Gå til innhold

Hvordan er det å vaske lingardiner?


theamoren

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen hvite lingardiner som har blitt gule av sola, tenkte jeg snart skulle vaske de. Da dukker det seff opp masse spørsmål :forvirret:

Blir de ikke veldig skrukkete etterpå? nytter det å stryke de? skal jeg henge de opp i våt tilstand og dra i de eller? Min erfaring med linduker er at man kan stryke og stryke og stryke! Bestemora mi har sånn ei gammeldags "kles- rulle ting", kanskje jeg kan prøve den!

Noen som har erfaring med vasking av Lingardiner?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Dårlig med erfaring av vask, men angående stryking så lønner det seg vel å stryke dem mens de fortsatt er fuktige. Å strekke dem relativt glatte i våt tilstand er nok også lurt. For jo glattere du får dem, før de strykes, jo enklere blir det å glatte dem ut.

I tillegg lønner det seg vel å stryke lingardinene på så høy varme som mulig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg har noen lingardiner, og jeg har to erfaringer med lin; det krymper og det blir skrukkete etter vask.

Krympen får man gjort lite med. Alt etter hvordan linet er forbehandlet, kan krympen være fra 1 til 10%. Hvis det er merkelapp på gardinene, kan det stå noe om krymp der.

Skrukker må strykes eller rulles vekk. Jeg har ikke tilgang på rulle, så jeg har strøket og strøket og strøket med strykejernet på max temperatur, bevæpnet med spruteflaske og damp i tillegg. Det blir bra tilslutt :)

Det går også an å legge et dampklede (et fuktig stoff) over gardinene og stryke oppå dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips! de krymper også ja! det er jo noe herk! skjønner jeg har litt av en jobb foran meg :( er seks lengder...

Endret av theamoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...