Sunshine Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Er det noen som har laget ribbe med utradisjonell vri, og som har en oppskrift å anbefale?
Gjest Stjernedryss Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Er det noen som har laget ribbe med utradisjonell vri, og som har en oppskrift å anbefale? Nei, ribbe skal lages tradisjonelt!
Sunshine Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2009 Nei ikke når den ikke skal spises på julaften Da kan man gjøre hva man vil.
Gjest Stjernedryss Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Nei ikke når den ikke skal spises på julaften Da kan man gjøre hva man vil. Nei, den skal alltid spises på tradisjonellt vis!
Sunshine Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2009 Ja da får du gjøre det. Jeg spiser ikke tradisjonell ribbe utenom julaften.
Gjest nextlife Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Jeg lager av og til en Barbeque-spareribsaktig variant av ribbe (gjerne etter jul når man er dritlei tradisjonell tilberedt ribbe). Tar en ribbe, deler den i 3 på langs. Legger hvert stykke på dobbe aluminiumsfolie, smører på rikelig av en god barbequesaus og pakker alufolien godt rundt stykkene. Baker dette i ovnen til det er ferdig (kanskje ca 1-1/2 t.på 200 grader?). Løsner litt på folien og lar stykkene avkjøle seg litt før jeg deler de opp i serveringsstykker. Legg stykkene på stekebrett med bakepair under, smører på litt mer barbequesaus og lar de få en runde i ovnen på ca.225 grader varmluft for litt skorpe. Serveres med f.eks stekte poteter, maisstuing og en deilig grønn salat til. Endret 10. oktober 2009 av nextlife
Gjest Elfrida Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Denne er helt genial: http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Art...let-ribbe-ruler Gir en helt annerledes og ikke-julete ribbemiddag. Du må ha en ganske stor ribbe for å få rullet den, så hvis du lager den er det en fin anledning å invitere noen venner.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Honningglasert svineribbe 4 porsj. 1 kg svineribbe uten svor 1-1,5 ts salt 1 ts sukker 1 krm hvit pepper 1 ts malt ingefær 1 krm malt nellik Glasur 1 ss honning 1/5 sitron 1 ss soyaolje Tørk kjøttet med papir. bland salt sukker og krydder og gni inn kjøttet.La det trekke minst et par timer.Eller sett det i kjøleskapet til neste dag. Legg ribben med bensiden opp i en ildfast form og stek den på 175 grader i ca 30 min. Snu den og la den steke videre i 1- 1,5 time Spe med vann hvis det blir tørt. Smelt honning i en kjele og bland olje og sitronsaft. Pensle ribben med glasuren et par ganger under stekingen.Øs stekeskyen over mot slutten. Ta ribben ut og dekk den med folie og la den hvile i 10-15 min Ta vare på skjyen og spe den med varmt vann eller litt buljong Sil den før servering. Jevn eventuellt skjyen med Arrowrot. Serveres med kokte poteter eller potetmos, kokte grønnsaker, sikorisalat med sitrus. __________________
Brunhilde Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 Oppskriften til Nextlife høres kjempegod ut, en vil jeg prøve en dag.
Sunshine Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg tror jeg må prøve alle! Den rulleribba blir nok litt stor, for vi blir bare 4 personer. Men honningglasert svineribbe synes jeg høres veldig godt ut! Spareribs er også kjempegodt så den oppskriften er sikkert også veldig god
Toro Skrevet 10. oktober 2009 #11 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg tror jeg må prøve alle! Den rulleribba blir nok litt stor, for vi blir bare 4 personer. Men honningglasert svineribbe synes jeg høres veldig godt ut! Spareribs er også kjempegodt så den oppskriften er sikkert også veldig god Ikke avskriv den ribberullen for tidlig. Du kjøper bare et mindre stykke enn det som vises i dinmat. For å lage en mindre porsjon må du bare trimme ribba litt. Dvs. du må ta frem kniven og skjere vekk svor, bein og en god del av fettet i den delen av ribba som skal inn i rullen. ( litt vanskelig å forklare med få ord ) Ellers er jeg enig i at julemat skal spises i jula og ikke ellers..
Sunshine Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2009 Ja men det skal være i forbindelse med julen altså Vi skal ha et lite vennejulebord, men vil ikke servere den tradisjonelle ribba.
Toro Skrevet 10. oktober 2009 #13 Skrevet 10. oktober 2009 Ja men det skal være i forbindelse med julen altså Vi skal ha et lite vennejulebord, men vil ikke servere den tradisjonelle ribba. *godkjent* Uansett hvilken rett du velger, så lag retten i god tid før den store dagen. Da vet du hva du går til den dagen vennejulebordet skal være. Noter hva du gjør og etter å ha spist vet du kansje litt om hva som kan forbedres. Ei sånn tynnribbe koster ikke alverden. Lykke til:
Sunshine Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. oktober 2009 Ja har planene i orden, er vant med å teste menyer før jeg serverer til gjestene
Gjest nextlife Skrevet 10. oktober 2009 #15 Skrevet 10. oktober 2009 Ja har planene i orden, er vant med å teste menyer før jeg serverer til gjestene Det er jeg skikkelig dårlig på Jeg får gjerne kjempegode ideer og lure innfall midt under tilberedning, men heldigvis går det oftest bra Uansett, lykke til
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #16 Skrevet 10. oktober 2009 Her er 3 variasjoner med ribbe fra Gordon Ramsay. Dvs muligens er det egentlig buklist som er brukt (?), men det burde ikke være noe problem å bruke ribbe.
Sunshine Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Jeg har prøvd fire ulike retter i kveld Jeg prøvde gjestens Honningglaserte, Nextlifes Barbeque/Spareribsversjon, glasert tapasribbe og Ramseys Spiced honey soy pork. Alle smakte godt, men det var Ramseys oppskrift som skilte seg mest ut og smakte utrolig godt selv om ikke hele prosessen er ferdig. Jeg tror nok jeg går for den Endret 16. oktober 2009 av Sunshine
Kvist Skrevet 16. oktober 2009 #18 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har prøvd fire ulike retter i kveld Imponert! Fire ribberetter på en kveld
Sunshine Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 16. oktober 2009 Ja jeg har ikke tålmodighet til å ta en og en, så jeg delte ribba i 4 og lagde fire varianter av den.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #20 Skrevet 17. oktober 2009 Thai ribbe har jeg hørt mye godt om. Har dessverre aldri somlet meg til å prøve det ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå