Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
En leopard spiser også kjøtt. Er kjøtt mer usunt for oss enn for den?

Ja, fordi en leopard er skapt for å spise kjøtt, det er ikke mennesker. Selv om vi har spist kjøtt i sikkert mer enn 100 000 år, og er mer eller mindre vant til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Hmmmmmmmm...snuppa vil baaare ha brunost på skivene..

De snakte om hvor mye sukker det var i det idag på jobb.

Uff a meg, jeg trodde det var sunt

Hmmmmmmm... kjøpte Litago sin, den var tilsatt jern.

Noen tips om sunne pålegg? ;-) Helst uten kjøtt ;-)

Ärlig talt.

Brunost er sunnt pålegg, du er nödt for å begynne å se helheten i ting.

Du kan ikke ta fra henne brunost bare fordi det er sukker i det.

Spiser hun brunost så er det kjempebra, når man spiser brunost, ikke er i aktivitet, og spiser hauger med snop ved siden av, så er vel brunosten den siste man burde ta tak i.

Hysteri uten like

Skrevet

Hva i all verden er "hummus"? Aldri hørt om det før jeg... Hvor får man tak i det?

Skrevet

Synes for øvrig også at brunost er helt greit som pålegg, men det blir jo litt ensidig hvis ungene BARE spiser det ;)

Skrevet

Peanøttsmør er jo sunt.

Men litt usikker på om treåringer kan spise det.

Skrevet
Ja, fordi en leopard er skapt for å spise kjøtt, det er ikke mennesker. Selv om vi har spist kjøtt i sikkert mer enn 100 000 år, og er mer eller mindre vant til det.

Hvordan er vi ikke skapt til å spise kjøtt? Våre nærmeste slektninger i aperiket spiser kjøtt. Vi har ikke den beste utrustningen fysisk for jakt, men vi har intelligensen til å bruke redskaper, så vi har kunnet avvikle rovdyrtenner, styrke og hurtighet for å nedlegge byttedyr. Og vi har forovervendte øyne som jegere, og ikke sideøyne som byttedyr og herbivorer.

Skrevet
Ärlig talt.

Brunost er sunnt pålegg, du er nödt for å begynne å se helheten i ting.

Du kan ikke ta fra henne brunost bare fordi det er sukker i det.

Spiser hun brunost så er det kjempebra, når man spiser brunost, ikke er i aktivitet, og spiser hauger med snop ved siden av, så er vel brunosten den siste man burde ta tak i.

Hysteri uten like

:klø: Brunost er vel helt greit, men sunt er det da ikke? Snarere ganske verdiløst, sånn rent ernæringsmessig.

@imli: Hummus er kikertpasta, det kan man lage kjempeenkelt selv, bare man har kikerter, hvitløk, tahini (sesampasta), olivenolje, salt & pepper. Ja, og en stavmikser eller blender, da. Veldig godt pålegg!

Gjest laktovegis
Skrevet
Jeg spiste vel kun brunost eller majones og kaviar på skiva i 20 år, jeg. Ble folk av meg også.

:fnise: Ja, det ble vel det. :) Jeg er mange ganger uenig med deg hvis jeg ikke har tatt feil med et annet nick, men har sett at du har mange fine og ok svar.

Jeg er laktovegertarianer. Dvs at jeg spiser ost, egg og tildels en del fisk (ikke opprettsfisk). Kjøtt erstatter jeg med bønner, erter og linser.

Mine barn fikk ikke kjøtt hjemme, men de fikk spise det andre steder, i selskap og hos resten av familien.

Pålegg-forslag som er enkle:

Egg med eller u. kaviar

Omelett

Fiskekaker /pudding

Makrell i tomat (vet ikke om barn liker det helt...?? Mine likte ikke det)

Saltet laks (gjør det selv så den ikke blir så salt)

Torskerogn

Hvitost med jordbær på (du kan fryse jordbær hele og ta opp det du trenger, bare du fryser de på et brett)

Stekt sopp

Brød med middagsrester på

Banan

Epleskiver

Kokt potet med litt majones eller yoghurt naturell og pepper?

Kokt eller stekt fisk med remulade eller majones/yoghurt på

Potetsalat

Gulrot- eller grønnsakstuing

- og brunost :)

Jeg synes ikke du skal være hysterisk. Det viktigste er at barnet spiser og at du sørger for å bake sunne grønnsaker inn i middagen (skjult i gryterett hvis barnet ikke vil smake nye ting).

Gjest nextlife
Skrevet
Peanøttsmør er jo sunt.

Men litt usikker på om treåringer kan spise det.

Vanlige peanøttsmør er ikke spesielt sunne. De inneholder en relativt lav andel av peanøtter, og er tilsatt herdet fett og sukker (oftest druesukker).

På Helsekostforrestninger finner man økologisk peanøttsmør som inneholder 99 % peanøtter og litt salt.

Skrevet

Most avokado med tomatskiver og et liiiite dryss sitronpepper er det aller beste jeg vet på skiva!

Skrevet

@laktoveggis: Du er IKKE lakto-vegetarianer hvis du spiser fisk! Da er du en person som ikke spiser kjøtt, punktum. Ikke kall deg vegetarianer når du faktisk spiser noe som har vært levende.

Skrevet
@laktoveggis: Du er IKKE lakto-vegetarianer hvis du spiser fisk! Da er du en person som ikke spiser kjøtt, punktum. Ikke kall deg vegetarianer når du faktisk spiser noe som har vært levende.

Alt har vært levende.

Hvis man spiser fisk, men ikke annet kjøtt kalles man pescetarianer.

Skrevet
Hvordan er vi ikke skapt til å spise kjøtt? Våre nærmeste slektninger i aperiket spiser kjøtt. Vi har ikke den beste utrustningen fysisk for jakt, men vi har intelligensen til å bruke redskaper, så vi har kunnet avvikle rovdyrtenner, styrke og hurtighet for å nedlegge byttedyr. Og vi har forovervendte øyne som jegere, og ikke sideøyne som byttedyr og herbivorer.

Mennesker har tenner og et fordøyelsessystem som er best laget for plantekost og som ligner mer på plantetere enn kjøttetere. Det er en av grunnene.

Vi må også krydre kjøttet for at det skal smake og vi "må" varme

det da rått kjøtt er verre enn varmt.

Kjøtt gjør deg også syk etter vært. Vel, egentlig så gjør jo alt det om man ikke får i seg nok næring da. Men man har større sjanse for å få visse sykdommer etter hvor mer kjøtt man spiser.

Og hvorfor det om det var kjøtt vi var skapt for?

Kjøtt er nok noe vi begynte med for flere 10000 år siden, kanskje millioner også. Mest sansynlig fordi det var nødvendig akkurat da. Kanskje det vsr lite av annen mat?

Nå i dag så er ikke kjøtt nødvendig for menneskene.

http://www.celestialhealing.net/physicalveg3.htm

Meat-eaters: have claws

Herbivores: no claws

Humans: no claws

Meat-eaters: have no skin pores and perspire through the tongue

Herbivores: perspire through skin pores

Humans: perspire through skin pores

Meat-eaters: have sharp front teeth for tearing, with no flat molar teeth for grinding

Herbivores: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

Humans: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

Meat-eaters: have intestinal tract that is only 3 times their body length so that rapidly decaying meat can pass through quickly

Herbivores: have intestinal tract 10-12 times their body length.

Humans: have intestinal tract 10-12 times their body length.

Meat-eaters: have strong hydrochloric acid in stomach to digest meat

Herbivores: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater

Humans: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater

Men folk sier ditt og folk sier datt? Finnes det egentig noe bevis? Forskere er uenig.

Selv velger jeg å tro at vi opprinnelig ikke er skapt for å spise kjøtt.

Skrevet

Jeg har en sønn på 2 som er en "periode" spiser..

En stund spiste han bare leverpostei, på alle brødskivene.. kunne godt spise 3 brødskiver med leverpostei etter hverandre...

Så gikk det over til brunost som var favoritten leeeeenge, så gikk det over til noe annet osv... Nå er det bare kremost med pepper som går ned.. Barn er ofte slik, de synes noe er kjempe godt og skal ha det hele tiden, til de plutselig går over til noe annet.

For 1 år siden spiste han bare poteter til middag (ikke kjøttet), det siste halv året har han ikke spist poteter bare kjøttet :fnise:

Skrevet
Jeg har en sønn på 2 som er en "periode" spiser..

En stund spiste han bare leverpostei, på alle brødskivene.. kunne godt spise 3 brødskiver med leverpostei etter hverandre...

Så gikk det over til brunost som var favoritten leeeeenge, så gikk det over til noe annet osv... Nå er det bare kremost med pepper som går ned.. Barn er ofte slik, de synes noe er kjempe godt og skal ha det hele tiden, til de plutselig går over til noe annet.

For 1 år siden spiste han bare poteter til middag (ikke kjøttet), det siste halv året har han ikke spist poteter bare kjøttet :fnise:

Vi har det på akkurat samme måte. Alt går i perioder, også i matveien :)

Skrevet

jeg bryr meg katten om folk er vegeterianere eller ikke, men jeg synes det er nokså uheldig å gi barnet samme diett.

den viktigste årsaken til det har med vitaminer, mineralaer og viktige fettsyrer som finnes naturlig i både fisk og kjøtt.

tenker da spesielt på omega 3 og b12, som begge er veldig viktige for hele kroppen og hjernen.

rødt kjøtt og ost er en meget viktig kilde til b12, og jeg har ingen tro på at et barn kommer til å spise nok brokkoli til å dekke dette behovet over lengre tid.

det er en ting å kutte ned på kjøtt, og å eliminere det fra et barns kosthold.

at hun kan velge selv når hun blir større er for sent....

jeg ville iallefall latt barnet spise leverpostei,egg, kaviar og makrell i tomat til pålegg - som et to veldig viktige kilder til jern og omega 3.

jeg er fullstendig klar over at man kan ta tilskudd, og at det finnes erstatninger man kan bruke - men få er like gode og enkle/billige som dette.

jeg spiser eksempelvis kjøtt, men aldri biff og andre "unødvendige" kjøttyper.

jeg holer meg til de som er nødvendige i et variert og sammensatt kosthold.

brunost, syltetøy, peanøttsmør osv er absolutt ikke bra i et kosthold som ikke varieres med andre påleggstyper.

Gjest nextlife
Skrevet
jeg bryr meg katten om folk er vegeterianere eller ikke, men jeg synes det er nokså uheldig å gi barnet samme diett.

den viktigste årsaken til det har med vitaminer, mineralaer og viktige fettsyrer som finnes naturlig i både fisk og kjøtt.

tenker da spesielt på omega 3 og b12, som begge er veldig viktige for hele kroppen og hjernen.

rødt kjøtt og ost er en meget viktig kilde til b12, og jeg har ingen tro på at et barn kommer til å spise nok brokkoli til å dekke dette behovet over lengre tid.

det er en ting å kutte ned på kjøtt, og å eliminere det fra et barns kosthold.

at hun kan velge selv når hun blir større er for sent....

jeg ville iallefall latt barnet spise leverpostei,egg, kaviar og makrell i tomat til pålegg - som et to veldig viktige kilder til jern og omega 3.

jeg er fullstendig klar over at man kan ta tilskudd, og at det finnes erstatninger man kan bruke - men få er like gode og enkle/billige som dette.

jeg spiser eksempelvis kjøtt, men aldri biff og andre "unødvendige" kjøttyper.

jeg holer meg til de som er nødvendige i et variert og sammensatt kosthold.

brunost, syltetøy, peanøttsmør osv er absolutt ikke bra i et kosthold som ikke varieres med andre påleggstyper.

Av ren nyskjerrighet tillater jeg meg å spørre hva du regner som unødvendige kjøttyper, og hva som er nødvendige?

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet
Hei,

Hmmmmmmmm...snuppa vil baaare ha brunost på skivene..

De snakte om hvor mye sukker det var i det idag på jobb.

Uff a meg, jeg trodde det var sunt

Hmmmmmmm... kjøpte Litago sin, den var tilsatt jern.

Noen tips om sunne pålegg? ;-) Helst uten kjøtt ;-)

Jeg lever ganske sunt og prøver å trøkke i ungene mine mest mulig sunn mat ( nugatti på lørdager osv)

Hjemme hos oss går d mye fiskepudding med agurk på, gulost,kyllingpostei og leverpostei, makrell i tomat m evt litt majones på,skive med banan og syltetøy uten for mye sukker,smøreost på tube med skinke,kokte egg, ( kjøtt ville du helst ikke ha.. men hamburgerrygg er godt og kylling pålegg er sunt og godt.. )for å nevne noe bruk fantasien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...