Gjest cerazettebruker Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg er 24 år og har nå gått på hormonbasert prevensjon i 7 år, med kun en to måneders pause for litt over tre år siden. Jeg fant ved en tilfeldighet igjen et innlegg jeg skrev da i 06, hvor jeg skrev at jeg hadde fått sexlyst tilbake, bedre humør, mistet vannansamlingene og følte meg mye bedre uten piller.... hadde helt glemt det selv Så nå sitter jeg og her og lurer på å slutte. For tiden har jeg absolutt ingen, null sexlyst. Enkelte dager går jeg rundt og er rasende på alt og alle uten grunn. Føler meg rett og slett ikke bra for tiden, og mistenker at mye kan henge sammen med pillene. Jeg er i et seriøst forhold med mannen i mitt liv, og føler jeg "mister" noe av den beste tiden i livet vårt ved å være humørsyk, kjip, og uten sexlyst. Og det stemmer ikke med den personen jeg egentlig er, og heller ikke overens med at jeg har verdens mest fantastiske deilige kjæreste! Så er veldig fristet til å kutte ut pillene, for å se om det har noe med saken å gjøre, bare for å få det utelukket om ikke annet. Det jeg lurer på da er om man bør oppsøke lege før man slutter? Eller kan man bare gå igang på egenhånd? Har hørt at det er "tungt" for kroppen å bytte p-pillemerke, eller å begynne igjen etter å ha vært uten, er dette bare en myte? Hvis jeg slutter, må jeg være uten flere måneder, eller kan jeg begynne igjen etter allerede en eller to hvis jeg ikke merker noen forbedring? Håper noen har råd, blir litt frustrert av og til...
letme Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg hadde det akkurat slik på p-pillene jeg gikk på. I april bestemte samboeren min og jeg meg for at det var på tide å slutte, hos oss var det fordi vi ønsket barn. Men å slutte på p-pillene var noe av det beste jeg noen gang har gjort. Jeg ble mer meg selv igjen og humøret ble bedre - alt ble forbedret bare av å slutte på pillene. Det du bør gjøre er å ta ferdig pillene på det brettet du er på og så bare slutte. Man skal ikke trenge å gå til lege eller noe slikt. Det er jo en bra ting du gjør for kroppen din - du slutter å tilføre hormoner som den kanskje ikke liker. Man skal kunne begynne igjen når som helst, du må jo da vente på en menstruasjon og begynne første mensdag, men det er jo ikke noe stress. Lykke til, håper det blir like bra for deg som for meg.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Det er bare å slutte. Hovedutfordringen er å ikke bli gravid, hvis man ikke vil nettopp det, da. Du kan ikke gjøre noe farlig med å slutte, men det kan ta tid før syklus regulerer seg godt selv igjen. Hvis du bytter, trenger du ny resept på ny pille/plaster/ring. Det er viktig hvis du skal gå over til noe nytt, å sette deg inn i hvordan det skal gjøres. Pakningsvedleggene inneholder ofte slik informasjon, ellers må du få den av legen. Dette for å unngå at du får et intervall hvor du tar piller, men virkningen ikke er på plass enda, uten å vite om det og kunne bruke kondom i den usikre perioden.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Obs, hvis du velger å slutte utenom slutten av pillebrettet, bør du bruke kondom i en uke ca, før du slutter med pillen. Dette er fordi sæd kan leve i deg i flere dager, og eggløsning kan komme fort etter pilleslutt. Du kan derfor bli befruktet flere dager etter sexen.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Ts igjen, da har jeg sluttet :D Var akkurat ferdig med ett brett mandag, så da bestemte jeg meg for å slutte i går kveld, spent på hvordan det går. For oss er det et veldig viktig mål å unnga graviditet ja, så i første omgang blir det kondom fremover. Men ønsker ikke bruke det i lengden, kanskje spiral hadde vært noe?
letme Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Ts igjen, da har jeg sluttet :D Var akkurat ferdig med ett brett mandag, så da bestemte jeg meg for å slutte i går kveld, spent på hvordan det går. For oss er det et veldig viktig mål å unnga graviditet ja, så i første omgang blir det kondom fremover. Men ønsker ikke bruke det i lengden, kanskje spiral hadde vært noe? Ta deg en tur til legen eller til gynekolog og forklar grunnen til at du har sluttet på pillen. Be om andre forslag til prevensjon som ikke påvirker humør og slikt. De er jo de som er flinkest på det:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå