Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har prøvd Ritalin, og det var helt jævlig. Legen har nå søkt om Strattera, men jeg har hørt at Concerta skal være det beste. Noen som har erfaringer?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Vi som foreldre er veldig fornøyd med Strattera på barnet vårt. Det synes barnet selv også. Har prøvd både ritalin og conserta tidligere. Strattera gir ingen bivirkninger i dette tilfellet og konsentrasjon er på topp. Hvilken medisin som er best er jo meget inviduell. Kanskje Strattera er det beste for deg, det vet du jo ikke før du har prøvd
Lalle Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg som voksen har prøvd Racemisk Amfetamin og den er veldig bra. Begynte med Ritalin som de fleste. Den funka ikke. Datter bruker bare R.A. og hun har prøvd flere slag, og R.A. er den beste for henne. Datter er 20 år og brukt denne i ca 2 år.
Gjest Pilletriller Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har prøvd Ritalin, og det var helt jævlig. Legen har nå søkt om Strattera, men jeg har hørt at Concerta skal være det beste. Noen som har erfaringer? Jævlig hvordan da? (Bare lurer på bivirkningene)
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg tålte ikke rithalin og fikk alle bivirkningene på lista over "vanlige bivirkninger" - samtidig. Det var fryktelig slitsomt og det satt i lenge. Ettersom jeg reagerte så voldsomt på rithalin, anbefalte legen meg å styre unna conserta, fordi de visstnok har noen av de samme virkestoffene. Reagerer man voldsomt på rithalin, kan det altså være at man reagerer likt på conserta. Jeg orka ikke prøve en lignende runde igjen, så jeg prøvde strattera og er veldig, veldig fornøyd. Den holer lenge også, så jeg tar 40 mg på morgenen og 40 mg klokka åtte. Da er det ro, konsentrasjon og harmoni hele døgnet. Fantastisk :D Men som skrevet tidligere, så er medisinering av ADHD veldig individuelt, husk også det når du skal finne riktig dose for deg. Lykke til! Hilsen Maren
Gjest Gjest_Uni_* Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 Det finnes overhodet ikke noe som kan påstås å være "best" medisin. Det at du ikke tålte Ritalin har vel egentlig lært deg det allerede. Ritalin fungerte ikke for meg heller, jeg fikk diverse problemer som hyppig migrene, grettent humør og diverse annet. Hva som fungerer best på deg personlig avhenger av hvilke symptomer du ønsker å bli kvitt, samt hvordan kroppen din reagerer på forskjellige stoffer (allergi og andre bivirkninger). For meg var løsningen å bruke en medisin mot depresjon. Det er flere medisiner som heter forskjellige ting men fungerer på nøyaktig samme måte, virkestoffet er venlafaxinhydroklorid.
monica83 Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Jeg har prøvd Ritalin, og det var helt jævlig. Legen har nå søkt om Strattera, men jeg har hørt at Concerta skal være det beste. Noen som har erfaringer? jeg har gått på concerta i 7 år nå,,,og måtte slutte følte jeg fikk ansiktet mitt tilbake nå etter noen mnd må jeg har ny medisin men vet ikke vilken...hor lenge har du gått på ritalin og hva som er så jævlig med den????
Gjest Bustyvel Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 Jeg bruker ritalin og det er den beste medisinen for meg.
Gjest ville Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Bruker strattera. Den funket bra lenge, men så fikk jeg en periode med ekstreme hetetokter og kvalme. Jeg kuttet medisinene tvert, og har ikke turd å starte igjen. Men vurderer det nå, iom at jeg ikke får med meg noe på forelesningene lengre Jeg fikk nedstemt humør av ritalin, (eller så tror jeg det var pga ritalin, i tillegg til at mine aspergersymptomer ble mer fremhevet), så jeg prøvde derfor heller ikke concerta. Syns egentlig det er dumt, fordi man kan reagere forskjellig på medisiner selv om virkestoffet er det samme. Det er flere typer medisiner igjen enn de tre, men ritalin (sentralstimulerende, metylfenidat), concerta(sentralstimulerende, metylfenidat) og strattera(ikke-sentralstimulerende) er de vanligste. Har asperger syndrom og adhd. Andre ADHD medisiner er: Equasym (sentralstimulerende, metylfenidat) Dexedrine (sentralstimulerende, dexamfetamine) Metamina (sentralstimulerende, dexamfetamine) Dexamfetamine Sulphate (sier seg selv )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå