Gjest emmeline Skrevet 13. oktober 2009 #21 Skrevet 13. oktober 2009 Det er ikke aktuelt å låne bort bilen min. Har aldri opplevd at noen har trengt det, og ingen tør vel eventuelt å spørre meg om det heller, de er vel klar over hvilket forhold jeg har til bilen min.
Gjest Glør Skrevet 14. oktober 2009 #22 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg låner bare bort bilen min til folk jeg stoler på som sjåfør og som jeg vet vil ta ansvar dersom noe går galt. Jeg trenger den bilen, og har ikke råd til å skaffe ny i tilsvarende priskalsse, og dermed er jeg litt kritisk med å låne den ut. Vil også bare låne ut til folk jeg vet jeg kan be om tjenester andre veien. At man får betalt for drivstoff og litt til er også en selvfølge.
LukaFrost Skrevet 19. oktober 2009 #23 Skrevet 19. oktober 2009 Vi låner gjerne bort bilen vår til venner som skulle ha behov for det. Nå er bilen vår full av små skrammer og riper, desuten er det ingen dyr bil. Kosta vel 20k da vi kjøpte den. Venner som har lånt den og kjørt over lengre avstander har fylt på diesel etter bruk. Har de skada bilen har de betalt for utgiftene i den forbindelse.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #24 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har selv ikke lappen og heller ikke bil, men ser ikke på det som en selvfølge i det hele tatt at folk skal ville låne bort bilen sin til hvem som helst. Jeg har spurt samboeren min uten å forvente noe om han vil la meg øvelseskjøre med bilen hans, for jeg skjønner godt at man ikke vil at andre skal dustekjøre med bilen og forårsake ulykker. Det er pes med verksted og forsikringspremien går opp. Ifølge moren min er det sånn at ulike sjåfører kjører ulikt og at hennes bil er vant til måten hun kjører på, men jeg vet ikke helt om jeg går på den... Tror hun bare ikke vil at jeg skal øvelseskjøre med bilen hennes... Hehe.
feuerstein Skrevet 21. oktober 2009 #25 Skrevet 21. oktober 2009 Det kan ligge bittelitt i det, om ikke akkurat bilen er vant til en sjåfør så kan det finnes feil som forblir skjult når eieren kjører på sin vante måte. Forhjulsoppheng som helt objektivt er dårlig blir gjerne ikke oppdaget av søndagskjørere før det nesten faller i biter, men hvis samme bil lånes av en med høyere tempo inn i svingene blir det tidligere klart at noe er galt, uten at vedkommende har kjørt på en måte som ville vært skadelig for en frisk bil. Den normale ikke-bilinteresserte eier kan oppfatte dette som skadeverk, selv om det egentlig bare er å avdekke en eksisterende feil.
Gjest Piggen Skrevet 22. oktober 2009 #26 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har ei venninne som av og til har spurt om å låne den ene bilen vår. Jeg synes det er veldig vanskelig og har som regel sagt nei. Det har også litt med at jeg føler meg nervøs når jeg sitter på med henne (kjører ikke stygt, men ligger annerledes i veien enn jeg og mannen min gjør når vi kjører). Synes imidlertid det er vanskelig å si nei til ei venninne. Familien min (brødre og far) har lånt bilen vår noen ganger, men på grunn av ny forsikring (de som kjører bilen må ha hatt lappen i min 5 år ellers blir egenandel dyrere dersom noe skulle skje) vil ikke mine brødre få kunne låne bilen vår fremover.
LadyStarlight Skrevet 22. oktober 2009 #27 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg kunne aldri tenke meg å låne bort bilen min til noen, bortsett fra kanskje foreldre/søsken en gang i ny og ne om de virkelig må det. Noen behandler ikke sin egen bil pent, og da behandler de iallefall ikke en annen persons bil pent. Selvom man jo selvfølgelig skal være forsiktig med andres eiendeler om man låner det. Har møtt få personer i virkeligheten som er så forsiktig med bilen sin som det jeg er, kall meg sær, men jeg vil gjerne ha bilen min i lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #28 Skrevet 22. oktober 2009 Heisann. Har i det siste diskutert litt med forskjellige mennesker angående det å låne bort bilen sin. Jeg trodde ikke det fantes andre synspunkter på denne saken enn mitt, men det gjør det tydeligvis For det første er jeg veldig skeptisk til selv å låne bil fra andre enn mine foreldre. Jeg syns det er upassende å spørre noen om å få låne bilen, og jeg er livredd det skal skje noe. Videre syns jeg ikke noe om å låne bort min egen bil. Jeg tenker da på flere ting: - Enkelte (har jeg lært), skjønner ikke at man skal låse biler?? Dette sier seg helt selv for meg, og jeg vil ikke låne min bil ut til noen som ikke syns låsing av den er viktig. - Selv om jeg garantert ikke er verdens beste sjåfør selv, liker jeg ikke å tenke på at de som låner bilen kanskje ikke behandler den så fint.. - Også er det jo såklart den mest avgjørende grunnen: Hva om det skulle skje noe?! Jeg vet at det like gjerne kunne skjedd når jeg kjørte, men det er på sett og vis bedre, ettersom det er min bil.. Utrolig mye arbeid med å måtte reparere, evt kjøpe ny bil! Jeg tenker også på forsikring - man mister bonus som er opparbeidet osv.. Det er utrolig mye kjipere hvis noen andre er skyld i dette enn deg selv! - Og til sist vil jeg bare si - hvis noen låner bilen din, selv om det bare er for en snartur (kjøretur frem og tilbake til et stykke kortkort unna), så mener jeg virkelig at man skal fylle litt bensin eller legge litt bensinpenger i bilen! Nå er jeg spent på å høre hva som er den generelle meningen her på forumet! Er det bedre å låne og vrake bilen til foreldrene dine? Jo, jeg har blitt spurt få ganger om å lpne vekk bilen. Da spør jeg:har du råd til egenandelen om noe skulle skje?
Gjest strykebrett Skrevet 22. oktober 2009 #29 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har ikke noe problem med å låne vekk bilen min. Det eneste som er dumt med å låne den vekk er at folk ikke gidder å snu bilen før de parkerer, det irriterer vettet av meg. Må rygge og styre når jeg skal ut om morgenen, det er jo mye bedre å parkere bilen med fronten riktig vei. Jeg er ikke så bekymret for bilen, har råd til å fikse det eller kjøpe en ny dersom det skulle oppstå noe. Bensinpenger er jo ikke så mye det er snakk om heller, i alle fall ikke på byturer så det bryr jeg meg heller ikke så mye om. Hvis jeg låner bil av andre (det har vel skjedd to ganger i hele mitt liv tror jeg) så er jeg veldig forsiktig og vasker bilen hvis den er brukt mye og fyller den opp før jeg leverer. Det er liksom litt farligere med andre sine ting enn mine egne syns jeg.
Heidipia Skrevet 26. oktober 2009 #30 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg låner bort bilen rett som det er hvis det er noen som trenger den. Hender og at jeg trenger noen som kan hente i bgh eller no og da bytter vi da bare bil, i stedenfor å sette over tre barneseter. Nå har ikke jeg en dyr fancy bil,hadde kanskje tenkt anderledes da (tror egentlig ikke det). Men skjønner ikke helt alle dere som sier dere kunne til nød lånt bort til familie, hvorfor kan mor, far, søsken kjøre bilen men ikke en venn? Er vel like kjipt uansett om det skulle skje noe.
Gjest Gjest-Per Skrevet 28. oktober 2009 #31 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg både låner og låner ut bil til foreldre/søsken, nær familie, og gode venner. Men jeg legger jo vekt på deres evt. skikkethet til å kjøre min bil, og samme hvis jeg skal låne en bil. Jeg setter meg jo inn i hvordan bruke og kjøre bilen først. Folk jeg ikke kjenner godt, hverken låner jeg bil til eller av. Og skjer det noe, eller at man oppdager noe så gjør man hverandre selvsagt oppmerksom om hva dette gårt ut på. Skader som oppstår, eller feil man oppdager. Er det farlige ting, eller at gir/motor kan bli ødelagt, så stopper man og får brakt ting iorden, eller får bilen hjem til eier osv. Og at man fyller opp tanken skulle være unødvendig å si. Var den nesten full så fyller man gjerne full, var den nesten tom så fyller man på så det hvertfall er litt mer på tanken. Som takk for lånet på en måte. Samme med spylevæske og lyspærer. Man låner og leverer fra seg i samme stand. Og er ærlig med hverandre om evt ting som oppstår. Men noen liker ikke låne/låne ut, og det må man akseptere.
Gjest Glør Skrevet 28. oktober 2009 #32 Skrevet 28. oktober 2009 Og at man fyller opp tanken skulle være unødvendig å si. Var den nesten full så fyller man gjerne full, var den nesten tom så fyller man på så det hvertfall er litt mer på tanken. Som takk for lånet på en måte. Si ikke det, sist gang jeg lånte bort bilen fikk jeg den alt for seint tilbake og med nesten tom tank. Var bare tilfeldig at jeg kikket på bensinmåleren før jeg dro, slik at jeg kunne spørre etter penger. (Jeg var blakk da, så hadde heller ikke hatt mulighet til å legge ut) Og jeg synes det blir litt ekkelt å måtte mase på andre om pengene, når det faktisk er jeg som har gjort dem en tjeneste ved å låne bort bilen. Ikke så rart man blir skeptisk til å låne bort, når man får slike erfaringer.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. oktober 2009 #33 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg låner bort bilen til kjæresten. Han er en meget erfaren sjårfør (MYE banekjøring) og har bil som sin absolutt store interesse, så jeg stoler på han. Jeg vet også at han ville erstattet det han evt. skader. Han bil derimot får jeg ikke tenke på å låne engang. Den har nærmere 400 HK og er veldig påkostet, så det er greit for meg. Ellers låner jeg bort bilen til foreldrene mine (ikke at de noen gang har hatt behov) og jeg låner også kun bil av dem.
ninuska_ Skrevet 3. november 2009 #34 Skrevet 3. november 2009 Jeg låner kun bilen til sambo og familie (da tenker jeg på det jeg betegner som familie - for min bestevenninnes familie ser jeg på som min egen). Det er de jeg stoler på, og vet at om noe skulle hendt, ville de erstattet skadene. Moren til bestevenninna mi lånte bilen min i fjor vinter, dagen før hadde ruta sprukket opp pga steinsprut, og hun stakkars skulle til å dekke over det uten at jeg visste det, for hun trodde at hun hadde knust ruta. Jeg låner ikke ut til venner, selv om jeg vet de er gode sjåfører, men jeg syns det er noe utrygt ved det - men jeg kjører dem alltid hvis det er viktig
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #35 Skrevet 4. november 2009 Dere som har barn leverer de bort til familie, venner, barnepiker som dere kansje ikke kjenner så godt og barnehageansatte, men å låne bort bilen deres til samme personene er helt uaktuelt. Skjønner ikke tankegangen, det er bare en død gjenstand.
Petter Sprett Skrevet 6. november 2009 #36 Skrevet 6. november 2009 Det kjedeligste med å låne andres biler er om det skulle skje noe. Da jeg var atten kjørte av veien og rullet rundt med bilen til faren av en venn. Jeg tilbød meg å betale egenandel og bonustap. Bilen ble kondemnert og bileier ville at jeg skulle dekke mellomlegget mellom det forsikringsselskapet mente bilen var verdt og det han selv syntes bilen var verdt. En svært kjedelig historie. Kjæresten min lånte vekk bilen sin til en som sovnet bak rattet og kjørte av veien med totalvraket bil som resultat. Han gjorde henne en vennetjeneste ved å transportere bilen til en annen by. Kjæresten min måtte bære hele tapet selv. Jeg mener man bør være forberedt på å gjøre opp for seg om det skulle skje noe. Å låne en bil uten kasko innebærer da en stor risiko. Jeg låner bort bilen min av og til, men liker det ikke noe særlig. Bil er jo som kjent dyre greier.
kaprifolen Skrevet 21. november 2009 #37 Skrevet 21. november 2009 Hehe, takk for den lille tilleggsopplysningen der! Temaet har nemlig blitt heftig diskutert mellom meg og kjæresten, og h*n (som ikke har lappen og ikke har bil) skjønner verken problemet i å låne bort bil, eller hvorfor jeg absolutt MÅ kreve penger for bensin for det... Mener du virkelig at hvis du f.eks befinner deg på hytta med din far/søster/forlover/kollega, du har tatt deg et glass vin og de spør om h*n kan få låne bilen ned på super'n (5 min hver vei) for h*n har glemt å kjøpe røyk, så kommer du enten til a)nekte å låne bort bilen, eller b) konsekvent KREVE bensinpenger? Det synes jeg er litt drøyt og kjipt av deg, selv om jeg forstår poenget ditt i startinnlegget... Litt vel svart/hvitt for min verden.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #38 Skrevet 21. november 2009 Jeg låner bort bilen til mine søsken eller foreldre hvis de spør ja, men det er sjeldent! Og selvfølgelig kjører jeg de hvis det trenger det, og hvis det passer Kjører til og med å henter svigermor på vinterstid jeg, en time hver vei
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. november 2009 #39 Skrevet 21. november 2009 Nå har det heldigvis aldri vært noen problemstilling, men jeg har aldri fått spørsmål fra noen om å låne bilen min. Men jeg tror jeg hadde vært nokså restriktiv. Det jeg lurer på er hva dere gjør hvis dere låner bort bilen og bilen er innvolvert i en ulykke. Er dette noe dere snakker med den som låner bilen, og avtaler på forhånd hvordan man gjør det med betaling? Skal føreren kun dekke egenandel? Ingenting? Egenandel+bonustap? Egenandel, bonustap + verditap på bilen? Hele beløpet? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kjenner to stk. som har havnet i store krangler ang. dette (to ulike venner, to ulike hendelser). I begge tilfellene ble bil lånt til noe som var en god venn som hadde hatt lappen i flere år og som har kjørt skadefritt. Altså ingen grunn til å tro at det skulle oppstå problemer, men det er jo typisk at det da skjer når man sitter i en lånt bil. Hvilket beløp eieren og/eller sjåføren skal betale i slike tilfeller er ingen selvfølge, og ut fra disse situasjonene ser jeg at folk tenker veldig forskjellig rundt hva som er rett og rimelig. Jeg har også sett hvor vanskelig det er å "kreve sin rett" i slike saker hvis det ikke er avtalt på forhånd hva man skal gjøre i slike tilfeller. Jeg ønsker selv å unngå å havne i en slik situasjon med venner eller familie, så om jeg kan unngå det vil jeg helst slippe å låne bort bilen. Da tar jeg heller å tilbyr å hjelpe med kjøringen selv.
Gjest TS Skrevet 22. november 2009 #40 Skrevet 22. november 2009 Ja, det er akkurat dette med ulykker jeg også tenker på. Men for meg er det selvsagt at den som låner bilen skal betale absolutt alt, bileieren skal i den forbindelse ikke ha noen utgifter ifht ulykken verken nå eller i framtiden. En annen ting er at det kan være noe galt med bilen som man ikke har oppdaget, som plutselig kommer til syne når noen andre låner den. Da er det ikke lett å vite om det alltid har vært sånn eller om det er låneren sin feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå