helst også unngå ost og melk siden det forsurner. Og det tar jo tid. Du har gått på tetracykliner i 1 år pga kviser? Men hvorfor så lang tid hvis det hjelper? Antibiotika er ikke bra å utsette kroppen for. Det ødelgger tarmfloraen i mage-tarmsystemet og kan på lang sikt gjøre deg mer utsatt for infeksjoner, virus, slapphet, svimmelhet osv.. (selv om en lege vil insistere på at det er 100% bra for deg) Noe som hjalp meg da jeg slet med kviser var å ta på rene essensielle oljer. Fåes også kjøpt hos helsekost. Noen dråper ren lavendelolje før sengetid i ansiktet vil fjerne kvisene og dempe rødhet. For de med store kviseutbrudd som ikke går over og som fører til arr så er noen gang eneste utvei medisinsk behandling. Med mindre de vil gå lenge med problemet og få mye arr. Kviser kan være hormonelt betinget, de er faktisk ofte det, og kosthold spiller dermed ikke så stor rolle. Du bør være forsiktig med å spre så mye feilinformasjon som du gjør her. Selvfølgelig er behandling med antibiotika ikke ønskelig, men for noen er det det som må til. Hudleger har lang utdannelse. Jeg velger å stole på de.
Linda29 Skrevet 12. oktober 2009 #18 Skrevet 12. oktober 2009 For de med store kviseutbrudd som ikke går over og som fører til arr så er noen gang eneste utvei medisinsk behandling. Med mindre de vil gå lenge med problemet og få mye arr. Kviser kan være hormonelt betinget, de er faktisk ofte det, og kosthold spiller dermed ikke så stor rolle. Du bør være forsiktig med å spre så mye feilinformasjon som du gjør her. Selvfølgelig er behandling med antibiotika ikke ønskelig, men for noen er det det som må til. Hudleger har lang utdannelse. Jeg velger å stole på de. Du ber meg være mer forsiktig siden jeg snakker om viktigheten av kosthold? Skjerp deg. Haha. Er du 14 år? Du må nesten vise til mer informasjon noe sted på at det jeg sier er feilinformasjon. Eller forresten spiller ingen rolle for meg hva du sier. Lykke til med kvisene dine.
Knøtteliten Skrevet 12. oktober 2009 #19 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Underjordiske kviser haha. Jo, maten har nok svært mye å si når det gjelder kviser. Ordentlig hjelp for deg selv får du når du spiser sunt og unngår sukker, farlig fett, og ting du er allergisk mot. En lege kan ikke hjelpe deg til å ta de valgene for deg angående det. Og det er jo det beste på lang sikt å ha sunt kosthold. Det er noe med surhetsgraden i blodet når man har kviser. Spis mye alkalisk mat - melon, ananas, hvitløk, avokado. Helst også unngå ost og melk siden det forsurner. Og det tar jo tid. Du har gått på tetracykliner i 1 år pga kviser? Men hvorfor så lang tid hvis det hjelper? Antibiotika er ikke bra å utsette kroppen for. Det ødelgger tarmfloraen i mage-tarmsystemet og kan på lang sikt gjøre deg mer utsatt for infeksjoner, virus, slapphet, svimmelhet osv.. (selv om en lege vil insistere på at det er 100% bra for deg) Noe som hjalp meg da jeg slet med kviser var å ta på rene essensielle oljer. Fåes også kjøpt hos helsekost. Noen dråper ren lavendelolje før sengetid i ansiktet vil fjerne kvisene og dempe rødhet. Jeg spiser sunt, tar alle vitaminer jeg skal, men likevel har jeg vært plaget av kviser i 10-12 år. Hvordan forklarer du det? Tetracyklinene hjalp ikke meg, men det hjelper mange. Hvis kvisene er hormonelt betinget hjelper det ikke hvor mye essensielle oljer og lavendel man kliner på seg. Du må skjønne at det er forskjell på kviseproblemer, og slutte å insistere på at legemidler ikke hjelper folk, når det faktisk hjelper mange. Helsekostproduktene dine er helt sikkert bra for huden og hjelpe på enkelte typer kviser, men at man knekker alle kviseproblem med melon, hvitløk og lavendelolje er bare tull. Hvis det hadde hjulpet, hadde det jo vært superdupert - men det er en grunn til at mange går på tetracykliner og roa mot kviser. Jeg har selv gått på 3 forskjellige helsekost-tilskudd (som skulle rese huden og fjerne kviser), og 2 forskjellige hudrenser m/krem og ingen av de hjalp meg. Men mulig jeg har max uflax og kjempesurt blod da? :klø: Endret 12. oktober 2009 av Knøtteliten
Knøtteliten Skrevet 12. oktober 2009 #20 Skrevet 12. oktober 2009 Og for at du ikke skal misforstå meg, så sier jeg ikke at sunt kosthold ikke er bra. Jeg mener sunt kosthold er viktig - men det tar ikke knekken på alle kviseproblem, som du mener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå