Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er fliser på gulv på badet. En av dem er ødelagt, men de andre er helt OK. Problemet er at fugen mellom flisene er veldig stygg. Er det noen som vet om det er vanskelig for et gjennomsnittlig menneske å legge ny fuge? Jeg regner med at man må fjerne noe av den gamle...? Og tror dere det kan la seg gjøre å bytte ut bare en flis?

Jeg har også lyst til å bytte vask, og kanskje do. Er det noen som vet om det er vanlig at doen er festet oppå flisene (det set ut som at flisene er kuttet i "do-fasong", men det kan jo hende den bare står oppå).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som vet om det er vanskelig for et gjennomsnittlig menneske å legge ny fuge?

Det er litt hardt og en del arbeid å fjerne de gamle fugene, men med en fugeskrape er det absolutt mulig. Men vær forsiktig så du ikke skraper opp membranen. Det er også mulig å skifte bare en flis, men mange foretrekker å legge nye fliser oppå de gamle (kanskje litt dumt dersom du har varmekabler?).

Er det noen som vet om det er vanlig at doen er festet oppå flisene (det set ut som at flisene er kuttet i "do-fasong", men det kan jo hende den bare står oppå).

Doen er ganske sikkert ikke bare plassert oppå! Det går tross alt er rør ned der (hvor tror du ellers det som havner i do blir av?) Det bruker å være ganske standard størrelse, så det burde ikke være noe problem å skifte do. Mener du kan skifte do selv, men vasken må du ha rørlegger til å koble fra og på vannet.

Skrevet

Takk for svar! Må all den gamle fugemassen fjernes før man kan legge ny, eller er det ikke så nøye?

Ang. do: Jeg har ikke problemer med å forstå at det må være hull i flisene til rørene :-) Men jeg ser for meg at rørene er smalere enn selve doen, og lurer på om det er sannsynlig at flisene er kuttet etter dofasongen. Det er nemlig et veldig gammelt do, og jeg er redd fasongen ikke er helt lik på de nye doene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...