Gå til innhold

Sjekket mitt barns facebookprofil...

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Lærere er vel voksne? eller .. :fnise:

Det finnes faktisk voksne som ikke jobber som lærere også, men det er kanskje ikke ekkelt om de er venn med barn. Blir man automatisk eklere om man blir lærer? Jeg er enig i at det er uprofesjonelt av lærere å adde elevene, men jeg ser bare ikke greia med at det er ekkelt. HVA ER EKKELT? Det lurer jeg på. Hvorfor vil du ikke svare på det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet
Det finnes faktisk voksne som ikke jobber som lærere også, men det er kanskje ikke ekkelt om de er venn med barn. Blir man automatisk eklere om man blir lærer? Jeg er enig i at det er uprofesjonelt av lærere å adde elevene, men jeg ser bare ikke greia med at det er ekkelt. HVA ER EKKELT? Det lurer jeg på. Hvorfor vil du ikke svare på det?

Å herregud les svaret mitt da :kjefte: jeg synes det er ekkelt at en voksen lærer skulle ha behov for å være venn med en elev. nå vet jeg ikke situasjonen om hvem som la hvem til bladibla men uansett er d tanter og onkler osv det er greit det er familie men lærere og elever? jeg syns d er ekkelt og d får du bare akseptere :)

Skrevet (endret)

Synes ikke i utgangspunktet at det er problematisk for en lærer å ha elevene sine som venner.

Men det forutsetter at man er litt kritisk over hva man legger ut, eller begrenser tilgang til visse delene av profilen (elevene trenger heller ikke vite hvor mange ganger per dag en lærer har funnet en ku på Farmville eller hva det da er).

I tillegg burde man tenke at det som legges på FB er deretter 'offentlig', og man burde tenke i utgangspunktet at dette er noe som kan i verste tilfelle være på nettet helt offentlig for evig og alltid - vil jeg det?

Om jeg hadde vært en lærer, kunne jeg veldig greit hatt elevene på vennelisten, i hvert fall iht informasjon/bilder/linker jeg har - jepp, jeg har nok veldig 'kjedelig' profil.

Jeg hadde bare muligens klaget litt mindre over jobbstress på veggen :ler:

Så jeg er ikke imot sånn prisipielt, men synes det blir veldig feil å ha festbilder (men det spørs jo hva man mener med det) ute om man har elever/kollegaer/sjef/osv som venner.

Endret av Bond
Gjest gjestina
Skrevet

Jeg synes, som mange andre her, at det er greit at læreren er venn med elevene sine på Facebook. Det kan feks være en grei måte for elevene å få kontakt med læreren sin på, dersom de lurer på noe osv. Men læreren burde helt klart gitt elevene begrenset tilgang, slik at de ikke kan se bildene hennes.

Jeg hadde selv et litt spesielt forhold til en av mine lærere på ungdomsskolen. Han var 27 år, og jeg var VELDIG forelsket. Han var kompis, og i friminuttene satt jeg ofte inne på kontoret hans og prata med ham, spilte gitar osv. Dette var selvfølgelig på mitt initativ, ofte med påskudd om at jeg måtte prate med ham om noe etc, men så utvikla samtalen seg til å handle om musikk e.l. Jeg var en ganske krevende og standhaftig elev, tror han hadde problemer med å være streng mot meg og kaste meg ut derfra. Han visste at jeg hadde div problemer, og valgte derfor å være grei. Noe han selvsagt ikke burde vært, for mange elever la selvsagt merke til det spesielle forholdet vårt, og de fleste vennene mine visste at jeg var forelsket i ham.

Et slikt forhold bør ikke lærere ha til sine elever. Skjønner at det heller ikke er tilfellet i TS' situasjon, men jeg mener at lærere bør jobbe for å forhindre at elevene ser på lærerne sine som noe annet enn lærere. Jeg blir fortsatt flau hver gang jeg treffer den tidligere læreren min. Tror han vet hva jeg syntes om ham, og nå når vi begge er voksne (og har barn i samme barnehage!), er dette litt vanskelig for meg å takle til tider. Må også med skam innrømme at det fortsatt bruser litt i blodet når jeg ser ham. Dersom han hadde vært tøff og holdt den nødvendige distansen til meg, kunne forelskelsen blitt kverket litt tidligere i prosessen, og han hadde ikke minst beholdt det gode forholdet sitt til den øvrige klassen. I dag ser vel alle de jeg gikk på skole med, på læreren min som en j**** pedo. Dessverre, for han gjorde jo ikke noe galt, annet enn å ikke sette tydelige nok grenser.

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet
Jeg synes, som mange andre her, at det er greit at læreren er venn med elevene sine på Facebook. Det kan feks være en grei måte for elevene å få kontakt med læreren sin på, dersom de lurer på noe osv. Men læreren burde helt klart gitt elevene begrenset tilgang, slik at de ikke kan se bildene hennes.

Jeg hadde selv et litt spesielt forhold til en av mine lærere på ungdomsskolen. Han var 27 år, og jeg var VELDIG forelsket. Han var kompis, og i friminuttene satt jeg ofte inne på kontoret hans og prata med ham, spilte gitar osv. Dette var selvfølgelig på mitt initativ, ofte med påskudd om at jeg måtte prate med ham om noe etc, men så utvikla samtalen seg til å handle om musikk e.l. Jeg var en ganske krevende og standhaftig elev, tror han hadde problemer med å være streng mot meg og kaste meg ut derfra. Han visste at jeg hadde div problemer, og valgte derfor å være grei. Noe han selvsagt ikke burde vært, for mange elever la selvsagt merke til det spesielle forholdet vårt, og de fleste vennene mine visste at jeg var forelsket i ham.

Et slikt forhold bør ikke lærere ha til sine elever. Skjønner at det heller ikke er tilfellet i TS' situasjon, men jeg mener at lærere bør jobbe for å forhindre at elevene ser på lærerne sine som noe annet enn lærere. Jeg blir fortsatt flau hver gang jeg treffer den tidligere læreren min. Tror han vet hva jeg syntes om ham, og nå når vi begge er voksne (og har barn i samme barnehage!), er dette litt vanskelig for meg å takle til tider. Må også med skam innrømme at det fortsatt bruser litt i blodet når jeg ser ham. Dersom han hadde vært tøff og holdt den nødvendige distansen til meg, kunne forelskelsen blitt kverket litt tidligere i prosessen, og han hadde ikke minst beholdt det gode forholdet sitt til den øvrige klassen. I dag ser vel alle de jeg gikk på skole med, på læreren min som en j**** pedo. Dessverre, for han gjorde jo ikke noe galt, annet enn å ikke sette tydelige nok grenser.

Forholdet mellom lærer og elev burde være kun skole ja, for ting kan skje selv opm d først er eleven som tar kontakt og er forelska i lærerwen osv men skulle læreren en dag gjengjelde følelsene og gå for langt så vil jo lærerens liv ( og elevens liv) bli ødelagt. Hvorfor ta sjangsen? De fleste lærere som sitter i fengsel for å ha hatt sexuell omgang med elever kan jo fortelle at d startet veldig uskyldig og at de aldri hadde trodd de ville ende opp i en slik situasjon. Så null kontakt utenom skole d er d beste for begge parter ( og d burde være en regel i skolene)

Gjest Cipheria
Skrevet

Dersom eg skulle bli lærar, ville det vore ein god sjanse for at eg hadde sletta meg frå facebook. Skal ikkje mykje til før ein trår feil i slike situasjonar.

I min jobb (som sagt så er jeg ikke lærer i denne aldersgruppa) har jeg stor fordel av å ha visse personer på vennelista mi. Jeg innrømmer gjerne at det er både kynisk og mye til egen fordel. Jeg får informasjon (helt lovlig - de fleste har sendt venneforespørsel til meg) som hjelper meg og andre veldig mye i det daglige. Vil ikke gå i detaljer her, men er jevnlig inne og leser på veggen til enkelte personer. På denne måten får jeg informasjon som jeg har god nytte av.

Men det er vel ikkje spesielt etisk? Spesielt dersom det er yngre personar involvert. Lærarar greier som regel å plukke opp slike ting i skulekvardagen. Også ved vanleg observasjon skal ein vere litt obs. Elevane har rett på privatliv.

Ja, desverre er få lærere kallet til yrket...

Kor mykje jobbar du gratis? Ein kan ikkje krevje at læraren skal tenkje på elevane sine 24/7. Dei er berre menneskjer. Eg meina heller ikkje at det er positivt å snoke rundt om i elevane sine facebook- profiler.

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet
Jeg er enig med deg her, for en gangs skyld. Men noe sier meg at Ella ikke er helt voksen, kanskje en tenåring - oppvokst i et miljø der man har pedofili i tankene så snart voksne omgås barn utenom en profesjonell setting. Så jeg tror ikke det har noe for seg å fortsette debatten eller la seg hisse opp. Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå hvis vi skaper en kultur der barn og voksne ikke lenger kan omgås uten at man tenker i retning pedofili. Vi får heller bare prøve å bekjempe den kulturen. Jeg ønsker virkelig ikke at mine barn skal vokse opp med et så seksualisert og angstbitersk syn på forholdet mellom barn og voksen.

Jeg er i 20 årene gift med 2 barn, mi mor var like bekymret for meg da jeg var ung og har opplevd selv at voksne ikke alltid er "venner" med barn og selvsagt er jeg redd for ting skal skje med mine barn.. jeg er kanskje av den litt overbeskyttende typen men heller d enn å tro naivt alle og enhver er snille lalala

Gjest Gjest_Marthe_*
Skrevet

Jeg forstår ikke hva som er så fryktelig med det. Når jeg gikk på ungdomskolen la vi til alle lærerne, og hverken vi eller de hadde ett problem med det. En gutt på 13 år får ikke traumer av å se festbilder av læreren sin akkurat, han er da gammel nok til å vite at voksne drikker -han begynner snart selv også.

Skrevet
Jeg er enig med deg her, for en gangs skyld. Men noe sier meg at Ella ikke er helt voksen, kanskje en tenåring - oppvokst i et miljø der man har pedofili i tankene så snart voksne omgås barn utenom en profesjonell setting. Så jeg tror ikke det har noe for seg å fortsette debatten eller la seg hisse opp. Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå hvis vi skaper en kultur der barn og voksne ikke lenger kan omgås uten at man tenker i retning pedofili. Vi får heller bare prøve å bekjempe den kulturen. Jeg ønsker virkelig ikke at mine barn skal vokse opp med et så seksualisert og angstbitersk syn på forholdet mellom barn og voksen.

Jeg er i 20 årene gift med 2 barn, mi mor var like bekymret for meg da jeg var ung og har opplevd selv at voksne ikke alltid er "venner" med barn og selvsagt er jeg redd for ting skal skje med mine barn.. jeg er kanskje av den litt overbeskyttende typen men heller d enn å tro naivt alle og enhver er snille lalala

Det er forskjell på å tro at alle er snille og se på alle voksne som potensielle overgripere om de skulle omgås barn og unge utenom en profesjonell kontekst. Men godt at du i hvert fall selv er klar over at du er av den overbeskyttende typen. Kanskje du til og med ser at det gjør noe med oss å se på alle voksne som potensielle pedofile overgripere? At dette ikke akkurat er et sunt trekk ved kulturen?

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet
Det er forskjell på å tro at alle er snille og se på alle voksne som potensielle overgripere om de skulle omgås barn og unge utenom en profesjonell kontekst. Men godt at du i hvert fall selv er klar over at du er av den overbeskyttende typen. Kanskje du til og med ser at det gjør noe med oss å se på alle voksne som potensielle pedofile overgripere? At dette ikke akkurat er et sunt trekk ved kulturen?

Jeg startet ikke tråden med å tenke slik men ble provosert til å si d for jeg skjønte at d var d hun/han fisket etter.. og det er ikke slik at jeg ser på alle voksne som potensielle overgripere for da hadde jeg ikke turt å sende ungene mine ut engang ( husker baneheia saken) men må si pga ting som har skjedd så er jeg litt obs på ting og tang. Selve denne saken sier jeg meg enig med mor at jeg hadde nok reagert på samme måte som henne hadde dette vært mine barn :)

Skrevet
Fyllebilder kan være at man sitter med et glass rødvin i hånden, og bikinibilder er sannsynligvis bilder fra familieturen i syden. Hvorfor er dette flaut?

De fleste her i tråden ser ut til å være enige om at fyllebilder er nettopp det - FYLLEbilder. Du vet, bilder der folk ser at du er drita? Det er altså ikke det samme som å sitte med et glass rødvind i hånda, og det har TS også nevnt, at bildet ikke var så uskyldig.

I en profesjonell sammenheng ville jeg aldri vist fyllebilder av meg selv til mine klienter eller overordnede som jeg ikke har et privat forhold til. Hvorfor ikke vise den samme respekten for elever, og forsøke å holde på det lille snevet av autoritet som knapt eksisterer i norsk skole?

At du ikke synes det er flaut at sjefen din kan se bilder av deg drita er nå greit nok, men det betyr ikke at det er galt av oss andre å synes at det er flaut.

Gjest Gjest_frøken_*
Skrevet
Det kan feks være en grei måte for elevene å få kontakt med læreren sin på, dersom de lurer på noe osv.

Helt uenig. Hvis ikke elevene klarer å få kontakt med læreren på skolen, eller tør å spørre etter det de skal i løpet av dagen, så har enten de eller læreren et problem. Som lærer må jeg si at etter klokka 4 ønsker jeg null kontakt med elevene mine. Sms fra foresatte blir heller ikke besvart etter klokka 4. Man må respektere at lærere er lærere fra 8-4. Etter det ofrer jeg ikke elevene og foreldrene så mange tanker, før jeg er på jobb igjen neste dag.

Etter 4 er jeg travelt opptatt med min egen familie, og mitt eget liv.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

En av lærerne jeg hadde på vgs var en ung og pen dame, og noen av guttene i klassen hadde prøvd å legge henne til på facebook. Hun hadde avvist forespørselen og begrunnet dette (foran hele klassen), med at hun ikke ville ha elever som venner på grunn av at vi var nettopp det, nemlig elever. Den dagen vi var ferdige på skolen var vi frie til å legge henne til som venn. Dette syntes jeg var en veldig riktig og fin måte å takle en sånn problemstilling på:)

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet
Helt uenig. Hvis ikke elevene klarer å få kontakt med læreren på skolen, eller tør å spørre etter det de skal i løpet av dagen, så har enten de eller læreren et problem. Som lærer må jeg si at etter klokka 4 ønsker jeg null kontakt med elevene mine. Sms fra foresatte blir heller ikke besvart etter klokka 4. Man må respektere at lærere er lærere fra 8-4. Etter det ofrer jeg ikke elevene og foreldrene så mange tanker, før jeg er på jobb igjen neste dag.

Helt enig med deg :)

En av lærerne jeg hadde på vgs var en ung og pen dame, og noen av guttene i klassen hadde prøvd å legge henne til på facebook. Hun hadde avvist forespørselen og begrunnet dette (foran hele klassen), med at hun ikke ville ha elever som venner på grunn av at vi var nettopp det, nemlig elever. Den dagen vi var ferdige på skolen var vi frie til å legge henne til som venn. Dette syntes jeg var en veldig riktig og fin måte å takle en sånn problemstilling på:)

Veldig bra gjort av læreren.

Skrevet

Lærerne mine har sagt etter kl. 20 og i helgene vil de ikke kontaktes, ellers er det helt greit. Samme regelen kommer jeg til å kjøre når jeg er ferdig med utdannelsen min. Det koster meg ikke mange kaloriene å svare på en SMS.

Gjest Gjest_frøken_*
Skrevet
Lærerne mine har sagt etter kl. 20 og i helgene vil de ikke kontaktes, ellers er det helt greit. Samme regelen kommer jeg til å kjøre når jeg er ferdig med utdannelsen min. Det koster meg ikke mange kaloriene å svare på en SMS.

Du orker ikke det i så mange år, skjønner du. Du vil etterhvert møte på de type foreldrene som ringer og sms'er for den minste ting både sent og tidlig. Ikke har du betalt for det, og ikke betaler arbeidsgiver for utgiftene du får på din egen mobil heller. Du vil bli mer prinsippfast når du har jobbet en stund :)

Nå kan det jo hende dere er veldig ok elever (og foreldre) som lærerne stoler på ikke forstyrrer så mye, men som sagt, før eller siden vil du møte på de som ikke repsekterer at du har en arbeidstid.

Gjest ung lærer
Skrevet

Jeg hiver meg på "frøken" en gang til her. Når du begynner å jobbe som lærer vil du forstå hvor viktig det er å verne om fritid og privatliv.

Ledelsen på min skole sier det kun er krisesituasjoner (som f.eks dødsfall, alvorlige ulykker osv, blant elever eller elevenes familie) som er grunnlag for å forstyrre oss på fritiden. Vi får heller ikke lov til å gi ut private mobilnummer. Dette skyldes at en lærer fikk drapstrusler av en foresatt etter en barnevernssak i fjor.

Vet også fra andre skoler at lærerne ikke får lov å gi ut private telefonnr.

Gjest gjeste1
Skrevet
Jeg hiver meg på "frøken" en gang til her. Når du begynner å jobbe som lærer vil du forstå hvor viktig det er å verne om fritid og privatliv.

Ledelsen på min skole sier det kun er krisesituasjoner (som f.eks dødsfall, alvorlige ulykker osv, blant elever eller elevenes familie) som er grunnlag for å forstyrre oss på fritiden. Vi får heller ikke lov til å gi ut private mobilnummer. Dette skyldes at en lærer fikk drapstrusler av en foresatt etter en barnevernssak i fjor.

Vet også fra andre skoler at lærerne ikke får lov å gi ut private telefonnr.

Jeg blir sjokkert over at foreldre og elever må ta kontakt med lærerne etter arbeidstiden. Hallo, alle (som jobber selv i alle fall) forstår at det er upassende. Jeg jobber som selger i en forretning, og ville blitt passe forbannet hvis kunder hadde begynt å ringe meg på fritiden. :kjefte:

Gjest Stjernedryss
Skrevet
De fleste her i tråden ser ut til å være enige om at fyllebilder er nettopp det - FYLLEbilder. Du vet, bilder der folk ser at du er drita? Det er altså ikke det samme som å sitte med et glass rødvind i hånda, og det har TS også nevnt, at bildet ikke var så uskyldig.

I en profesjonell sammenheng ville jeg aldri vist fyllebilder av meg selv til mine klienter eller overordnede som jeg ikke har et privat forhold til. Hvorfor ikke vise den samme respekten for elever, og forsøke å holde på det lille snevet av autoritet som knapt eksisterer i norsk skole?

At du ikke synes det er flaut at sjefen din kan se bilder av deg drita er nå greit nok, men det betyr ikke at det er galt av oss andre å synes at det er flaut.

Hvis det er stripping på bordet osv det er snakk om her så skjønner jeg at TS bildene synes bildene er drøye, men hvis det er festing, skåling og dansing så mener jeg det er ganske uskyldig.

Hvorfor i all verden tror du jeg er venn med sjefen min? Jeg er ikke venn med sjefen min, men jeg er venn med kolleger.

Jeg har aldri sagt at man ikke bør være profesjonell som lærer, så jeg mener at lærere ikke burde være venn med elevene på facebook, men det er jo måte på å overreagere da!!!

Gjest Gjest-Olsen
Skrevet

Jeg er nok noe undrende til at en lærer har en profil på Facebook der det ligger diverse foto til allmenn beskuelse.

Enkelte av oss må tenke mer på hvordan man ønsker å framstå. Mange yrkesgrupper er avhengig av å bli sett opp til, være troverdige, virke seriøse osv.

Leger, psykologer, lærere sykepleiere, miljøarbeidere (f.eks ved institusjoner) og mangle flere yrkesgrupper må ha en viss "trausthet" for å bli tatt seriøst, etter min mening. Da vurderer man om man i det hele tatt skal være på Facebook, dernest vurderer man hva man legger ut der av informasjon og foto, og dernest bør man ha noen prinsipper mht hvem som kan /ikke kan legges til som venn.

Jeg tror at det å dele festebilder og feriebilder med elever kan bidra til manglende autoritet i klasserommet.

Jeg synes det går an å ta det opp som en generell problemstilling til skolen, f.eks til neste foreldremøte, eller direkte til skolens administrasjon.

Om det er barnet eller læreren som har tatt initiativet til å bli lagt til som venn, synes jeg ikke er så viktig. Det er læreren som er den voksne, og dermed må sette grensene- også hvis det er ubehageleg å avvise en elev.

Dette kunne læreren ha løst ved å gi en kort info i klasserommet om at elever av prinsipp ikke kan legges til som venner på Facebook. Saken avsluttet.

Å legge ut "alt mulig" på Facebook kan få konsekvenser også med tanke på senere jobb. For en lærer er det vel heller ikke helt uinteressant hvordan foreldrene oppfatter vedkommende.

Man kan like det eller ikke, men noen yrkesvalg setter noen begrensninger. Hvis begrensningene er at man ikke kan ha rølpefoto på Facebook, er det vel til å leve med. Og kanskje noe man er glad for når man blir eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...