Gå til innhold

Lucid dreaming , Hvem opplever dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lucid dreaming går ut på at du drømmer, og du vet du drømmer, og du kan styre drømmen akkurat slik du vil. "The only limit, is yourself" beskriver disse drømmene bra. Vil du ta deg en tur til månen, reise til sydligere strøk eller puste under vann er det enkle greier å få til i en lucid dream inv_biggrin.gif

Min første lucid dream hadde jeg for årevis siden, jeg drømte jeg var høyt oppe på en skyskraper, så tenkte jeg at jeg pleide ikke å være i skyskrapere så jeg måtte drømme, etter det kunne jeg gjøre hva jeg ville i drømmen så jeg sprang ut av ett vindu og begynte å tralle rundt på en utoverstående flaggstang inv_biggrin.gif

Jeg husker jeg syntes det var gøy når jeg våknet, men etterpå ble jeg redd, "tenk om jeg ikke hadde drømt?".. Lucid dreams virker noen ganger mere ekte enn våken tilstand, så det er på en måte skummelt å tenke på.

Er det noen flere her som drømmer slike koselige drømmer?

Drømmene har en tendens til å bli en smule, sensuelle? btw. smile.gif

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever dette hele tiden, og har gjort det så lenge jeg kan huske.

Skrevet

Ja, jeg opplever det innimellom. Som oftest er det når jeg drømmer at jeg skal gjøre ting som er umulige - som feks å fly, puste under vann osv. Jeg tenker at dette er en drøm, dermed kan jeg fly så mye jeg vil, og så bærer det avsted LOL.

Gjest Gjest_Bergensjentn_*
Skrevet

JAAA! (Og dette høres sikkert helt rart ut for mange), og den er veldig lik hver gang. Det er at jeg er inni en stor hall og jeg slenger meg på en stoooor lysekrone som henger i taket (akkurat som man slenger seg på en slengdisse, sånn som Tarzan) Får skikkelig suuug i magen. Driiiit gøy! :ler: Det merkelige er at jeg har drømt denne drømmen et par ganger nå, og den er så virkelig! Helt utrolig! :fnise:

Skrevet

Bestemmer dere selv hvilke valg dere tar i drømmen?

Jeg drømmer fryktelig livaktige drømmer selv!

Rir på store drager gjennom luften, eller flyr selv, ofte skal jeg redde verden mot onde krefter :fnise:

Det er vanvittig kule drømmer, og det hender noen ganger jeg tenker "dette har jeg drømt før" eller rett og slett bare får en glede følelse av at det er en slik drøm igjen, og kaster meg på dragen min og flyr i en forrykende fart over fjell og skog og hav :søvn: :gjeiper:

Aaah, *digger* disse drømmene!!! :D

Skrevet

Jeg gjorde dette av og til før, men har lest at hvis man har gode søvnvaner vil dette etterhvert forsvinne, og før sov jeg mye om ettermiddagene og bare noen få timer om natten..

For meg var det overhodet ikke noe bra opplevelse! Den første gangen trodde jeg at jeg hadde våknet, lå i sengen og skulle reise meg opp. Men da lå jeg bom fast! Hadde blitt lam fra øya og ned.. Var helt forferdelig og jeg fikk panikk. Endte med at jeg våknet fordi jeg prøvde så intenst å løfte armen og jeg faktisk gjorde det..

Men etterhvert forstod jeg jo at jeg på en måte "våknet" opp mens jeg sov, og så lenge jeg lot tankekraften ta over så kunne jeg fly ut av sengen, begynne å drømme om andre ting, etc.. Men leste på et forum at man kunne få voldsomme mareritt av slik lucid dreaming, særlig i de tilfellene hvor man lå fast i sengen, da skulle visst ei gammel heks sette seg på deg og skrike intenst.. Siden da har jeg fått et ordentlig søvnmønster og har hatt lite slike drømmer..

Skrevet

Jeg vet alltid at jeg drømmer, når jeg drømmer og det har jeg alltid gjort.

Lurer på om noen andre har det som meg og drømmer alltid til musikk også. Er det en skummel drøm så er det skummel musikk osv. Jeg drømmer mest til musikk jeg aldri har hørt før. Det er ganske vilt. Noen ganger er musikken så høy at jeg vokner med øresus, er det andre som opplever det samme??

Har fortalt det her til folk nær meg og de sysn det høres rart ut og jeg tror de har vanskelig for å tro meg, men sånn har jeg alltid drømt.

Skrevet

Jeg har veldig intense drømmer men kan desverre ikke styre dem selv.

Har et mareritt som stadig kommer tilbake, det er eksen som angriper meg fysisk. Hadde jeg kunnet styre disse hadde jeg

-

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

-

-egner seg ikke her. Men hadde sørget for at han ikke kom tilbake til drømmene hvertfall.

Skrevet

Når jeg drømmer vet jeg at jeg drømmer. Men det er mange ganger når jeg drømmer at jeg vil at drømmen skal være annerleds men drømmen vil ikke det, så jeg får ikke til å gjøre om drømmen sånn som jeg vil ha den. Men bare noen få ganger får jeg til å skifte steder osv i drømmen.

Skrevet

Jeg har også opplevd dette fra jeg var liten. Drømte ofte at noen løpte etter meg og skulle ta meg, men så bare bestemte jeg meg for at jeg kunne fly og det føltes helt virkelig hver gang :)

Jeg har også opplevd søvnparalyse veldig mange ganger når jeg har hatt mareritt. Hjernen våkner litt før kroppen, så da ligger man der og prøver å bevege seg, får litt småpanikk og prøver å skrike helt til man våkner.

Jeg har også hatt hallusinasjoner under søvnparalyse, da 'våknet' jeg mens jeg hadde mareritt og så en svart skikkelse inni tv-en. Jeg greide plutselig ikke bevege meg eller si noe og så sovna jeg igjen, våkna, sånn holdt det på lenge.

Jeg vet ikke hvor mye jeg drømte eller hva som var virkelighet.

Det er ekkelt, men tydeligvis ganske vanlig..

Skrevet (endret)

Jepp, en del. Det er spesielt morsomt hvis det er litt sånne action-drømmer. Av og til skjer det noe uventet, da hvis det skulle skje at jeg tar en avgjørelse som ikke fungerer, 'spoler jeg tilbake' i drømmen og gjør ting litt annerledes.

Men jeg har hatt en del veldig rare drømmer, alt fra virkelig rare og mørke fantasy/sci-fi-aktige greier til action, labyrinter og av og til er det dagligdagse situasjoner med rare twists. Og jeg synes det er utrolig morsomt å fly i drømmene, det føles utrolig ekte (en gjenganger i mange drømmer).

Synes i grunn at det er alltid litt spennende å legge meg, har opplevd mye rart :ler:

Endret av Bond
Skrevet
For meg var det overhodet ikke noe bra opplevelse! Den første gangen trodde jeg at jeg hadde våknet, lå i sengen og skulle reise meg opp. Men da lå jeg bom fast! Hadde blitt lam fra øya og ned.. Var helt forferdelig og jeg fikk panikk. Endte med at jeg våknet fordi jeg prøvde så intenst å løfte armen og jeg faktisk gjorde det..

Dette var ikke lucid dreaming, men søvnparalyse, og det er noe helt annet. Cluet med lucid dreaming er at du vet at du drømmer, og at du kan styre drømmen i akkurat den retningen du vil.

Lyst til å ha sex med George Clooney, for eksempel? Øv deg på lucid dreaming. ;)

Skrevet

Er det noen av dere som plutselig kan få bilder poppende opp i sånn brøkdelen av et sekund, og så forsvinne igjen?

Ikke bare når dere sover?

Jeg får sånn innimellom!

Plutselig popper det opp et annsikt i "skrekkfilm-stil!" Ikke samme annsikt hver gang, men det er alltid stygge, fæle, forvrengte annsikter.. Som forsvinner med en gang igjen, men jeg husker jo hvordan de så ut..

Vanskelig å forkare..

Tror de dukker opp når hjernen går inn i hvilemodus eller noe :fnise: Kan være når jeg sitter i sofaen og ser på tv, rett før jeg sovner, har hendt når jeg kjører bil.. *kremte* :fnise:

*Popp*stygt bilde*popp* borte igjen* :gjeiper:

Vet jeg høres helt fjern ut nå.. :gjeiper:

Skrevet

Har hatt noen sånne drømmer ja, men det er noen år siden sist etter hva jeg husker :)

Det er utrolig kult!

Skrevet
Jeg har veldig intense drømmer men kan desverre ikke styre dem selv.

Har et mareritt som stadig kommer tilbake, det er eksen som angriper meg fysisk. Hadde jeg kunnet styre disse hadde jeg

-

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

-

-egner seg ikke her. Men hadde sørget for at han ikke kom tilbake til drømmene hvertfall.

Jeg hadde også et lignende mareritt som kom igjen med gjevne mellomrom. Innholdet i drømmen var ganske likt hver gang men befant seg på forskjellige steder. Drømmen startet dog alltid med at jeg besøkte ham frivillig, så en gang når jeg drømte at jeg skulle på besøk til ham kom jeg på at "hei, vent litt. Hver gang når jeg drømmer dette så ender det på den måten, så dette gidder jeg ikke. Jeg gikk i et veiskille og snudde i den andre rettningen i stedet". Jeg var veldig fornøyd når jeg våknet, og siden har jeg faktisk ikke hatt dette marerittet igjen. Det er ca to år siden nå, og i løpet av en to års periode hadde jeg normalt hatt denne drømmen en håndfull ganger.

Skrevet

Ja, jeg kan til tider styre drømmene mine selv.

Våkne fra en drøm, og fortsette på den slik jeg vil den skal være. :)

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet

Jeg har som regel slike drømmer flere ganger pr døgn.

Som regel går drømmene mine på ting som jeg jo ikke kan gjøre i virkeligheten.

Skrevet

Det hender. Visste ikke at det var en egen betegnelse på dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...