Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Hvordan er reglene for hva man kan overføre av ferie og uttak av ferie i forbindelse med foreldrepermisjon? Jeg venter barn i november og har spart en ferieuke fra i år som jeg tenkte å ta neste høst når permisjonen er over, i tillegg til de 5 ferieukene for neste år som jeg også tenker å ta i samme slengen slik at permisjonen blir 6 uker lengre. Er dette mulig og lov? Jobber forresten i barnehage. Så mye regler og lover å forholde seg til hele tiden, blir helt fortulla jeg..
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Du har lov til å overføre 5 feriedager til neste år og de kan du bruke midt i permisjonen din eller i etterkant. Siden NAV telle hele uker kan det f.eks. være lurt å bruke 3 dager i påsken så får du utsatt permisjonen din en hel uke.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Du har lov til å overføre 5 feriedager til neste år og de kan du bruke midt i permisjonen din eller i etterkant. Siden NAV telle hele uker kan det f.eks. være lurt å bruke 3 dager i påsken så får du utsatt permisjonen din en hel uke. Dette stemmer ikke. Du kan avtale med arbeidsgiver å overføre, men du kan ikke kreve det.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Beklager at jeg skrev såpass bombastisk. Det er for øvrig Ferielovens §7 som omhandler dette. Under punkt 3 står dette: Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå