Epica Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Hei, Hmmmmmmmm...snuppa vil baaare ha brunost på skivene.. De snakte om hvor mye sukker det var i det idag på jobb. Uff a meg, jeg trodde det var sunt Hmmmmmmm... kjøpte Litago sin, den var tilsatt jern. Noen tips om sunne pålegg? ;-) Helst uten kjøtt ;-)
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Litago sine produkter er ofte fulle av sukker. Hva med å prøve vanlig brunost? Hvitost er jo regnet som sunt pålegg. Og leverpostei. Jeg ser at du helst ikke vil ha kjøtt... Er det pga allergi/intoleranse eller fordi du selv er vegetarianer? Uansett håper jeg du har rådført deg med noen som har skikkelig peiling på kosthold og små barn. Spiser man ikke kjøtt må man finne erstatningsprodukter som gir barnet det det trenger for å vokse opp frisk og sunn.
Epica Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Er klar over det ;)Mange klarer seg fint uten kjøtt uten å mangle noe. Flere venninner er levende bevis på det etter å ha vært hos legen.. Men jenta mi spiser kjøtt iblant også. Her står litt om det med barn og vegetarkost: http://dyrsrettigheter.no/?module=Articles...licOpen;ID=1123 Jeg har pleid å kjøpe vanlig brunost men prøvde litago sin nå. Takk for svar :-) Endret 8. oktober 2009 av Wings
Umuriel Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Leverpostei, skinkeost, makrell i tomat, hvitost, egg, etc.
Gjest imli Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Her går det mye i makrell i tomat, leverpostei og gulost. Kokt skinke er under utprøving. Alt dette er vel forholdsvis sunne pålegg. Ellers bruker vi prim fra Litago, den er jernberiket. Banan og eple i skiver er også fint å ha på brødskiva.
Epica Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2009 Åja, banan på skive! Hun elsker banan Takk for alle svar, må bare av og til friske opp hukommelsen!
Rosalie Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg spiste vel kun brunost eller majones og kaviar på skiva i 20 år, jeg. Ble folk av meg også.
Epica Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg spiste vel kun brunost eller majones og kaviar på skiva i 20 år, jeg. Ble folk av meg også. :hoho: Sant nok det! Jeg har spist gulost så lenge jeg kan huske!!
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 En favoritt jeg hadde som liten var bananskiver med litt sjokoladesprinkel på. Brunost inneholder mye sukker og mettet fett desverre, men selv om jeg spiste mye brunost som barn, så er jeg slank og sunn nå, noe jeg også var som barn.:D Leverpostei da? Forresten : http://www.næringsinnhold.no/
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 Leverpostei da? Forresten : http://www.næringsinnhold.no/ Lever er ikke veggismat Eggesalat, f.eks med curry. Hummus. Bønnepostei. Spiser barnet fisk? F.eks fiskepudding i tynne skiver. Smøreost, f.eks med ananas og mandarin? Omelett, gjerne med fyll.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #12 Skrevet 9. oktober 2009 Så lenge du følger med på å gi ungen nok næring fra andre kilder, er det best om h*n ikke får i seg kjøtt i det hele tatt. Skivet frukt, som banan (allerede nevnt), epler, jordbær osv. Kan jo lage syltetøy hjemme også, slik kan du passe på sukkermengden. Hummus, som allerede nevnt, er også ett godt alternativ. Ost er jo fint, men om du vil ha med litt grønnsaker kan du jo ha på agurk og paprika. Lage "mos"/hummus selv går an, ved bruk av grønnsaker og kanskje noe meieriprodukt. Prøv deg fram, så finner du nok noen fine kombinasjoner Google litt, søk på matsider (evnt. matsider spesielt for vegetarmat), så finner du sikkert flere ideer. Lykke til
Sani Skrevet 9. oktober 2009 #13 Skrevet 9. oktober 2009 Hei hei,. Du kan prøve med kokt egg i skiver, omelett. Du bare smører brødskiven med smør, og setter det på. Minsten er 2år og hun er kjempe glad i disse. Ellers så er det mye av det samme som går rundt her.
Epica Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2009 Tusen takk alle! Ja jeg er vegetarianer, mannen ikke.. så jeg tenker hun får bestemme selv når hun blir stor Jeg syns nesten det er litt pes å være det, for alle ser på meg som en Freak.... :gjeiper: Jaja... Skal notere alle svar, og prøve å gi henne litt forskjellig :-)
Gjest Gjest_Sirilill_* Skrevet 9. oktober 2009 #15 Skrevet 9. oktober 2009 - Kaviar - svolværpostei - egg/majones (rører du det sammen kan du smøre det på skiva og da blir det lettere å spise) - smøreoster (veldig mange forskjellige smaker) - makrell i tomat - omelett - cottage cheese og frukt/bær - honning (på lørdag! da koser vi oss med frokosten ekstra) Ved siden får min lille snuppe også forskellige grønnsaker skjert i biter. Cherrytomater elsker hun!!
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #16 Skrevet 9. oktober 2009 Så lenge du følger med på å gi ungen nok næring fra andre kilder, er det best om h*n ikke får i seg kjøtt i det hele tatt. Kan du dokumentere at et sunt kosthold som er komplett vegetarisk er sunnere for et barn enn et sunt kosthold som inneholder animalske produkter, kjøtt og fisk? Da snakker jeg om sunt kosthold, ikke grandis- og pølsediett.
Epica Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2009 Kan du dokumentere at et sunt kosthold som er komplett vegetarisk er sunnere for et barn enn et sunt kosthold som inneholder animalske produkter, kjøtt og fisk? Da snakker jeg om sunt kosthold, ikke grandis- og pølsediett. Kan du dokumentere at kjøtt i kosten er mer sunt for barn?... Hvis det er riktig for noen å leve vegetarisk, så gjør de det. Det stod nettopp på VG at det er farlig med skinke for småbarn. Hvorfor skal det alltid bli så mange spørsmål når noen vil leve uten kjøtt. Det er bare å erstatte kjøtt og annet med soya, quorn produkter og bønner Hvis du tenker på proteiner. Jeg har vært vegetarianer i 10 år, tenker ikke så nøye på hva jeg må erstatte alltid, men det gikk fint hos legen, manglet ingenting av vitaminer & proteiner & jern osv ;-) Kjøtt hører til steinalder-tankegangen..Vegetarisk er best for miljøet også ;-)
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #18 Skrevet 9. oktober 2009 Kan du dokumentere at kjøtt i kosten er mer sunt for barn?... (...) Hvorfor skal det alltid bli så mange spørsmål når noen vil leve uten kjøtt. Kommentaren du siterer, er jo en kommentar til påstanden fra en gjest om at det (for barnet) er "best om h*n ikke får i seg kjøtt i det hele tatt." Så i dette tilfellet var det ikke bare en kommentar til at noen "vil leve uten kjøtt", men til at noen påstår at det er best. Og det er jo et interessant spørsmål, jeg for min del tror ikke sunn omnivor-kost er noe dårligere for et barn enn sunn vegetar-kost. Men jeg er helt enig i miljøargumentet ditt, og prøver derfor å unngå kjøtt.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #19 Skrevet 9. oktober 2009 Kjøtt hører til steinalder-tankegangen.. Litt frekt å påstå at folk lever i steinalderen fordi de velger å benytte seg av kjøtt som en del av kostholdet. En leopard spiser også kjøtt. Er kjøtt mer usunt for oss enn for den?
stjernekyss Skrevet 9. oktober 2009 #20 Skrevet 9. oktober 2009 Lurer på hvorfor folk føler seg så truet av vegetarianere. MÅ diskutere.. Hummus er allerede nevnt, paprikahummus er enda bedre igjen, for ikke å snakke om avocado
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå