Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vedlagt ligger et skjermbilde av speedfan og mitt system. I den røde boksen står det temperaturer på ting. Jeg skjønner at du ikke får sett den mens du spiller, men ta en titt nå likevel, for det kan hende temperaturen på ting allerede er høy.

post-21556-1255172175_thumb.png

Skrevet

Da må jeg jo vite hva som er for høy temperatur :fnise: og som sagt her har du en pc-analfabet i egen person

Gjest padawan
Skrevet

litt avhengig av belasting anses 30-50 grader som rimelige normale temperaturer. hvis det går over dette bør en se litt nærmere på kjølingen.

Skrevet
Da må jeg jo vite hva som er for høy temperatur :fnise: og som sagt her har du en pc-analfabet i egen person

Bare post det her så ser vi på det.

Skrevet
Bare post det her så ser vi på det.

:rødme: :rødme: eh...prøver å ta kopi av speedfan- siden, men får det ikke til

Skrevet
Problemet med disse programmene du nevner er jo at det er vanskelig å bruke de mens jeg spiller Sims( hele skjermen/maskinen er i bruk). Og når "ulykken" først er ute, går det mellom 5 og 1o minutt før jeg får restarta maskinen. Blir det ikke vanskelig i forhold til å få sjekket temperaturen da?

Jeg har uansett lastet ned disse programmene, men helt ærlig så vet jeg ikke helt hva jeg skal lese ut av dem, hva jeg skal se etter og hva som er normalt eller ikke.. :rødme:

Vifta til strømforsyninga fungerer fint den :sjarmor:

Du kan begynne med å ta en "print screen" av de forskjellige programmene og lime de inn her på en post. Det er mulig at en av komponentene har høy temp. selv om du ikke spiller.

Og så kan vi utelukke strømforsyninga. ( kansje )

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg hadde iallefall gått i andre dataforaer enn det på KG hvis jeg var deg.

Hardware.no , diskusjon.no etc.

Skal du kun drive med msn , skoleting og musikk så trenger du ikke mer enn f.eks en Intel Core Duo, skal du drive heavy gaming så går du får en Intel Quad Core men da burde jo resten av systemet ditt være oppdatert og før du setter inn en Quad Core, på kompatibilitet mener jeg.

AMD ligger et stykke bak Intels Quad Core enda, men hvis det ikke er så nøye så kan du jo kjøpe det og =)

Dersom du hadde hatt litt mer innsikt i datamskinarkitektur, så hadde du visst noen praktiske ting angående Quad core. For det første så vil ikke et vanlig OS kunne utnytte alle fire kjernene ideelt pga at alle OS'er i dag er lagd for enkjerne prosessorer. Dvs at ja, du må gjerne kaste bort penger på å kjøpe en Quad core, men OS'et ditt vil ikke være i stand til å utnytte den uansett. Da er det mye bedre å investere i et skikkelig skjermkort og et 64-bit OS og mindt 4GB RAM.

For det andre så er det en del her inne med over gjennomsnittlig PC-kompetanse. Jeg f.eks er ferdig utdannet dataingeniør til våren, men spesialisering innen HW utvikling. Hva er din kompetanse på området?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Padawan, er du enig i at det neppe vil være noen temperaturforbedring i å bytte ut Nitas nåværende 65W-prosessor med en raskere prosessor på 65/89/125W? Noen som er direkte uenige?

Jeg er også enig i dette. Dersom processoren sliter med varmen på 65W, vi ldet ikke være spesielt lurt å gå opp til en kraftigere en som også vil trenge mere kjøling.

TS: Du sier du har byttet innmaten. Hva vil dette si, dvs hva har du kjøpt? Og monterte du dette selv? (Sette CPU osv på hovedkortet).

Jeg har litt vanskelig for å tro at processoren alene skaper alt det trøbbelet, det må ligge noe mer bak. Kan du gi en litt bedre beskrivelse av hva som skjer i tiden før den krasjer (litt mer at den tilsynelatende går i dvale, og at du må restarte)?

Skrevet
:rødme: :rødme: eh...prøver å ta kopi av speedfan- siden, men får det ikke til

På tastaturet har du en knapp som heter Print Scrn, den ligger gjerne over insert, home og de der, hvis du har et standard tastatur og ikke laptoptastatur. Så kan du lime det inn i et bildebehandlingsprogram.

Skrevet
På tastaturet har du en knapp som heter Print Scrn, den ligger gjerne over insert, home og de der, hvis du har et standard tastatur og ikke laptoptastatur. Så kan du lime det inn i et bildebehandlingsprogram.

Herregud du må jo tro jeg er helt imbesil.... :sjenert: jeg har funnet tasten, men når jeg trykker på den skjer ingenting. Videre lurer jeg på hva bildebehandlingsprogram er, jeg tror slik som f.eks. photoshop er det du mener, men finnes det noen enklere, gratis noen.

Skrevet

Når du har trykker PrtSc, så kan du lime inn bildet i feks. Paint det ligger under tilbehør. Men for enkelhetsskyld, hvilke temperaturer har du nå ? Noter bare ned i en post.

Cpu : ....

Gpu : ....

Skrevet

Hvis CPU-en er egenskiftet, virker feuersteins første hønsj som et godt sted å begynne. - At der trolig er dårlig termisk kontakt mellom prossessorkapsling og kjøleribber. Grunnen til at den første ble skiftet kan også være en opphetingsissue - beslektet, men ikke samme feilen (inntørket pasta, overarbeid, støv).

Det er i det minste en relativt triviell affære å eliminere fra feilsøkelista. :nigo:

Skrevet

Jeg er nok forutbestemt til å ikke få til dette her :fnise: , får ikke til å lime inn noe som helst i paint, iallefall ikke fra speedFan, men Cpu ligger i mellom 50 og 52 grader. Like etter å ha spilt sims i 2 timer med bordvifte mot kabinett(tør ikke annet) var temperaturen 51 grader og CPU0 Fan på 2788(ellers på 0)

Gpu vet jeg ikke hvor jeg skal finne :forvirret:

Skrevet
Hvis CPU-en er egenskiftet, virker feuersteins første hønsj som et godt sted å begynne. - At der trolig er dårlig termisk kontakt mellom prossessorkapsling og kjøleribber. Grunnen til at den første ble skiftet kan også være en opphetingsissue - beslektet, men ikke samme feilen (inntørket pasta, overarbeid, støv).

Det er i det minste en relativt triviell affære å eliminere fra feilsøkelista. :nigo:

Den første ble skiftet fordi jeg fikk beskjed om at grunnen til kollapset nok var at prosessoren var for liten. Det er også ny prosessorvifte på den nye prosessoren.....

Skrevet
Jeg er nok forutbestemt til å ikke få til dette her :fnise: , får ikke til å lime inn noe som helst i paint, iallefall ikke fra speedFan, men Cpu ligger i mellom 50 og 52 grader. Like etter å ha spilt sims i 2 timer med bordvifte mot kabinett(tør ikke annet) var temperaturen 51 grader og CPU0 Fan på 2788(ellers på 0)

Gpu vet jeg ikke hvor jeg skal finne :forvirret:

Dette er helt normale temperaturer på cpu.

Når opner du SpeedFan ( se på første post på denne siden, av Zzyzx )

Noter dataene du se der.

Skrevet
Dette er helt normale temperaturer på cpu.

Når opner du SpeedFan ( se på første post på denne siden, av Zzyzx )

Noter dataene du se der.

Den første er ikke hos meg :overrasket: øverst står:

system: 28C

CPU : 45C

AUX : 52C

Temp1: 40C

Core : 41

Skrevet
Den første er ikke hos meg :overrasket: øverst står:

system: 28C

CPU : 45C

AUX : 52C

Temp1: 40C

Core : 41

hmm det mangler GPU temp. her. Start GPU-Z og se om du får frem temperatur på skjermkortet.

Skrevet
hmm det mangler GPU temp. her. Start GPU-Z og se om du får frem temperatur på skjermkortet.

Hvis GPU temp er under sensors og GPU temp der, så er temperaturen i snitt 60,5C

Skrevet

I snitt? Hva mener du? At den ligger rundt der og vaker, eller har du lagt sammen de du finner der og delt på antallet?

Skrevet
I snitt? Hva mener du? At den ligger rundt der og vaker, eller har du lagt sammen de du finner der og delt på antallet?

Mens jeg ser på den, varierer den mellom 60 og 61 grader, så derav 60,5......det var ikke for å fornærme noen :fnise: med dine ord den vaker..... :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...