Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Mitt barn har bursdag. Barnet bor hos sin mor, og er hos oss annenhver helg. Bursdagsfeiringer har alltid vært delte, da vi ikke har vært sammen siden vi fikk barnet. Dette har vært ok. Bursdagen blir derfor feiret med fars familie som vanlig, og hos mor som vanlig, separat. Men nå har exen tatt kontakt med exen til broren. De har barn, og nå har exen invitert brorens ex og barna i bursdagen hos mor, i tillegg til feiringen hos oss.Ingen andre i fars familie er invitert, (inkl. pappa). Det oppleves veldig rart at brorens ex og barna skal på feiring begge steder. Dette har jeg hørt via andre. (Grunnen til at feiringene er separate er et svært komplisert forhold mellom mor og far, hvor vi har sett det som hensiktsmessig å gjøre alt hver for oss, for å ikke utsette barnet for konfliktsituasjoner.) Hva gjør man i denne situasjonen? Det oppleves veldig ugreit at exen blander fars familie inn i sin, spesielt uten å først invitere/snakke med meg. Barna til bror skjønner ikke hvorfor de skal i to selskaper.. og om de skal ha med to gaver.. eller hva.. litt absurd situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg ville ikke problematisert det. Det er ikke din sak hvis din eks og eksen til din bror har et godt forhold. Det er bare bra for barna. Forklar at en gave er nok eller be de gi to gavekort? Evt. to litt billige gaver - eller en gave som har tilbehør, som fås i selskap nr. 2.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Men siden de nå er din brors eks, er det da naturlig at de er med på din side av feiringen? De er jo på en måte ute av familien og kan bli invitert til din eks som venner, ikke forhenværende familie.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg skjønte ikke noe, for mange exer å holde styr på :gjeiper:
Far til 2 Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg skjønte ikke noe, for mange exer å holde styr på :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg tror jeg skjønte det! Si at Gro har vært gift med Kåre (trådstarter), og de har barnet Lars, som nå har bursdag. Lars har også søskenbarn, nemlig barna til Kåres bror Henning og hans eks Sally. Nå har altså Gro tatt kontakt med Sally, og Sally og hennes barn (Lars' søskenbarn) kommer i bursdagen som hun arrangerer. Og Kåre synes det er rart/dumt/vanskelig. Har jeg skjønt det riktig?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Sikkert 2 eks damer som skal rotte seg i hop og snakke om kor forferdelige dei 2 brødrene var å være sammen med. Spesielt om bror og hans eks nettopp har gått i fra hverandre er det veldig interesant.
Gjest ts Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Sikkert 2 eks damer som skal rotte seg i hop og snakke om kor forferdelige dei 2 brødrene var å være sammen med. Spesielt om bror og hans eks nettopp har gått i fra hverandre er det veldig interesant. Nei, det er lenge siden det var slutt i begge forholdene, men disse to har plutselig bestemt seg for å være venner (de var aldri svigerinner, og hadde såvidt hilst på hverandre.)Exen til broren visste imidlertid om hvorfor forhistorien her er så komplisert, så det er underlig at hun da ønsker å være venn med denne damen. Jeg syns også det er naturlig at søskenbarna til mitt barn er i selskap sammen med min familie, og ikke med hennes. Hva moren (altså brors ex) velger å gjøre er noe annet, det har jeg jo ikke noe med, men føler barna settes i en rar posisjon her. Disse barna treffes sammen med meg veldig mye, så det er ikke slik at exen må ha kontakten med mitt barns mor for at barna skal ha god kontakt. Kunne tenkte meg å si fra om at dette er rar oppførsel, og at barna settes i en vanskelig posisjon, men er samtidig redd for å anstrenge forholdet enda mer. Som det kommenteres her.. for mange exer.. jo flere exer.. jo mere søl? ;-) Eller noe i den duren.. Men, helt alvorlig, jeg opplever dette som vanskelig, fordi barna ikke forstår hvorfor noen i familien samles, mens andre ikke, og at søskenbarna må være i to selskaper osv. Barnet mitt har ikke vært forvirret over å ha to adskilte familier tidligere, men nå begynner det å bli litt rart. (Å begynne å feire sammen er uaktuelt pga. div. omstendigheter.)
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Og så kan vi jo bare glede oss til neste kapittel, der ny dame har barn fra før, og en ex som er venn med sin brors ex. Og der svigerfar når bor sammen med vaskedama til han som før var sammen med exn til exn til han broren.. og deres unger. La det fare mann! La det fare!
Gjest exepeks Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 ..Men nå har exen tatt kontakt med exen til broren. De har barn, og nå har exen invitert brorens e... Hvilke ekser snakker du om her?
Cava Queen Skrevet 9. oktober 2009 #11 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg tror jeg skjønte det! Si at Gro har vært gift med Kåre (trådstarter), og de har barnet Lars, som nå har bursdag. Lars har også søskenbarn, nemlig barna til Kåres bror Henning og hans eks Sally. Nå har altså Gro tatt kontakt med Sally, og Sally og hennes barn (Lars' søskenbarn) kommer i bursdagen som hun arrangerer. Og Kåre synes det er rart/dumt/vanskelig. Har jeg skjønt det riktig? Hvis det er problemstillingen - så forstår jeg ikke at det er et problem.
Gjest salma Skrevet 9. oktober 2009 #12 Skrevet 9. oktober 2009 De treffes vel ikke som ekser, men som venninner? Jeg er sikker på at ingen av dem definerer seg kun som "eksen til Per" og "eksen til Pål" for resten av livet. Mht barna så er det vel bare fint at søskenbarna får enda flere treffpunkt? Jeg skjønner ikke hvorfor de skulle bli forvirret av den grunn.
Rosalie Skrevet 9. oktober 2009 #13 Skrevet 9. oktober 2009 Supert at barnet får tilbrunge mer tid sammen med søskenbarnene sine. Kjempefint om mor og søskenbarnas mor finner hverandre som venninner, for da får søskenbarna se enda mer til hverandre. Godt initiativ fra mor.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #14 Skrevet 9. oktober 2009 Supert at barnet får tilbrunge mer tid sammen med søskenbarnene sine. Kjempefint om mor og søskenbarnas mor finner hverandre som venninner, for da får søskenbarna se enda mer til hverandre. Godt initiativ fra mor. Fullstendig enig, selvfølgelig er det bra!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #15 Skrevet 10. oktober 2009 Supert at barnet får tilbrunge mer tid sammen med søskenbarnene sine. Kjempefint om mor og søskenbarnas mor finner hverandre som venninner, for da får søskenbarna se enda mer til hverandre. Godt initiativ fra mor. Søskenbarna ser nå mer til barnet enn pappa og halvsøsken - det oppleves meget rart, og feil. Far får ikke mer samvær med barna, og holdes helt utenom barnets liv bortsett fra de oppsatte helger. Barnet får heller ikke se sine halvsøsken utenom dette noen gang. Og nei, du som skriver om Kåre og co: du har misforstått. Prøver å forklare: Altså, jeg og barnets mor: kort usæriøst forhold (sex noen få ganger),(=fars ex) hvorpå mor blir gravid med vitende vilje, og deretter nekter meg kontakt med barnet så sant jeg ikke flyttet inn hos dem. Far bruker flere år på å få til vanlig samvær med barnet, enda far har stilt opp hele veien for barnet (også i svangerskapet.) Så: bror er samboer over mange år med en dame, dette blir så slutt =brors ex. Brors ex vet alt om forhistorien, men velger likevel å ta opp kontakten med fars ex.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #16 Skrevet 11. oktober 2009 Søskenbarna ser nå mer til barnet enn pappa og halvsøsken - det oppleves meget rart, og feil. Far får ikke mer samvær med barna, og holdes helt utenom barnets liv bortsett fra de oppsatte helger. Barnet får heller ikke se sine halvsøsken utenom dette noen gang. Og nei, du som skriver om Kåre og co: du har misforstått. Prøver å forklare: Altså, jeg og barnets mor: kort usæriøst forhold (sex noen få ganger),(=fars ex) hvorpå mor blir gravid med vitende vilje, og deretter nekter meg kontakt med barnet så sant jeg ikke flyttet inn hos dem. Far bruker flere år på å få til vanlig samvær med barnet, enda far har stilt opp hele veien for barnet (også i svangerskapet.) Så: bror er samboer over mange år med en dame, dette blir så slutt =brors ex. Brors ex vet alt om forhistorien, men velger likevel å ta opp kontakten med fars ex. dersom problemet er at du vil ha mer samvær, så må du ta det derfra, og ikke blande inn din exsvigerinne.. Min mann ville ha endret samvær, og lengre strekk med barnet. Han spurte mor, og hun sa blankt nei. Det ble mange runder på familivernkontoret, og far sa enkelt og greit at dersom hun ikke ga seg, så ville det bli rettsak. Og det gjorde han utfra hva han mente var til det beste for barnet (han hadde en vanlig samværsordning, og ville endre til annenhver ons-man for å få mer kontinuitet i samværet). Ikke før saksbehandleren sa til mor at hun måtte tenke seg grundig om, og at hun ikke hadde enerett på barnet og ordningene rundt barnet - ga hun seg... Nå ligger alle forhold til rette for at dette skal gå greit, siden vi bor i samme skolekrets osv. Så start kampen for å se ungen din mer og konsentrer deg om det. Lykke til:)
Wildy Skrevet 11. oktober 2009 #17 Skrevet 11. oktober 2009 Har selv to barn med "splittet" familie, dvs min ( hovedbostedforeldre)familie som er tilstede i hverdagen og fars familie som er tilstede på høytidsdager OM det klaffer slik at det er på samværsdager.Må også legge til at dette ikke er mitt ønske, men det er ingenting jeg kan gjøre med det. For ungene medfører dette at de har et tett og nært forhold til det ene settet besteforeldre, og nesten ikke kontakt med det andre. Mine foreldre er med på trinnkonserter, avslutninger, 17.mai på skolen, åpen dag osv osv. Kjenner litt til venner, får høre om flotte resultat på prøver, hverdagens små seire ( og nederlag).Farmor og farfar er tilstede på bursdagsfeiring hos far og annenhver julaften.Far har lite kontakt med sine foreldre, men det er,såvidt meg bekjent, ingen konflikt eller ufred som ligger til grunn for dette.. Men da farmor nå for noen måneder siden tok kontakt med meg ( halleluja, første gang på åtte år....) ble far rasende.For jeg hadde ingenting med hans familie å gjøre, og burde si "nei" til farmor når hun ønsket litt kontakt og kanskje treffe ungene litt oftere. Hva er problemet om ungene har kontakt med familie? MÅ slik kontakt være forbundet med "riktige" dager ift samvær?Er familie også forpliktet til å følge samværsorningen? Jeg valgte å la det være helt opp til farmor. Ønsker hun kontakt så er hun velkommen her, men jeg tar ikke intiativ ( kanskje feigt, men jeg har hatt nok feider med barnafar opp gjennom årene, og gidder ærlig talt ikke mer...) Det beste for barna er kanskje å føle at de har sin familie, uavhegning om det er samværshelg eller ikke?Men det er nå bare min mening.....
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #18 Skrevet 11. oktober 2009 I dei fleste tilfeller er nok best at familiene følger samværet.Mange konflikter hadde nok vært unngått på den måten.Det har med lojalitet og følesen av om du kan stole på familien din om dei har kontakt med eks. Eg må seie at venner og eksfamiler kan komme og gå men foreldre og søsken er der resten av livet om man føler familielojalitet. Mennesker man ikkje kan stole på holder man seg langt unna for sin egen sjelefred. Ingenting er meir slitsomt en at mann må ha omgang med folk som du føler har dolka deg i ryggen. Mennesker som du alltid går og lurer på kva kjem dei til å slenge ut av seg neste gang du møter dei. Det kan mann faktisk bli sjuk av.
Gjest ts Skrevet 11. oktober 2009 #19 Skrevet 11. oktober 2009 dersom problemet er at du vil ha mer samvær, så må du ta det derfra, og ikke blande inn din exsvigerinne.. Min mann ville ha endret samvær, og lengre strekk med barnet. Han spurte mor, og hun sa blankt nei. Det ble mange runder på familivernkontoret, og far sa enkelt og greit at dersom hun ikke ga seg, så ville det bli rettsak. Og det gjorde han utfra hva han mente var til det beste for barnet (han hadde en vanlig samværsordning, og ville endre til annenhver ons-man for å få mer kontinuitet i samværet). Ikke før saksbehandleren sa til mor at hun måtte tenke seg grundig om, og at hun ikke hadde enerett på barnet og ordningene rundt barnet - ga hun seg... Nå ligger alle forhold til rette for at dette skal gå greit, siden vi bor i samme skolekrets osv. Så start kampen for å se ungen din mer og konsentrer deg om det. Lykke til:) Runden med rettsak mht. samvær er allerede gjennomført, men systemet har som vanlig favorisert mor (da hun kjente barnet best.. (ikke så rart da hun hadde trenert samvær i flere mnd.) ). Å starte ny rettsak nå er derfor ikke så lett. Jeg mener definitivt at familien bør følge samvær ja. Det har jeg også sagt tydelig fra om, og familien får se barnet så ofte de vil når barnet er hos meg. Eksen til broren respekterte dette til en viss grad iallfall inntil for et par år siden. Det blir veldig feil om resterende familie får tid sammen med barnet og mor, når pappan ikke får være sammen med barnet, enda barnet ønsker seg det. Det er heller ikke snakk om bare merkedager, mor og brors eks har kontakt mange ganger i uken, og drar bla. på ferie sammen osv. Barnet får bare være sammen med meg 2 uker på sommeren, mens resten er barnet hos mor. Mor drar f.eks. da på 3 ukers ferie med eks- til bror og barna, mens jeg ikke får 1 dag ekstra i ferien med barnet uansett. Jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre noe med denne situasjonen, men jeg opplever at pappa og halvsøskena til barnet blir fullstendig tilsidesatt, og at barnet blir mer kjent med eksen og søskenbarn enn meg og barnets halvsøsken. Dette skaper også konflikter i forhold til ny kone til broren, da eksen blir mer "tante" enn konen til broren siden barnet ser "eks-tanten" (som barnet ikke kjente mens hun egentlig var tante) oftere enn den ekte tanten. Også i forhold stemoren, som syns det er tøft at eksen hele tiden blander seg inn i familien. Konfliktene sprer seg derfor utover i familien pga. denne situasjonen. Jeg opplever det som veldig unødvendig. Hvis eksene har lyst å være venner kan de jo være det uten å involvere barna og min familie i denne graden.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #20 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg mener definitivt at familien bør følge samvær ja. Dette skaper også konflikter i forhold til ny kone til broren, da eksen blir mer "tante" enn konen til broren siden barnet ser "eks-tanten" (som barnet ikke kjente mens hun egentlig var tante) oftere enn den ekte tanten. Også i forhold stemoren, som syns det er tøft at eksen hele tiden blander seg inn i familien. Som du selv antyder så er ikke eksen til din bror en del av familien din... Når de faktisk er så gode venner og har så mye med hverandre å gjøre som du nå fortalte oss i det siste innlegget er det jo ikke det minste rart at mor inviterer de i barnets bursdag. Jeg ville syns det var mer merkelig om hun ike hadde gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå