Gjest jeg er meg Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Var hos legen i dag og fikk snakka litt om prevansjonsmidler. Eg og kjæresten hater kondomer nemlig. Eg hadde vurdert p-stav ei stund, men etter at legen fortalte at den varte i 5 år (eg trodde det var 3), og det var mulighet for at staven ville "vandre" (og det ville bli vanskelig å finne den igjen, og om den ikkje blei funnet kunne virkningene fra staven vare i opptil 2 år til visstnok) så la eg det på hylla for nå. Eg vil ikkje ha barn ennå, eg er bare 22. Men eg vil heller ikkje risikere sitte som 27-28 år gammel med problemet at den ikkje blir funnet om vi velger at vi vil ha barn. Eg trodde den ville være ideel for meg (fordi i følge en rapport fra Verdens Helseorganisasjon er p-stav en av de tryggeste og mest effektive prevensjonsmetodene på markedet) og gleda meg faktisk til å få den satt inn i armen, men eg blei litt meir skeptisk etter å ha hørt dette. I tillegg fortalte legen at dette var ein litt meir "uvanlig" prevansjonsmetode her i Norge, at flest muslimske kvinner valgte dette enn andre kvinner. Han kunne gjerne gjøre det om eg fortsatt ville (men slik eg forstod det, hadde han ikkje gjort det før), men nå er eg veldig usikker. Han ville heller ikkje anbefale hormonspiral, pga at eg har ikkje født før og at det var ein sjangs for sterilitet som følger av denne. Dermed uaktuell for meg uansett. Siden eg sa eg ikkje ville ha noe stress så utelukket det pessar, p-ring o.l. Minipiller også, ting som skal taes på samme tidspunkt hver dag vil aldri gå bra i min situasjon. Eg spurte om p-plaster, men det ville han heller ikkje anbefale. Noe som forsåvidt var greit, for eg stoler ikkje på plasteret uansett. Alternative metoder kom fram, som de såkalte "sikre" periodene. Uaktuelt det også. Han ville anbefale p-sprøyte. Har litt sprøyte skrekk så eg valgte la være (for nå iallefall), og eg har hørt om fare for beinskjørhet. Men nå som eg tenker over det, så vurderer eg faktisk prøve ein gang iallefall, fordi eg har problemer med piller (se nedenfor), og fordi eg vil ha noe som varer ei stund og som eg ikkje må ta hver dag liksom. Så eg enda på p-pillen for nå.. Eg liker ikkje svelge piller (rettere sagt, eg har problemer med å klare det uansett hvor mye eg prøver) så eg vil ikkje gå på den for evig, bare fram til eg finner noe annet som eg stoler på og som har lite bivirkninger. Eg gikk på Trionetta før, men den fins jo ikkje lenger, og siden eg ikkje har noe peiling på de forskjellige merkene så valgte legen ett, og eg havna på Loette. Har ikkje fått henta pillene på apoteket ennå, men uansett.. Noen som har erfaringer med Loette? Vanligste bivirkningene? Hvor lenge bør man gå på pillen før alt "stabiliserer seg" liksom? Eg vil ikkje ende opp med fæl hud og kviser, møkka humør som går utover typen, nedsatt sexlyst, vektøkning osv.. Hva evt annet kan eg velge mellom som helst varer ei stund? Etter eg slutta på trionetta (2-3 år siden) har eg merka forandringer i humøret, og det har blitt verre siste året. Så eg veit ikkje om hormonprevansjon er så bra for meg egentlig. Men samtidig så har eg vel lite valg, for kondomer orker vi snart ikkje lenger. Litt frustrert, for eg trodde eg hadde funnet det perfekte men nå veit eg ikkje lenger hva eg skal gjøre eller velge. Så... Noen?
Fantomina Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Pingting Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Ved riktig bruk er p-plaster like sikkert som p-piller, så jeg lurer litt på hvorfor du er skeptisk til det? Fordelen med plaster er jo ihvertfall at du bare må tenke på det én gang i uken, i stedet for piller man må huske hver dag (jeg er en notorisk pilleglemmer selv ) P-sprøyte kan være et greit alternativ. Det er noen indikasjoner på at stoffene i sprøyten kan gi mindre bentetthet, men det trengs faktisk mer forskning på dette området. Så det er et valg du må ta selv - finn ut om du er komfortabel med ev. økt fare for benskjørhet. En lur ting å gjøre kan jo være å google litt rundt på nett for å se etter informasjon om, og sammenligning av de ulike alternativene? Det er mange sider om prevensjon, og mange diskusjonsforum som har tråder om det.
Gjest Glør Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Forresten skal det helt fint gå an å få hormonspiral før man har født. Legen min sa at han setter det inn på jenter som ikke har født, forutsatt at de er i et stabilt forhold. Han mente at hvis man ligger rundt, får man lettere klamydia, og da er det veldig lett at rusk og rask klatrer oppover trådene og inn i livmoren. Så om du har lyst på hormonspiral, kan det være greit å sjekke med en annen lege, eller spørre legen din på nytt. Jepp, spiral medfører bare fare for sterilitet dersom man får infeksjoner i underlivet, feks UVI eller ting man får med partnerbytte. Selv har jeg kobberspiral, og siden jeg aldri har hatt en underlivsinfeksjon, og har fast partner, gir ikke det noen ekstra fare. Men er du en av dem som har UVI ofte bør du nok la være.
Gjest Glør Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 P-sprøyte kan være et greit alternativ. Det er noen indikasjoner på at stoffene i sprøyten kan gi mindre bentetthet, men det trengs faktisk mer forskning på dette området. Så det er et valg du må ta selv - finn ut om du er komfortabel med ev. økt fare for benskjørhet. Legene har nå begynt å fraråde p-sprøyte til kvinner som vil ha barn senere, både pga at det er indikasjoner på at det kan gjøre en steril, og at det tar opptil to år etter sprøyteslutt før virkningen er borte. P-sprøyte har også en del utrivelige bivirkninger, og siden det tar så lang tid før den ute av kroppen igjen risikerer man å måte gå med dem lenge.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har brukt stav og var veldig fornøyd med denne. Legen som tok den ut hadde ikke gjort det før og var litt skeptisk, men det gikk fint. Kanskje du skal snakke med en lege som har satt inn og tatt ut noen staver før du bestemmer deg? Er i alle fall den prevansjonsmetoden som har gitt meg minst jobb. Bare satt den inn og tenkte ikke noe mer på det på flere år
stjernekyss Skrevet 9. oktober 2009 #8 Skrevet 9. oktober 2009 På hvilken måte er p-ring stress? Helt enig. Ts, du lager problemer her som ikke eksisterer. Jeg var sånn jeg og da jeg skulle ha prevensjon sist. Satt hos gynekologen og var ganske fra meg. Etter den lange talen min, som minnet om din, begynte hun å le og sa at "da får du bruke kondom eller begynne å gå i kloster". Jeg fikk p-ring, og er superfornøyd.
Skylines Skrevet 9. oktober 2009 #9 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg gikk også først på Trionetta, begynte på Loette når Trionetta ble tatt av markedet. Jeg mistet sexlysten totalt av Loette, og byttet etter noen år. Nå gå jeg på Synfase, som ligner ganske mye på Trionetta, forskjellig hormonmengde hver uke for å etterligne den naturlige syklusen. Angrer hvertfall ikke et sekund. Ser de over her anbefaler P-ring, det tror jeg ikke er så dumt:)
Rosalie Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 P-ring er da ikke noe stress. Settes inn, er inne i skjeden i tre uker, tas ut og destrueres, en pauseuke, før ny P-ring settes inn.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 9. oktober 2009 #11 Skrevet 9. oktober 2009 Var hos legen i dag og fikk snakka litt om prevansjonsmidler. Eg og kjæresten hater kondomer nemlig. Eg hadde vurdert p-stav ei stund, men etter at legen fortalte at den varte i 5 år (eg trodde det var 3), og det var mulighet for at staven ville "vandre" (og det ville bli vanskelig å finne den igjen, og om den ikkje blei funnet kunne virkningene fra staven vare i opptil 2 år til visstnok) så la eg det på hylla for nå. Eg vil ikkje ha barn ennå, eg er bare 22. Men eg vil heller ikkje risikere sitte som 27-28 år gammel med problemet at den ikkje blir funnet om vi velger at vi vil ha barn. Eg trodde den ville være ideel for meg (fordi i følge en rapport fra Verdens Helseorganisasjon er p-stav en av de tryggeste og mest effektive prevensjonsmetodene på markedet) og gleda meg faktisk til å få den satt inn i armen, men eg blei litt meir skeptisk etter å ha hørt dette. I tillegg fortalte legen at dette var ein litt meir "uvanlig" prevansjonsmetode her i Norge, at flest muslimske kvinner valgte dette enn andre kvinner. Han kunne gjerne gjøre det om eg fortsatt ville (men slik eg forstod det, hadde han ikkje gjort det før), men nå er eg veldig usikker. Han ville anbefale p-sprøyte. Har litt sprøyte skrekk så eg valgte la være (for nå iallefall), og eg har hørt om fare for beinskjørhet. Men nå som eg tenker over det, så vurderer eg faktisk prøve ein gang iallefall, fordi eg har problemer med piller (se nedenfor), og fordi eg vil ha noe som varer ei stund og som eg ikkje må ta hver dag liksom. Herremin for en lege sier jeg bare. At han faktisk mener at p-sprøyte er bedre for en ung jente enn p-staven er for meg ubegripelig. Det er jo kjent at p-sprøyta kan lage stort rot i systemet slik at man ikke får eggløsning på flere år etter at den er tatt ut. Og den fører gjerne til at man legger på seg tildels mye. P-staven finnes i både treåring og femåring variant, og den treårige heter implanon. Den har lavere hormonmengde enn p-sprøyte og gir derfor mindre bivirkninger. Jeg er snart 40, og har prøvd alt som finnes av prevensjonsmetoder, deriblant både stav og sprøyte. Og jeg er på min 3 stav nå, og kan med hånda på hjertet si at det er den prevensjonsmetoden som har gitt minst bivirkninger for meg. Nå er det jo ikke sikkert at det vil gjelde for deg, men det er verdt å prøve. Men da i tablettform først, for å se om du reagerer negativt på den. Det koster jo en del i innkjøp, så det er greit å prøve tablettene først. Hvis ikke legen har satt inn denne staven før, bør man gå til en gynekolog som er kurset i å gjøre det. Den skal nemlig ligge rett under huden mellom de to musklene i overarmene, og da er det ikke noe problem å sjekke at den forblir der den skal. Jeg har sett en skrekkversjon av innsatt stav i underarmen som ble gjort at en lege som ikke hadde blitt kurset først. Den måtte fjernes på sykehuset og var til stor plage. Så gå til en kvalifisert lege og få satt den inn der. Men jeg er enig med de over meg at ring og plaster er greit å prøve først, da de jo ikke krever noe inngrep i kroppen for å settes inn.
Gjest ts Skrevet 9. oktober 2009 #12 Skrevet 9. oktober 2009 Takker for alle svar og håper eg vil få fleire. Nå svarer eg bare alle i ein smell her eg. --- P-ring er kanskje ikkje "stress" på den måten, men eg vil rett og slett ikkje ha noe eg må sette oppi der nede. --- Har forsåvidt ikkje så lyst på hormon/kobber spiral egentlig, eg ligger ikkje rundt men er i fast forhold og har vært det i noen år. Likevel, ting som kan føre til at eg blir steril vil eg helst unngå. --- Tja, veit egentlig ikkje heilt. P-plaster... Altså at ett plaster skal hindre graviditet.. Syns det virker litt usannsynlig. Har dessuten hatt ei venninne som gikk på det og som blei gravid, så kanskje noe av det kommer derfra. --- P-sprøyta er eg bare skeptisk ovenfor pga dette med beinskjørhet (men legen sa dette mest gjaldt når man hadde det i familien, samtidig så leser eg jo på nettet at man fraråder unge kvinner denne sprøyten nettopp pga dette, så nå veit eg jo ikkje hva som er rett) og dette med at det kan ta sin tid før ting er tilbake på normalen når eg velger slutte med det om vi vil ha barn. --- P-stav er som sagt noe eg virkelig trodde eg ville ha pga varigheten og at man ikkje trengte stresse med det hver dag/uke/mnd (og eg er i tillegg veldig glemsom når det gjelder slike ting), men blei jo litt usikker. Har lest at det kan være stress å gjerne pga at den kan "binde" seg fast i fettvev/bindevev etc i armen og at "all verdens pinsetter aldri ville få fjerne den". Ja, det er jo ein ide egentlig å snakke med noen som har peiling. Problemet er bare at eg bor i ein liten by og denne metoden er ganske ubrukt her. Legen hadde ringt til ein gynekolog i Haugesund for å få info om denne staven, og han hadde aldri vært med på å sette inn ein. Derimot hadde gynekologen fått kvinner inn som de hadde problemer med å finne denne staven igjen hos, og i ett av tilfellene fant de den faktisk ikkje igjen. Så om eg skal snakke med noen med erfaring må eg mest sannsynlig reise bort for det, og det gidder eg ikkje. Men kjenner eg vurderer det litt igjen etter å ha lest svaret til Zellica. Kanskje eg burde inn å snakke med legen igjen, er bare litt usikker fortsatt. --- Eg lurer fortsatt på hvor lenge man må gå på p-pillen før det har "stabilisert seg" så eg veit om dette vil fungere i lengden (ang. bivirkiningene eg muligens kan oppleve).
Gjest SmallTalk Skrevet 9. oktober 2009 #13 Skrevet 9. oktober 2009 P-plaster hadde ikke blitt godkjent som prevensjonsmiddel dersom det ikke hadde hatt høy nok sannsylighet for å unngå graviditet. Du sier du er redd for bivirkinger ved bruk av p-piller, da er ihvertfall ikke p-staven særlig ideell. Med tanke på at den skal sitte inne i 3 år, og er vanskelig å fjerne, så hadde jeg bekymret meg mer for bivirkninger med denne. Men jeg må si at jeg kjenner meg igjen med angående prevensjonsmidler. Jeg for min del kommer aldri til å bytte ut p-pillene jeg går på nå. Ikke en gang etter en eventuell graviditet og fødsel, og ihvertfall ikke til fordel for minipiller, Cerazette, spiral, kondom, femidom, temping eller pessar. Da dropper jeg glatt amminga isteden.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 9. oktober 2009 #14 Skrevet 9. oktober 2009 P-stav er som sagt noe eg virkelig trodde eg ville ha pga varigheten og at man ikkje trengte stresse med det hver dag/uke/mnd (og eg er i tillegg veldig glemsom når det gjelder slike ting), men blei jo litt usikker. Har lest at det kan være stress å gjerne pga at den kan "binde" seg fast i fettvev/bindevev etc i armen og at "all verdens pinsetter aldri ville få fjerne den". Ja, det er jo ein ide egentlig å snakke med noen som har peiling. Problemet er bare at eg bor i ein liten by og denne metoden er ganske ubrukt her. Legen hadde ringt til ein gynekolog i Haugesund for å få info om denne staven, og han hadde aldri vært med på å sette inn ein. Derimot hadde gynekologen fått kvinner inn som de hadde problemer med å finne denne staven igjen hos, og i ett av tilfellene fant de den faktisk ikkje igjen. Så om eg skal snakke med noen med erfaring må eg mest sannsynlig reise bort for det, og det gidder eg ikkje. Men kjenner eg vurderer det litt igjen etter å ha lest svaret til Zellica. Kanskje eg burde inn å snakke med legen igjen, er bare litt usikker fortsatt. Hvis staven blir satt av en person med skikkelig opplæring, skal den hverken forsvinne eller være vanskelig å ta ut. Jeg har fått mine satt inn og tatt ut av en svensk gynekolog som har svært god erfaring med bruken av, og det å sette inn staven. Hun anbefaler den til alle med endometriose, og jeg har selv blitt kvitt både endometriosen og alle soppinfeksjonene mine etter jeg fikk satt inn staven. Men den skal settes inn av en som er kurset. Jeg hadde aldri turt å la en vanlig fastlege uten opplæring sette den inn. Produsenten av implanon har en liste over de som har fått opplæring i å sette den inn, så jeg ville ha sendt en mail dit, med spørsmål om hvilken lege i nærområdet de kunne anbefale. Jeg vet jeg høres ut som et vandrende anbefaling for implanon, men det er kun fordi jeg har prøvd så innmari mye uten å få noe annet enn den til å fungere. På piller var jeg et vrak av en hormonbombe, på spiralen blødde jeg nesten ihjel, sprøyta la jeg på meg utallige kg av og sexlysten forsvant totalt, pessaret kunne vi kjenne, og kondomer er litt slitsomt når man er i et langvarig forhold. Men jeg ville uansett prøvd zerazette først for å sikre at man tåler hormonet. Det blir fort dyrt å sette inn å ta ut implanonen hvis det ikke fungerer. Du sier du er redd for bivirkinger ved bruk av p-piller, da er ihvertfall ikke p-staven særlig ideell. Med tanke på at den skal sitte inne i 3 år, og er vanskelig å fjerne, så hadde jeg bekymret meg mer for bivirkninger med denne. P-piller har større innhold av hormoner enn p-staven, og derfor mest sannsynlig større bivirkninger.
Pingting Skrevet 9. oktober 2009 #15 Skrevet 9. oktober 2009 Tja, veit egentlig ikkje heilt. P-plaster... Altså at ett plaster skal hindre graviditet.. Syns det virker litt usannsynlig. Har dessuten hatt ei venninne som gikk på det og som blei gravid, så kanskje noe av det kommer derfra. Du synes det virker usannsynlig? Er det ikke litt irrasjonelt å ta et valg baset på magefølelse og instinkt heller enn faktisk kunnskap om noe? 1) Er det egentlig noe mer sannsynlig at en pille man spiser eller en pinne under huden skal forhindre graviditet? Hvis man først skal tenke på den måten? 2) P-plaster og P-piller er like sikre - noen studier indikerer til og med at det kan være sikrere. Det vil si at de har 0,2-3% sannsynlighet for graviditet. Kanskje venninna di var en av de uheldige, eller at hun brukte dem feil. Jeg kjenner noen som har gått på p-piller og blitt gravid, men jeg tenker ikke at p-piller er usikre for det. 3) Plaster fungerer på samme måte som p-piller: det er hormoner som tas opp av kroppen - bare at dette skjer gjennom huden i stedet for gjennom tarmen. Husk at det er hormonene i blodet som er det viktige her, ikke hvordan de kom seg dit. På samme måte som p-piller hindrer plasteret eggløsning og endrer livmoren slik at det skal bli vanskeligere for sædcellene å svømme ivei oppover. Ellers er det jo greit å vite at det går an å glemme å bytte plaster i så mye som to dager før det går ut over sikkerheten. Og at det er mye mindre hormonmengder i plaster enn i piller, og dermed mye mindre sjanse for bivirkninger. Når det er sagt, så kan det jo hende at det er noe annet som passer for deg. Og det er jo selvfølgelig greit, men det er et valg som bør tas på bakgrunn av saklig, relevant informasjon. Som nevnt før - google litt rundt og les om de forskjellige tingene (fordeler og ulemper, sikkerhet, bivirkninger m.m.), det finnes helt sikkert noe som passer deg! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå