Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=573176 Hvordan hadde dere reagert om dere fikk konfirmasjonshilsen fra jordmoren? Personlig ville jeg bare reagert positivt. Her virker det som om at det er noen som er ute etter å ta henne.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=573176 Hvordan hadde dere reagert om dere fikk konfirmasjonshilsen fra jordmoren? Personlig ville jeg bare reagert positivt. Her virker det som om at det er noen som er ute etter å ta henne. Jeg hadde reagert negativt, med mindre jeg bodde på et så lite sted at det var naturlig at jordmor kjente barna gjennom oppveksten og sendte hilsen av den grunn. Helsepersonell har ikke lov til å lage seg registre over pasienter, for så å bruke det til å ta kontakt med dem 15 år senere. Dette er taushetsbelagte opplysninger, og skal ikke komme på avveie. Denne kvinnen har svært liten forståelse for sin yrkesrolle, hvor hun både forsøker å oppdra voksne pasienter, og at hun aktivt oppsøker pasienter i deres privatliv etter mange år uten deres samtykke.
Glynis Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg forstår at hun har brutt reglene ved å gjøre dette, men jeg vet ikke om jeg hadde følt meg forulempet hvis jeg fikk et brev hvor jordmoren visste når sønnen min ble født. Det er jo tilgjengelig i alle sykehusportaler uansett.
Gjest megvel Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Sånn med tanke på at jordmoren ikke har noe med ungen å gjøre synes jeg faktisk hun skal la være. Når jeg leser at samme jordmor nektet kvinner å banne i fødestua får jeg en følelse av at konfirmantbrevene ikke bare var et til lykke med den store dagen kort.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Det kvinnfolket er rape sinnsyk måke i huet og det er en VIRKELIG "guds løkke" at hun er sparka fra helsevesenet! Jeg hadde anmeldt henne på dagen om jeg hadde opplevd noe slikt. (For ikke å snakke om at jeg hadde HYLT henne ut av fødestua mi...!)
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg mener da å huske at jeg også fikk en eller annen hilsen fra sykehuset mitt i anledning konfirmasjonen. Det er riktignok noen år siden, men regelverket har vel forandret seg så radikalt siden den gang. Taushetsplikten er til for å beskytte pasienten. I dette tilfellet er det min oppfatning at det ikke dreier seg om et misbruk (hun gir da ikke opplysninger til en tredjepart?). Det at hun sender et kort kan ikke oppfattes som om hun oppsøker pasientene? :klø: På sykehusene brytes da tasuhetsplikten på mye alvorligere vis enn dette hver eneste dag. Det jeg reagerer mest på at man prøver å blåse denne saken utover alle proporsjoner.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg mener da å huske at jeg også fikk en eller annen hilsen fra sykehuset mitt i anledning konfirmasjonen. Det er riktignok noen år siden, men regelverket har vel forandret seg så radikalt siden den gang. Taushetsplikten er til for å beskytte pasienten. I dette tilfellet er det min oppfatning at det ikke dreier seg om et misbruk (hun gir da ikke opplysninger til en tredjepart?). Det at hun sender et kort kan ikke oppfattes som om hun oppsøker pasientene? :klø: På sykehusene brytes da tasuhetsplikten på mye alvorligere vis enn dette hver eneste dag. Det jeg reagerer mest på at man prøver å blåse denne saken utover alle proporsjoner. Brevet var til konfirmanten, ikke til moren til konfirmanten. Konfirmanten er å anse som en tredjepart.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 Brevet var til konfirmanten, ikke til moren til konfirmanten. Konfirmanten er å anse som en tredjepart. Hvordan det? Det er da konfirmanten som blir født? Dette er da opplysninger som er offentlig tilgjengelig? Personnummer er for eksempel ikke taushetsbelagt.
Noli Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 Men konfirmanten har ikke noen insynsrett i morens journal.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 Hvordan det? Det er da konfirmanten som blir født? Dette er da opplysninger som er offentlig tilgjengelig? Personnummer er for eksempel ikke taushetsbelagt. Det er moren som føder konfirmanten. Det er moren som er pasienten i en fødsel. Opplysninger omkring min fødsel er ikke offentlig tilgjengelig, nei. Personnummer er det regler for hvem som kan be om og lagre. En jordmor skal slett ikke lage egne registre over personnumre.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 Men konfirmanten har ikke noen insynsrett i morens journal. Men fødselen hører under pasientens journal, tror jeg. Mener å ha hørt at de får tildelt et personnummer + et foreløpig kunstig navn. Så det går under barnets journal, correct me if I am wrong. Dette er ikke kritiske helseopplysninger, og jeg synes virkelig at Helsetilsynet burde konsentrere seg om mer kritiske ting. F.eks utsendes pasientjournaler ut til mange flere enn de som opprinnelig har behov for det, for sikkerhets skyld.
Marianne Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Hadde brevet kommet fra sykehuset hadde det nå vært en ting, men ett privat brev fra en privatperson som har ført helseopplysningene mine og hatt dem liggende hjemme privat, nei det hadde jeg ikke likt. Da syns jeg det er likegyldig om det er mor eller barn det sendes til, det er prinsippet som blir feil og brudd på taushetsplikten hennes.
Noli Skrevet 6. oktober 2009 #15 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg synes det er veldig alvorlig om ansatte i helsevesenet lagrer pasientopplysninger til eget bruk. Selv om en fødsel i seg selv kanskje ikke er "sensitivt" er det vel ingen som vet hva mer hun har lagret, og meg er det egentlig irrelevant hva som lagres; jeg forventer at helsepersonell ikke lagrer opplysninger om meg privat.
Gjest Chiffon Skrevet 6. oktober 2009 #16 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg mener da å huske at jeg også fikk en eller annen hilsen fra sykehuset mitt i anledning konfirmasjonen. Det er riktignok noen år siden, men regelverket har vel forandret seg så radikalt siden den gang. Taushetsplikten er til for å beskytte pasienten. I dette tilfellet er det min oppfatning at det ikke dreier seg om et misbruk (hun gir da ikke opplysninger til en tredjepart?). Det at hun sender et kort kan ikke oppfattes som om hun oppsøker pasientene? :klø: På sykehusene brytes da tasuhetsplikten på mye alvorligere vis enn dette hver eneste dag. Det jeg reagerer mest på at man prøver å blåse denne saken utover alle proporsjoner. Blant annet skal enkelte mødre ha følt seg forulempet og reagert sterkt på at fødselsopplysninger kom fram i brevene til konfirmantene. Jeg vil påstå at barnet ikke har noen rett til disse opplysningene.
Gjest Lovisa Skrevet 6. oktober 2009 #18 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg forstår at hun har brutt reglene ved å gjøre dette, men jeg vet ikke om jeg hadde følt meg forulempet hvis jeg fikk et brev hvor jordmoren visste når sønnen min ble født. Det er jo tilgjengelig i alle sykehusportaler uansett. Jeg mener da å huske at jeg også fikk en eller annen hilsen fra sykehuset mitt i anledning konfirmasjonen. Det er riktignok noen år siden, men regelverket har vel forandret seg så radikalt siden den gang. Taushetsplikten er til for å beskytte pasienten. I dette tilfellet er det min oppfatning at det ikke dreier seg om et misbruk (hun gir da ikke opplysninger til en tredjepart?). Det at hun sender et kort kan ikke oppfattes som om hun oppsøker pasientene? :klø: På sykehusene brytes da tasuhetsplikten på mye alvorligere vis enn dette hver eneste dag. Det jeg reagerer mest på at man prøver å blåse denne saken utover alle proporsjoner. Det er stor forskjell på om man får en hilsen fra sykehuset eller om en jordmor har laget et privat arkiv (ut ifra opplysningene hun har hentet fra sykehuset) og sendt hilsen. Om man bruker informasjonen til noe dumt, slemt eller hyggelig spiller ingen rolle. Man har i den type yrker ikke lov til å lage private arkiv for så å i privat regi bruke opplysningene. Uansett om jeg hadde likt å få en slik hilsen eller ei så har jordmoren brutt reglene hun er underlagt.
Gjest Vaarsang Skrevet 6. oktober 2009 #19 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Jeg synes dog det virket drastisk å ville ta fra henne lisensen. Det må i alle ligge noe mer bak enn det som kommer frem i media. Hva angår å gi henne sparken for å oppfordre en pasient til å slutte å banne og heller be, så er jeg ikke helt med på notene. Dette dreier da seg om Sunnmøre, det vil si en del av bibelbeltet, og dette er holdninger som er vanlige på den kanten av landet. Det er vel under en uke siden det ble tillat med øl i butikk i en av de større byene der. Det er sosialt uakseptabelt å banne der oppe, i alle fall komme med utbrudd som er verre enn "å steikje det" og "åhereheitedet" Endret 6. oktober 2009 av Vaarsang
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2009 #20 Skrevet 6. oktober 2009 Ojsann, her er det nesten som om noen har gått inn for å bryte alle regler. Det er da elementært at man ikke oppretter egne registre. Jeg ville ikke følt meg personlig forulempet, men jeg ville samtidig sagt i fra til hennes overordnede, da hun her har brutt flere regler. Man kan ikke jobbe i helsevesenet uten å ha en helt tydelig og bevisst holdning rundt slike ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå