Gå til innhold

HJELP - Jeg vil sove!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i perioder, gjennom store deler av livet, slitt med å få sove. Jeg har prøvd alle kjerringrådene med sovete, kamillete, ikke trene etter kl 8, aldri spise store måltid, søvndyssende musikk osv osv.

Mamma mente det var psykisk, og at jeg "lå å tenkte på noe" derfor fikk jeg ikke sove, men jeg klarte liksom ikke skjønne hvorfor og hva det skulle være.

Jeg gikk til legen og fikk resept på Vallergan. Det hjalp ikke i det heletatt og jeg lå like lenge våken da, som tidligere. Jeg fikk ny resept, på imovane, som hjalp av og til, men det tok fremdeles lang tid å sovne.

Jeg bruker opp til 5- 6 timer å sovne på, uansett om jeg legger meg tidlig, sent, sto opp tidlig eller sent. Jeg kan være stuptrøtt klokken 7 på kvelden og gå å legge meg, men ikke få sove. Jeg kan vente til klokka 11, selv om jeg er råtrøtt, men fremdeles ikke få sove. Derimot, så er jeg ødelagt om morgenen. Jeg sliter med å komme meg opp og av og til så må jeg bare sove ut fordi jeg føler meg syk og dårlig og klarer rett og slett ikke løfte hodet. I perioder føles det rett og slett som om noen har dopet meg ned, så jeg ikke kommer meg opp - og det UTEN å ha tatt sovetabletter.

Er det noen som har noe råd? Jeg er desperat, er så utslitt for tiden at jeg virkelig ikke aner hva jeg skal gjøre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest flere leger si at det finnes "søvprogrammer" som virker ekstremt godt. Vet ikke helt hva det innebærer, men tror det er noe regulering av sovetid etc.

Hvis du ligger og kjører hodet ditt er det du trenger evnen til å la tankene være uten å bli "fanget" av dem/bli for involvert i dem. Den evnen oppøves gjennom meditasjon. Meditasjon gir også mye avspenning og mental hvile som kompenserer for mangel på søvn. Yoga nidra er en avspenningsøvelse fra yoga som body tar deg dypt ned, men også, til forskjell fra meditasjon, simulerer REM fasen av søvn og dermed fungerer spesielt godt som en form for søvnerstatning. Å gjøre yoga nidra om morgenen hvis du har sovet dårlig dagen før hjelper mye og over tid så fører den til at man begynner å sovne fort og at kvaliteten på søvnen blir svært god. Gå til yogaforalle.net og send en mail til dem om at du gjerne vil kjøpe yoga nidra cden deres for den er veldig bra.

Du kan bruke yoga nidra før søvn for å få sove. Om morgenen for å kompensere for mangel på søvn eller midt på natten hvis du uansett er søvnløs, eller ellers på dagen for å langsiktig bedre søvnproblemene dine. Meditasjon kan du lære bra hos acem. Der lærer du meditasjon med mantra, men på en livsynsnøytral måte. På mange måter er imidlertid mindfulness meditasjon/Vipassana/shamatha/zen best for dine problemer fordi man der ikke bruker mantra, men jobber mere med å observere tanker uten å bli involvert i dem. Samtidig opplever mange at meditasjon med mantra er enklere å stilne sinnet med. Man kan godt gjøre begge deler. Så hvis du lærer på kurs hos acem så kan du også supplere litt med å meditere mere på kropp tanker og følelser, for eksempel etter en cd av jack kornfield eller shinzen young.

Yoga hjelper også mot søvnproblemer. Hvis du går på kurs på dagtid hjelper det en del, men det finnes også spesielle yogasekvenser du kan gjøre når det nærmer seg leggetid som hjelper spesielt for søvn. Om du googler yoga and sleep bør du finne en del på netter, men det er viktig å lære å gjøre stillingene riktig på et kurs.

Skrevet

Start en søvndagbok. Har du noen spesielle tider på natten når du pleier å få sove til slutt?

Eller sovner du kun til helt tilfeldige tider i løpet av døgnet (gjelder også om dagen)?

Skrevet
Start en søvndagbok. Har du noen spesielle tider på natten når du pleier å få sove til slutt?

Eller sovner du kun til helt tilfeldige tider i løpet av døgnet (gjelder også om dagen)?

Mellom 1 og 3 om natten pleier jeg å sovne. Jeg har derimot ingen problemer med å sove på dagtid, merkelig nok, men prøver å la være fordi jeg tror jeg kanskje da er mer sliten på kvelden og sovner fortere om jeg er sliten. Ikke at det har hatt noen effekt.

Skrevet

Kan det være forsinket søvnfasesyndrom?

Du kan lese litt om det her og her. Jeg har denne søvnsykdommen og melatonin har hjulpet meg til å få en normal søvrytme så jeg kan fungere i hverdagen.

Skrevet

Du kan lese litt om det her og her. Jeg har denne søvnsykdommen og melatonin har hjulpet meg til å få en normal søvrytme så jeg kan fungere i hverdagen.

takk for svar og linker:) Er iallefall veldig likt det jeg sliter med. har prøvd å få tak i en kjapp time til fastlegen min, men ser litt vanskelig ut. Får bare fortsette å prøve så jeg kan finne ut hva det er, og få behandling:)

Skrevet

Meditasjon, spesielt lange meditasjonsøkter, leder til sterkt økt produksjon av melatonin. Såvidt jeg vet leder det å være i totalt mørke over litt tid også til sterkt økt melatoninproduksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...