Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Kom over denne artikkelen i dag, og den fikk jo meg til å lure. Har jo blitt anbefalt disse oljene (soya, mais og solsikke) til steking før, men burde kanskje gå over til å kun bruke olivenolje? Har som oftest brukt solsikkeolje til steking og olivenolje i for eksempel salater. Hva pleier dere å gjøre? Og hvor store mengder olje er egentlig sunt? Kjenner en som spiser sikkert 1-2 ss olivenolje hver dag. Enten så spiser hun det i salat, eller spiser det rett fra skjeen. Hvor sunt er egentlig dette?
Spiralis Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg liker kaldpresset rapsolje. Både til steking og marinade. En velvalgt rapsolje er virkelig kvalitetsprodukt. Druvan, svensk kaldpresset rapsolje er en favoritt i mitt kjøkken. Til marinade kan jeg også bruke kaldpresset olivenolje, men bruker mer og mer rapsolje. Olivenolje er mindre anvendelig dersom noe skal stekes på sterk varme og god rapsolje smaker like godt, syntes jeg...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg bruker også rapsolje. Akkurat nå har jeg kjøpt en billig en (coop sin eller noe slikt), men de norske (Odelia) er veldig bra og det er jo fint å kjøpe norske produkter... Jeg har lært at rapsolje har den mest gunstige fettsyresammensetningen og at den tåler høye steketemperaturer. Tidligere har jeg også brukt ganske mye solsikkeolje (til steking også, blant annet i wok), og endel olivenolje (ikke til steking). Jeg bruker også olivenolje hvis jeg vil ha smaken fra den, men det blir mest i salater/dressing og over middelhavssupper og slikt, og litt til ovnsstekte retter. Jeg tror det er helt greit å spise 1-2 skjeer olje pr dag (i tillegg til å bruke det i mat), men ville kanskje lest meg opp på hvilke oljer som er mest gunstige. Jeg mener rapsolje har en bedre fettsyresammensetning og mer av f eks E-vitamin enn olivenolje.
Gjest Bond Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Akkurat nå: Kaldpresset olivenolje for salater Risolje for steking/wok/lignende.
Gjest Frosk Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Bruker rapsolje til steking, og iblant til baking. Olivenolje til salater og sånt. Og så har jeg litt linfrøolje i smoothies (for omega 3).
venus_ Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg steker i Cocosa. Kokosolje tåler høyere varme enn andre typer oljer. Til kalde retter og baking bruker jeg soyaolje eller rapsolje.
babord Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg bruker også rapsolje. Akkurat nå har jeg kjøpt en billig en (coop sin eller noe slikt), men de norske (Odelia) er veldig bra og det er jo fint å kjøpe norske produkter... Men bak på Odeliaflasken står det jo at den ikke passer til steking..jeg bruker den til baking og steker i billig olivenolje(som tåler høyere temperatur enn extra virgin). Til salater, supper o.l. bruker jeg en bedre olivenolje.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Men bak på Odeliaflasken står det jo at den ikke passer til steking..jeg bruker den til baking og steker i billig olivenolje(som tåler høyere temperatur enn extra virgin). Til salater, supper o.l. bruker jeg en bedre olivenolje. Det finnes flere ulike Odelia-oljer, i hvert fall en av dem passer til steking.
GodsChild Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg bruker rapsolje til steking og kaldpresset extra-virgin olivenolje til salater, oppå pasta osv. Og jeg spiser garantert mer enn 2 ss olje hver dag, men spiser sunne oljer da, så det går bra
Gjest Frosk Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Det finnes flere ulike Odelia-oljer, i hvert fall en av dem passer til steking. Jepp. Sjekket den Odelia-rapsoljen som står i kjøleskapet til mamma, og den er tydelig merket "steking". Står "meget godt egnet" til steking, marinering og grilling, "velegnet" til baking og "egnet" til dressing.
babord Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Jepp. Sjekket den Odelia-rapsoljen som står i kjøleskapet til mamma, og den er tydelig merket "steking". Står "meget godt egnet" til steking, marinering og grilling, "velegnet" til baking og "egnet" til dressing. Aha. Min er ca. omvendt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå