Gå til innhold

Familiemedlem med spiseforstyrrelse


Fremhevede innlegg

Skrevet

Ei i familien min har bestemt seg for at hun er tjukk. Eller, hun vet at hun er tynn nå men hun tror at hun ikke kan spise normal mat fordi hun da vil legge på seg noen kilo. Hun trener også flere ganger om dagen og står mer enn gjerne opp kl 0700 i helgene for å jogge eller sykle.

Hun er i begynnelseen av 20 årene.

Men det som er så rart er at hun stadig legger ut på nettet om all maten hun lager og alle kakene hun baker... det ser jo bare teit ut, for hun vet jo at vi andre synes hun er sykelig tynn!

Hva er grunnen til at hun er så opptatt av å fortelle om alt hun baker?? Hun spiser det tydeligvis ikke uansett. Jeg skulle ønske hun sluttet med dette før jeg ser meg nødt til å kommentere det til henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å lese det hun skriver - så slipper du å irritere deg ;)

Skrevet

Forsiktig med hva du ønsker deg. Det er høy dødelighet på anorexi, en del av fysiske komplikasjoner og en del av selvmord.

Det er helt vanlig for spiseforstyrrede å være opptatt av å lage mat, og særlig kaloririk mat, til andre.

Skrevet
Ei i familien min har bestemt seg for at hun er tjukk. Eller, hun vet at hun er tynn nå men hun tror at hun ikke kan spise normal mat fordi hun da vil legge på seg noen kilo. Hun trener også flere ganger om dagen og står mer enn gjerne opp kl 0700 i helgene for å jogge eller sykle.

Hun er i begynnelseen av 20 årene.

Men det som er så rart er at hun stadig legger ut på nettet om all maten hun lager og alle kakene hun baker... det ser jo bare teit ut, for hun vet jo at vi andre synes hun er sykelig tynn!

Hva er grunnen til at hun er så opptatt av å fortelle om alt hun baker?? Hun spiser det tydeligvis ikke uansett. Jeg skulle ønske hun sluttet med dette før jeg ser meg nødt til å kommentere det til henne.

En stor interesse for mat er en velbrukt metode som spiseforstyrrede benytter seg av for å avlede mistanken andre har til dem ang.spiseforstyrrelser.

Jeg har en venninne som har bulimi, og hun er veldig opptatt av å både lage mat og å få andre til å spise. Samtidig som hun kritiserer alle som er tynnere enn henne selv og snakker om hvor stygt det er å være tynn (mens hun slanker seg i smug)...

Det er veldig slitsomt å omgås folk som lider av spiseforstyrrelser.

Skrevet

Det beste du gjør som pårørende er å innlyse deg selv om sykdommen. Hadde du gjort det ville du visst at dette med opptatthet rundt mat er et helt vanlig trekk ved en spiseforstyrret. Du vil nok aldri forstå, men det er viktig at du søker informasjon rundt sykdommen. Det vil kanskje gjøre det lettere for dere begge. Og det vil kanskje gjøre det mindre irritert. Jeg hadde selv anorexi i 10 år, men er nå frisk. Jeg lagde mat til den store gullmedaljen hver dag, brukte timesvis i bokhandler og biblioteker for å lese kokebøker, og jeg brukte ettermiddagene mine til å gå i matbutikker bare for å se. Travet hylle opp og hylle ned for å studere mat. Ja, sikker ganske irriterende for andre, men husk at det er en syk persom du har med å gjøre. Ikke ignorer dette faktum.

Skrevet

Nå må du tenke litte granne da. Tror du ikke at grunnen til at hun forteller om hvor mye mat hun lager og spiser, er så andre rundt henne ikke skal fatte mistanke om at hun kanskje har et problem med mat og kropp? Du sier jo selv at hun har spiseforstyrrelse - likevel skjønner du ikke hvorfor hun trener mye og prøver å overbevise de rundt seg om at hun spiser. Google kan hjelpe deg, siden du tydeligvis er clueless selv.

Skrevet

Jøje meg, dra inn tentaklene her a, jenter!

Ts er helt sikkert glad i dette familiemedlemmet, og har helt sikkert også sider ved seg som synes det er vondt og trist.

Men nå må dere huske på at en psykisk lidelse ikke bare er en belastning for den som har den. Det er fryktelig vondt å vokse opp i et hjem der noen er fysisk eller psykisk syk. Å ramse opp grunner til dette lar jeg være, fordi dette er selvinnlysende.

Og ikke minst; det er utrolig vondt å se noen man elsker slite og streve, og vite at det ikke er noe som helst man kan gjøre. Det gir seg ofte uttrykk i sinne.

Og det er faktisk en helt ærlig sak å bli lei! Det betyr ikke at man ønsker noen død. Ærlig talt, jenter! Skjerpings!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...