Gå til innhold

Ødelagt døgnrytme.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sliten_*
Skrevet

Er for tiden syk og er derfor ikke i jobb.Dette har ført til at den normale døgnrytmen min er helt ute av kontroll.Har de siste ukene sittet oppe hele natten og surfet på nettet eller sett på tv for å komme meg igjennom natta.Sovner ikke før ved syv-åtte tiden om morgenen og sover da til ettermiddagen/kvelden.På grunn av dette får jeg ikke ringt til f.eks Nav,fastlege eller andre offentlige kontorer.Husarbeid blir det dårlig med også.Får dårlig samvittighet og føler meg dum og mislykka når jeg står opp sent på ettermiddagen og kvelden.I dag har jeg f.eks endel ting jeg må gjøre og vil derfor ha tips om hvordan jeg kan få meg et par timers søvn eller tips om hvordan jeg eventuelt kan tvinge meg til å være våken fram til ni-ti tiden på kvelden.Det hjelper ikke å lese på senga.Har heller ikke produkter i hus som man blir trøtt av f.eks søvndyssende te,melk eller lignende.Må derfor ha tips som ikke inkluderer dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min erfaring er at man må tvinge seg våken på morgenen noen dager, da sovner man etter hvert på kveldene.

Er du våken til klokken 7 eller 8 på morgenen, da legger du ikke deg før neste kveld uansett om du skulle få lyst, det er bare å komme seg gjennom det. Tro meg, det blir ikke noe problem å sovne kvelden etterpå ;)

Endret av Bond
Gjest Gjest_Sliten_*
Skrevet
Min erfaring er at man må tvinge seg våken på morgenen noen dager, da sovner man etter hvert på kveldene.

Er du våken til klokken 7 eller 8 på morgenen, da legger du ikke deg før neste kveld uansett om du skulle få lyst, det er bare å komme seg gjennom det. Tro meg, det blir ikke noe problem å sovne kvelden etterpå ;)

Det var det jeg regnet med ...Hvis jeg forsto deg rett.Altså:dersom jeg er våken til syv-åtte på morgenen så skal jeg ikke legge meg i det hele tatt,men vente til kvelden.Det blir et slitsomt døgn dette her ,men får vel bare holde ut.Kommer ikke til å få sove uansett nå i natt.

Skrevet (endret)

Vel..jepp, du forsto meg rett. Jeg er ikke noe lege, så jeg vet ikke om det er den 'riktige' måten å gjøre det, men det er omtrent den eneste som fungerer for meg ;)

- Om jeg er våken en hel natt og da legger meg på morgenen, er det helt umulig å våkne normal tid, fordi da vil jeg nemlig sove.

- Om jeg bare legger meg for 'noen timer' på ettermiddag, er det umulig å sovne på kvelden igjen.

Så jeg må nesten holde meg helt til neste kveld og da sove en skikkelig natt og prøve å våkne normal tid også. Det er viktigst å få deg selv våken på 'normal' tid dagen etterpå, da er det også enklere å legge deg da.

Men for å unngå at du faller i samme fella igjen - vær veldig obs på for eksempel å slå av datamaskin og lignende en god stund før du burde legge deg!

Om du skal bestemme at kl.23 er bra 'leggetid' for hverdagen, er det litt greit å slå av data/tv/annet som ofte får deg til å bare være våken.

Jeg personlig synes det hjelper å lese litt på kveldene som en rutine, da vet jeg at det er "nesten sovetid". Rutinene hjelper.

En annen ting som kan hjelpe - prøv å få til fysisk aktivitet i løpet av dagen (om du ikke har det allerede), det hjelper også med søvn, synes jeg.

Endret av Bond
Gjest Gjest_MissCoverdale_*
Skrevet

Sliter litt med sovingen jeg også. Eller, sliter big time!

De siste syv-åtte dagene har jeg ikke klart å sovne før 6-7 om morgenen, og jeg må opp ni for å rekke forelesninger, jobb, osv.

Mot slutten av dagen blir jeg utrolig trøtt, og tenker jess! Da vil jeg garantert få sove om kvelden igjen. Men neida. Vel til sengs, med en god kopp te, så kan jeg ligge å stirre i taket i en evighet. Til slutt gir jeg opp (vanligvis etter en halvtime-time), og setter på en film/tv serie, eller henger her inne noen timer. og når kl panisk nærmer seg to, så slåes alt av, og jeg gir det et nytt forsøk. OG slik pågår det til ca 6-7 når jeg endelig sovner.

Men idag var jeg hos legen, og etter en lang prat fikk jeg sovepiller. Slukket alle lys på rommet i elleve tiden, drakk pillen med sånn sove-te. og jeg er fremdeles våken! I en litt beruset-ish tilstand vel å merke.

Skrevet
Har heller ikke produkter i hus som man blir trøtt av f.eks søvndyssende te,melk eller lignende.

Hvorfor kan du ikke skaffe deg det, eller få noen til å kjøpe det for deg?

Gjest been there
Skrevet

Jeg har hatt det samme problemet og sovnet først kl 7-8 på morgenen. Hvis jeg holdt meg våken til kvelden, endte det med at jeg ble overtrett og ikke fikk sove.

Det som hjalp meg, var å legge meg i sju - åtte tida, sette klokka på ringing f.eks. kl 12 og stå opp. Fikk jeg ikke sove til kvelden, gjentok jeg ritualet og tvang meg til å stå opp. Etter noen dager satte jeg klokka på slik at jeg fikk to timers søvn og kanskje en halv times hvil på ettermiddagen. Det var en jobb, og jeg var konstant trett, men døgnrytmen normaliserte seg og våknet jeg før kl 11-12 var jeg fornøyd, mens jeg gradvis begynte å stå opp litt tidligere. Dette var før jeg skulle begynne på en høyskole og sene netter hadde blitt en vane. Nå er jeg arb.ledig og dagene er laange, men jeg tvinger meg opp selv om jeg ikke har noe å gjøre på dagtid, jeg ser på frokost-tv, lager te, ordner litt i huset, og passer på å gå en tur.

Ofte er jeg stuptrett tidlig på kvelden og er fristet til å legge meg, men da våkner jeg midt på natta. For meg er en gradvis overgang det beste, og uten vekkerklokke hadde jeg snudd på døgnet.

Skrevet
Jeg har hatt det samme problemet og sovnet først kl 7-8 på morgenen. Hvis jeg holdt meg våken til kvelden, endte det med at jeg ble overtrett og ikke fikk sove.

Det som hjalp meg, var å legge meg i sju - åtte tida, sette klokka på ringing f.eks. kl 12 og stå opp. Fikk jeg ikke sove til kvelden, gjentok jeg ritualet og tvang meg til å stå opp. Etter noen dager satte jeg klokka på slik at jeg fikk to timers søvn og kanskje en halv times hvil på ettermiddagen. Det var en jobb, og jeg var konstant trett, men døgnrytmen normaliserte seg og våknet jeg før kl 11-12 var jeg fornøyd, mens jeg gradvis begynte å stå opp litt tidligere. Dette var før jeg skulle begynne på en høyskole og sene netter hadde blitt en vane. Nå er jeg arb.ledig og dagene er laange, men jeg tvinger meg opp selv om jeg ikke har noe å gjøre på dagtid, jeg ser på frokost-tv, lager te, ordner litt i huset, og passer på å gå en tur.

Ofte er jeg stuptrett tidlig på kvelden og er fristet til å legge meg, men da våkner jeg midt på natta. For meg er en gradvis overgang det beste, og uten vekkerklokke hadde jeg snudd på døgnet.

Aha, da er vi forskjellige, og skulle nok påpeke at TS burde nok prøve seg litt fram, ikke sikkert at "min måte" fungerer fo randre. :)

Skrevet

I noen perioder er det bare godt å la seg slappe av litt ekstra. Hadde et halvt år der jeg stort sett bare sov og tenkte. Følte meg forferdelig slapp, mislykka og unyttig, men i ettertid skjønte jeg at jeg virkelig trengte det.

Men som svar: enig i det at du bare må tvinge deg selv til å sove mindre på dagen. Og å legge deg tidligere på kvelden. Betyr ikke at du må begynne å stå opp klokka 0700 og i seng 2200 med en gang, men ikke sov til middag heller :)

Sovepiller er skummelt, men jeg tok et tilskudd av søvnhormonet melatonin en periode for å hjelpe med justering av døgnrytme

Lykke til!

Skrevet

Jeg sliter med samme greia, bare at jeg jobber mye nattevakt, og er nok derfor jeg har problemer. Men også det at jeg har litt angst for å legge meg om kvelden. Om jeg ikke er ordentlig trøtt, så syntes jeg det ekkelt. Og for tiden er jeg jo ikke det, så jeg blir liggende å se på serier og diverse i senga langt på natt og mot morrakvisten. Det som jo har funket for meg, er jo det som allerede er blitt sagt her. Jeg tvinger meg selv opp tidlig, selvom jeg kanskje sovnet kl 6, så stod jeg opp igjen 8. Det ble hardt utover dagen, men da blir man trøtt på kvelden, og får snudd om. De siste dagene nå har jeg desverre ikke fått snudd om. Dvs, har ikke sove så lenge, kanskje til 13-tiden og sovnet 5-6. Likevel får jeg ikke sove nå. :( Berolignede te hjelper lite på meg gitt. En periode gikk jeg på noen angst piller med som hjalp mot å ikke få sove - men måtte slutte på dem. Damn..

Gjest Gjest_Sliten_*
Skrevet

Sovnet halv seks på morgenen og sto opp halv tolv.Fikk faktisk gjort endel ærend.Er våken i natt igjen da,men må være på et møte i morgen klokka halv ni så jeg får enten prøve å sove om et par timer eller sitte oppe hele natta.Er lys våken nå,har drukket kaffe og spist Ben and Jerrys iskrem, er derfor

lys våken både pga sukker og koffein,men mest pga den vridde døgnrytmen min.Huff...

Skrevet
Sovnet halv seks på morgenen og sto opp halv tolv.Fikk faktisk gjort endel ærend.Er våken i natt igjen da,men må være på et møte i morgen klokka halv ni så jeg får enten prøve å sove om et par timer eller sitte oppe hele natta.Er lys våken nå,har drukket kaffe og spist Ben and Jerrys iskrem, er derfor

lys våken både pga sukker og koffein,men mest pga den vridde døgnrytmen min.Huff...

Ja..kanskje ikke det lureste å drikke kaffe og spise iskrem om man vil prøve å sove i allefall. :)

Problemet mitt er at jeg er litt trøtt, gjesper å greier av og til. Men jeg er ikke trøtt nok. Lurer på om jeg er blitt " skjemt bort" pga de pillene jeg gikk på. Da sovnet jeg ganske fort ( noe som var veldig nytt for meg og digg! ) har egentlig alltid brukt lang tid på å sovne, men ikke så ille som nå. Møkk!

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt søvnproblemer i mange år, har det enda også, skal prøve å gi deg noen tips.

Som nevnt kan det å døgne hjelpe, at du holder deg våken hele natten og dagen. Ja, det er slitsomt men det kan virke ganske bra.

Da er det også viktig å holde på det, stå opp tidlig slik at du blir trøtt når kvelden kommer.

Hvis du sliter med å sovne når du har lagt deg, så ikke stress med det og ikke se på klokka. Legg klokka langt vekk.

Du kan prøve å stå opp igjen, for så å legge deg igjen.

Lukten av lavendel er beroliggende og skal hjelpe til med søvn, jeg synes det virker.

Sliter du med å få sove over lang tid, så snakk med legen. Du kan få innsovningspiller for en kort periode for å få snudd døgnet.

Lykke til :)

Skrevet

Ser det er en bruker som drikker te rett før hun legger seg. Er det ikke koffein i te? Jeg drikker ikke koffein-holdige drikker, men husker den gangen jeg drakk kaffe. Fikk jeg sove? NEI :P Bare lå og vred meg i sengen.

Skrevet
Ser det er en bruker som drikker te rett før hun legger seg. Er det ikke koffein i te?

Det er nok ikke koffein i sove-te (generelt er det ikke koffein i urte- eller fruktte).

Skrevet

Jeg er vant til å snu døgnrytmen i tide og utide grunnet jobb-turnusen min. Skikkelig dritt!

I mitt tilfelle er det største problemet at jeg kan få 4 timer søvn en natt og for å hente meg inn igjen blir det 12 timer neste natt = belastende.

Det er viktig at du unngår kaffe sent, at du tvinger deg til å stå opp til rimelig tid, for eksempel kl 13 (hvis du sovnet kl 7) -og så legger du deg tidlig den kvelden :) Vips så har du det..hvertfall etter et par dager! :)

Etterhvert kan du venne deg til at soving skal foregå max 8 timer f.eks mellom midnatt og kl 8.

Husk at det er vanlig å bli trett av å sove for mye på lik linje med å sove for lite!

:)

Skrevet

Her er det bare en ting å si: Kom deg i seng! Hvorfor sitter du oppe hele natta? Jo, fordi du lar deg selv. Sett en grense, f.eks. at du alltid skal legge deg før kl. 3. Når du har fått til den rutinen kan du si at du alltid skal legge deg før kl. 1 osv. Gi deg selv tid, kroppen har en innebygget klokke som man ikke kan snu på på 1-2-3.

Hilsen ei som er født B-menneske, har til tider vært både C- og D-menneske, men som nå klarer å være på jobb kl. 07:30 fordi hun må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...