Becka Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg sitter her nå å får ikke sove fordi jeg har fryktelig trykk hodepine. Jeg har de siste ukene hatt en del av det, men sjelden så vondt som nå. Det bruker å være mer ubehagelig enn vondt. Problemet er at jeg ikke klarer å slappe av heller, så jeg føler jeg bare gjør det verre. Jeg vet av søvn kan ta det bort, men når man ikke får sove heller.. Noen andre som sliter med det, og har noen tips? Jeg vurderer å begynnne med fysioterpai, da nakken og skudrene mine er fryktelig anspent. Jeg antar jo det henger sammen med trykkhodepinen. Men jeg har aldri vært spesielt plaget med hodepine, og vet derfor lite av hva man burde/kan gjøre...
Kamikatze Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Låter litt som stresshodepine. Nakkemusklene hardner og det føles som trykk/smerte fra bakhodet, opp og frem. Ta deg to kopper sterk usukret kamillete eller en 500 mg paracetamoltablett (pinex, paracet, paralgin, paracetamol) som en nødløsning, for å løse opp muskulaturen. Begge virker på halvtimen, men best fra en time. Mens du koker te, eller til tabletten drikker du en halv liter vann. Minst. Du får ikke sove likevel, så noen turer på dass tåler du. Finn et punkt i tinningen, litt forbi midtveis mellom tragus (den lille brusktappen foran øregangen) og overkanten av øyesokkelen, like ved øyekroken. Massér to fingre i sirkelbevegelser. Tenk deg langs kanten på en tjuekroning omtrent. Mellom ett og to sekunder pr omdreining. Dette lindrer øyeblikkelig, men du må holde på en stund før virkningen holder. Uansett lindrer det i påvente at musklene i nakken skal slippe taket, og vannet får ned viskositeten i blodet. Det er ingenting i veien for å gå i dusjen, og kjøre på med så varmt vann du orker i nakken, er du heldig har du massasjedusj. Et såpestykke er også fint å massere lett i nakken med. Gi deg ro, ligg, lukk øyne, hør avstressende musikk eller lydbok eller ingenting. Ikke høye puter. Fortsett å drikke rent vann. Varer hodepinen mange dager, tusler du til doktern.
Kamikatze Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Har du drukket mindre kaffe enn ellers? Da kan det være "abstinenser". Sterk kaffe+pinex+ro. Unngå kaffe og sukkerholdig drikke, hvis ikke kaffereduksjon er årsaken. Husk også å få i deg mat uansett. Grov- eller knekkebrød med ost, for eksempel, og et stort glass friskt vann. Selv om du føler deg litt småuggen.
Becka Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. oktober 2009 Tusen takk for utfyllende tips! Skal prøves! Jeg er ikke så glad i å ta paraceter, men jeg måtte ta en i går, og det hjalp. ( har forhøyet leverprøver, og vil derfor unngå det, inntil videre. ) Våknet opp med hodepine i dag også, men det gav seg etter en stund. Skjønt, da jeg var ute å gikk, begynte det å dunke litt igjen. Veldig plagsomt! Jeg har alerede nevnt trykket i hodet til legen, så hun er klar over det. Det har vært litt frem og tilbake i noen uker. Noen ganger er jeg helt fin. Så jeg antar jo det er mine spente muskler. Kunne det kanskje vært lurt å bestille en masasje time? Igjen, tusen takk for tips!
Kamikatze Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Tinningsmassasje, når du får det til rett, vil ta smerten øyeblikkelig. Men både massasje og vann samt tabletter er symptomdempere. Du kvitter deg ikke med problemet før du gjør noe med årsaken til at det oppstår. Sliter du med leveren bør du holde deg langt unna paracetamolpreparater, og heller ta de med acetylsalicylsyre (dispril, albyl, aspirin) en sjelden gang. Men er det muskelknuter i nakken, er det den muskelavslappende effekten du er ute etter, og da er avtrekk fra kamilleblomst vel så effektivt, sunnere for leveren, mildere for magen. Prøv å være obs på detaljer i livsførselen din, og se om noe sammenfaller med "angrepene". Du går jo med den samme stressnakken hver dag, eller de fleste gjør det, så først kan du prøve å finne ut hva som trigger det hos deg. Jeg trodde lenge jeg var værsyk, fordi hodeverken kom et halvt døgn før det kom nedbør. Men evig stress var den underliggende årsaken. Bevisstgjøringen lot meg prioritere annerledes. Du får prøve å skjemme deg selv bort litt da. Stjele deg litt kvalitetstid med deg selv. Karbad med lydbok, massasje, spa, noe som gir deg andre bevegelser enn det daglige. Lykke til. Håper det går greit over for deg også.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 beste rådet jeg kan gi er meditasjon. Det både fjerner spenningene som gjerne forårsaker hodepinen, det produserer svært, svært mye smertedempende stoffer som endorfiner etc. I tillegg er det sinnsykt deilig når man får det til og gjør underverker for psyken
Gjest Gjest becka Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Tinningsmassasje, når du får det til rett, vil ta smerten øyeblikkelig. Men både massasje og vann samt tabletter er symptomdempere. Du kvitter deg ikke med problemet før du gjør noe med årsaken til at det oppstår. Sliter du med leveren bør du holde deg langt unna paracetamolpreparater, og heller ta de med acetylsalicylsyre (dispril, albyl, aspirin) en sjelden gang. Men er det muskelknuter i nakken, er det den muskelavslappende effekten du er ute etter, og da er avtrekk fra kamilleblomst vel så effektivt, sunnere for leveren, mildere for magen. Prøv å være obs på detaljer i livsførselen din, og se om noe sammenfaller med "angrepene". Du går jo med den samme stressnakken hver dag, eller de fleste gjør det, så først kan du prøve å finne ut hva som trigger det hos deg. Jeg trodde lenge jeg var værsyk, fordi hodeverken kom et halvt døgn før det kom nedbør. Men evig stress var den underliggende årsaken. Bevisstgjøringen lot meg prioritere annerledes. Du får prøve å skjemme deg selv bort litt da. Stjele deg litt kvalitetstid med deg selv. Karbad med lydbok, massasje, spa, noe som gir deg andre bevegelser enn det daglige. Lykke til. Håper det går greit over for deg også. Takk for det. Jeg har de siste månendene slitt med stress/angst. så det kan nok være årsaken, selvom jeg trodde det gikk bedre vel og merke. Men det har vel bygget seg opp en knuter i nakken pga anspenthet..Jeg sitter også mye foran data både på jobb og privat. tror jeg sitter ganske anspent da, spes på jobb. Jeg har tenkt å be legen henvise meg til fysioterapi, fordi jeg kjenner at jeg har knuter i nakken som ikke jeg kan få bort selv. Men det har absolutt hjulpe å masert meg selv litt når det "starter". Har også tatt rådet ditt med kamille te. Så nå drikker jeg det hver kveld.
Gjest Gjest_becka_* Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 beste rådet jeg kan gi er meditasjon. Det både fjerner spenningene som gjerne forårsaker hodepinen, det produserer svært, svært mye smertedempende stoffer som endorfiner etc. I tillegg er det sinnsykt deilig når man får det til og gjør underverker for psyken Har veldig lyst å begynne med dette. Men jeg må bare finne ut hvor de har sånne kurs.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå