Gå til innhold

Familiemedlem i frimurerlosj


Gjest utlogget bruker

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget bruker

Uff, fant nettopp ut at et familiemedlem som stod meg veldig nært var medlem i den kvinnelige versjonen av frimurerljosen!

Det minner meg veldig om en sekt, og jeg synes det både er skremmende og ekkelt. Jeg spurte en gang rundt det, og fikk til svar at det var hemmelig.

Jeg har lenge tenkt jeg ville google det, men har ikke turt før jeg så nyhetene nå, og fikk det altså bekreftet...(søkte bare på navnet på denne losjen)

Jeg må ærlig innrømme jeg ser på personen litt annerledes nå enn før, synes det er så ekkelt.

Noen som har noen tanker rundt dette de vil dele med meg?

Har ikke lyst å søke om det på nettet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville også tatt det ille opp hvis en i familien min viste seg å være religiøs, hvis det er det du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bille_*

Det er ikke noe farlig eller mystisk med dette. Det er en gjeng som samles og jobber for å sosialisere seg og å jobbe for å bli klokere og bedre mennesker. De er ikke forbundet med noen spesiell religion, men de jobber gjerne for å bidra til diverse gode formål.

Det beste du kan gjøre for å bli kvitt engstelsen for dette er å lese litt på nettet. Du kan jo også spørre slektningen din. Kanskje hun er åpen om en stor del av opplegget i losjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er hemmelig, så er det skummelt? Har inntrykk av at det aller meste av fordommer for frimurerlosjen startet med at noen var litt småmisunnelige for at ikke de fikk vite om hemmelighetene. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg er litt enig med deg, om at det kan være litt ubehagelig og ekkelt. Disse losjene er jo rene gutteklubber/dameklubber, selv om det vel er den mannlige losjen de fleste tenker på når de hører ordet "frimurerlosjen". Det har jo vært spekulert i årtier om hva de egentlig bedriver med på møtene sine. Der har jo blant annet vært teorier om sexgilder osv, men jeg tror nok det bare er menn og kvinner som samles for å ha det sosialt og å støtte veldedige organisasjoner. Men det er kjent at de har noen "riter", men ingen vet vel helt hvordan disse er.

Anbefaler deg å søke litt rundt jeg, selv om du kanskje ikke liker det du finner. Jeg kan ikke så fryktelig mye om emnet, men jeg vet om flere som er med i nettop losjen, og de er relativt "normale" menensker, med ordinære jobber, kone, barn etc.. Altså, slik som mannen i gata :) Det blir nok lettere for deg å akseptere at familiemedlemmet er med om du vet litt mer om hva som foregår på møter etc, de har vel egen hjemmeside og sånt også, og der tror jeg det står en del om hva losjen er, og hva det gjør for andre, veldedighet og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...relativt "normale" menensker, med ordinære jobber, kone, barn etc.. Altså, slik som mannen i gata :)

Hyggelig å se at noen ser på oss som relativt "normale"... ;)

Jeg kan ikke gi noe helt konkret svar på hvordan ting foregår i Marialosjen (antar det er den du snakker om ts), men jeg kan gi et lite innblikk i hvorfor ting er som de er i frimurerlosjen.

Jeg antar at du stilte din slektning feil spørsmål - eller spurte på en litt feil måte - når du fikk det svaret du fikk. Losjen har et pedagogisk læresystem som innebærer at man ikke vet hva som skal skje - derfor hemmeligholdet. Det er for medlemmenes egen skyld det holdes hemmelig.

Hvem medlemmene er er ikke hemmelig - det kan du finne ut av på ditt nærmeste bibliotek.

Jeg er ikke helt sikker på opptakskriteriene hos damerne - de er ennå mer "mystiske" enn oss gutta, men hos oss må man være over 24 år, ha et ordnet levesett, og bekjenne seg til den kristne tro. (Internasjonalt er kravet at man har tro på et høyere vesen)

Et annet moment er at man er "søkende"... interessert i litt mer enn det dagligdagse...

Skjekk gjerne ut frimurer.no - damenes variant er sikkert ikke helt annerledes... og dersom du tror det kan være noe for deg - ta en prat med slektningen din igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe farlig eller mystisk med dette. Det er en gjeng som samles og jobber for å sosialisere seg og å jobbe for å bli klokere og bedre mennesker. De er ikke forbundet med noen spesiell religion, men de jobber gjerne for å bidra til diverse gode formål.

Det beste du kan gjøre for å bli kvitt engstelsen for dette er å lese litt på nettet. Du kan jo også spørre slektningen din. Kanskje hun er åpen om en stor del av opplegget i losjen?

Jeg kan nok ikke spørre henne om det siden hun er død. Jeg har egentlig ikke lyst til å søke etter det på nettet, er bare redd for at det skal gjøre meg mer engstelig. Det er jo noe rart med hele opplegget (i mine øyne)siden alt skal være så hemmelig, og alt man ikke vet og kjenner til gjør jo at man blir litt urolig for hva de gjør på. For meg høres det nesten ut som en sekt, noe jeg nærmest har mareritt om :(

Fordi det er hemmelig, så er det skummelt? Har inntrykk av at det aller meste av fordommer for frimurerlosjen startet med at noen var litt småmisunnelige for at ikke de fikk vite om hemmelighetene. Skjerp deg.

Nå har det seg sånn at det var min mormor som var med i i den losjen, og jeg har knapt hørt om dette før. Men det lille jeg har hørt minner meg rett og slett om en sekt, noe -jeg- synes er skremmende (se bare på nyhetene i dag!). Så det er ikke slik at jeg går rundt og er misunnelig, tvert i mot. Men når din gode snille bestemor viser seg å ha vært med i en forening i årevis, slik som denne, ja da blir jeg litt urolig. Nettopp fordi jeg ikke vet hva det er.

Jeg må bare si at jeg er litt enig med deg, om at det kan være litt ubehagelig og ekkelt. Disse losjene er jo rene gutteklubber/dameklubber, selv om det vel er den mannlige losjen de fleste tenker på når de hører ordet "frimurerlosjen". Det har jo vært spekulert i årtier om hva de egentlig bedriver med på møtene sine. Der har jo blant annet vært teorier om sexgilder osv, men jeg tror nok det bare er menn og kvinner som samles for å ha det sosialt og å støtte veldedige organisasjoner. Men det er kjent at de har noen "riter", men ingen vet vel helt hvordan disse er.

Anbefaler deg å søke litt rundt jeg, selv om du kanskje ikke liker det du finner. Jeg kan ikke så fryktelig mye om emnet, men jeg vet om flere som er med i nettop losjen, og de er relativt "normale" menensker, med ordinære jobber, kone, barn etc.. Altså, slik som mannen i gata :) Det blir nok lettere for deg å akseptere at familiemedlemmet er med om du vet litt mer om hva som foregår på møter etc, de har vel egen hjemmeside og sånt også, og der tror jeg det står en del om hva losjen er, og hva det gjør for andre, veldedighet og slike ting.

Jeg håper jo selvsagt at det er "hyggelige" ting som foregår på disse møtene, men jeg er jo litt redd for at de som er med i slike "sekter" er hjernevasket.

Jeg kommer nok ikke til å søke på nettet, for jeg er litt redd for hva jeg vil komme til å finne. Men jeg vil vel forhåpentligvis akseptere det etterhvert, ettersom det synker inn. Takker for svar :)

Hyggelig å se at noen ser på oss som relativt "normale"... ;)

Jeg kan ikke gi noe helt konkret svar på hvordan ting foregår i Marialosjen (antar det er den du snakker om ts), men jeg kan gi et lite innblikk i hvorfor ting er som de er i frimurerlosjen.

Jeg antar at du stilte din slektning feil spørsmål - eller spurte på en litt feil måte - når du fikk det svaret du fikk. Losjen har et pedagogisk læresystem som innebærer at man ikke vet hva som skal skje - derfor hemmeligholdet. Det er for medlemmenes egen skyld det holdes hemmelig.

Hvem medlemmene er er ikke hemmelig - det kan du finne ut av på ditt nærmeste bibliotek.

Jeg er ikke helt sikker på opptakskriteriene hos damerne - de er ennå mer "mystiske" enn oss gutta, men hos oss må man være over 24 år, ha et ordnet levesett, og bekjenne seg til den kristne tro. (Internasjonalt er kravet at man har tro på et høyere vesen)

Et annet moment er at man er "søkende"... interessert i litt mer enn det dagligdagse...

Skjekk gjerne ut frimurer.no - damenes variant er sikkert ikke helt annerledes... og dersom du tror det kan være noe for deg - ta en prat med slektningen din igjen... :)

Først må jeg bare si at dette definitivt ikke er noe for meg!

Men som du ser, denne mystikken og hemmeligholdet er jo med på å gjøre denne foreningen til noe skremmende (i mine øyne). Hva lærer man der som man ikke kan lære andre plasser?

At hun sa det var hemmelig var fordi hun bare nevnte at hun skulle i et møte, så spurte jeg hvilket møte hun skulle i og da svarte hun bare "det er hemmelig". Det var alt. Sant, man begynner jo å lure. Tviler på det er strikkemønster og kakeoppskrifter de prater om.

Men takk for svar uansett :) Jeg er nok en sjart sjel som engster meg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at det er strikkemønster og kakeoppskrifter er nok ganske stor. Ekstremt mye større enn at det er en sekt som driver med hjernevasking.

Jeg synes du håndterer dette på en lite hensiktsmessig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, men siden TS nevnte at hun tviler på at det var det de drev med, så ville jeg bare påpeke at det er mer sannsynlig at det faktisk er det enn at det er en hjernevaskende sekt. See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest murer
Takker for svar :)

Først må jeg bare si at dette definitivt ikke er noe for meg!

Men som du ser, denne mystikken og hemmeligholdet er jo med på å gjøre denne foreningen til noe skremmende (i mine øyne). Hva lærer man der som man ikke kan lære andre plasser?

At hun sa det var hemmelig var fordi hun bare nevnte at hun skulle i et møte, så spurte jeg hvilket møte hun skulle i og da svarte hun bare "det er hemmelig". Det var alt. Sant, man begynner jo å lure. Tviler på det er strikkemønster og kakeoppskrifter de prater om.

Men takk for svar uansett :) Jeg er nok en sjart sjel som engster meg for mye.

Meg igjen... :)

Jeg snur litt på spørsmålet ditt jeg...

Synes du mormoren din var skremmende?

Antageligvis var hun medlem av sin losje i årevis, og losjen var ganske sikkert en viktig innflytelse på henne - og på den hun var...

Losjen er slett ikke hjernevaskende - heller tvert om... Og ja - det har ganske sikkert vært utvekslet en del strikkeoppskrifter over kaffen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen... :)

Jeg snur litt på spørsmålet ditt jeg...

Synes du mormoren din var skremmende?

Antageligvis var hun medlem av sin losje i årevis, og losjen var ganske sikkert en viktig innflytelse på henne - og på den hun var...

Losjen er slett ikke hjernevaskende - heller tvert om... Og ja - det har ganske sikkert vært utvekslet en del strikkeoppskrifter over kaffen... :)

Hehe, nei mormor var slettes ikke skremmende :)

Veldig koselig og god bestemor.

Men du har kanskje rett.. det er sikkert ikke så ille som jeg innbiller meg. Det eneste man vet om slike foreninger er jo det som kommer ut i media, og det er jo sjelden hyggelig lesning.

Jeg ser du kaller deg murer, så da vet du vel sikkert hva du snakker om vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest murer
Hehe, nei mormor var slettes ikke skremmende :)

Veldig koselig og god bestemor.

Men du har kanskje rett.. det er sikkert ikke så ille som jeg innbiller meg. Det eneste man vet om slike foreninger er jo det som kommer ut i media, og det er jo sjelden hyggelig lesning.

Jeg ser du kaller deg murer, så da vet du vel sikkert hva du snakker om vil jeg tro :)

Går i læra... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har noen tanker rundt dette de vil dele med meg?

Ikke annet enn at en slektning er frimurer. Min tanke om det? So what, som man sier på godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Uff, fant nettopp ut at et familiemedlem som stod meg veldig nært var medlem i den kvinnelige versjonen av frimurerljosen!

Det minner meg veldig om en sekt, og jeg synes det både er skremmende og ekkelt. Jeg spurte en gang rundt det, og fikk til svar at det var hemmelig.

Eh, hvor er dramatikken i det?

Losjer er bare en samling mennesker som har felles interesser i å møtes, i kraft av vennskap, bekjentskap og/eller praktiske mulig gjensidige interesser. Man gir og mottar.

Akkurat som på barneskolen, når jentene i klassen lager klubb: de har kanskje et fargearmbånd som viser hvem som er med (akkurat som NTNU's sivilingeniørutdanningsring), osv.

De møtes sannsynligivs ikke så ofte, og det er nok sannsynligvis mindre viktig enn de ønsker å fremstille det som.

Nettverkene kan skaffe deg jobb, eller barna dine jobb, i beste fall, om du er i riktig nettverk.

Vår tids mer moderne og åpne "losjer" kan være Linkedin: folk kan bli headhunetet på grunn av at noen har latt en spesiell kompetanse være søkbar.

En losj i Norge er liksom ikke som den italienske mafiaen.

Så klart sier de at de skal være "hemmelig". Akkurat som i barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også en som er medlem av losjen, kan ikke si det plager meg nevneverdig altså.

Jeg er ikke spesielt nysgjerrig på hemmelighetene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aner meg at du er et kontrollmennesker, ettersom du henger deg opp i noe som dette. Du kan ikke få vite alt om hva andre mennesker skal drive med, sånn er det bare. Ingen vits å lage seg skremmende fantasier på grunn av dette. Problemet ligger i deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri K.

Jeg er ikke noen tilhenger av slike brorskap som Frimurerlosjen.

Flere i min nærmeste familie (og slekt for øvrig) er medlem i Frimurerlosjen. Dette er mennesker med makt og innflytelse, og de hadde ikke brydd seg med å delta regelmessig på disse møtene dersom det ikke var en gevinst ved det, det vet jeg. Det kan hende Marialosjen er mere uskyldig, den har jeg ikke kjennskap til (ble vel opprettet for å slippe maset fra de kvinnene som ønsket deltakelse i Frimurerlosjen).

Det jeg først og fremst synes er uheldig, er at f.eks. advokater, dommere etc. treffes i dette brorskapet, og ingen vet hvilken informasjon de utveksler med hverandre. Forretningsfolk knytter kontakter, de gir oppdrag til andre brødre i losjen osv. Brødrene beskytter hverandre. Alt er selvsagt hemmelig, og skulle noen snakke blir de utstøtt og konsekvensene er store.

Dette er et verdensomspennende nettverk som er lukket for alle andre enn brødrene. Noen kan hevde at folk snakker sammen og diskuterer saker (de kanskje ikke burde) utenom losjen også, men det blir på et helt annet plan når alt er så velorganisert som det er i Frimurerlosjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...