Gå til innhold

anti depressiva?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det farlig å ta antidepressiva eller andre piller mot sosial angst og depresjoner når man er 15-16år?

og er det en normal bivirkning at man blir overvektig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det farlig å ta antidepressiva eller andre piller mot sosial angst og depresjoner når man er 15-16år?

og er det en normal bivirkning at man blir overvektig?

Disse må du jo få utskrevet av legen eller psykiateren din, da regner jeg med han/hun starter deg på en lett dose for så øke den gradvis. Så lenge du ikke får noen bivirkninger av tablettene er ikke dette farlig, siden disse tablettene hovedsakelig er med å regulere seretonin/dopamin etc er det svært sjeldent de fører med seg alvorlige fysiske bivirkninger.

Noen sånne piller kan føre til økt vekt hos noen, mens andre vil gå ned litt på de samme tablettene.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet (endret)
Men økt selvmordsfare er jo en kjent bivirkning de første ukene på antidep da... Derfor bør pasienter under 18 år få ekstra oppfølging den første tiden. Dette har jeg selv erfaring med.

Spørs hvilke medisiner du får, hovedsakelig er det vel Cipralex og Welbutrin som kan føre til dette, mens Lamictal og lignende har ikke denne bivirkningen.

Og det er ikke farligere for en 16åring enn en 20-30-40-50 åring. Kommer an på hvor sterk depresjonen er, og om det tidligere er selvmordstanker/forsøk inn i bildet.

Endret av Marblecake

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...