Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er ei jente i tidlige 20 årene som er inne i en sykdomsperiode som vi ikke helt finner ut av hva er for noe. Studerer, og er på skolen hver dag. Er veldig mye sliten, og etter at jeg kommer hjem fra skolen er jeg veldig sliten, er bare så vidt jeg klarer å holde øynene oppe til tider. På det verste klarer jeg ikke å være våken, så da må jeg jo legge meg. Men om jeg sover midt på dagen, blir det så utrolig vanskelig å legge seg å sove på kvelden, blir alltid liggende lenge å vri meg, og skal jo tidlig opp hver dag. Har prøvd å sove litt, da hjelper det ikke på trettheten, og hvis jeg sover mye hjelper det litt mer, men de får jeg ikke sove til kvelden og forskyver egentlig bare problemet til neste dag. Siden jeg hele tiden er så trøtt og sliten går det veldig utover studiene, da jeg ikke orker/klarer å lese noe særlig de dagene jeg har vært på skole. Noen som har noen tips?
Gjest redstar Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Hei, dette var jo ikke så kjekt da.. må være veldig slitsomt... Kansje du er i en "utbrent" periode å trenger litt fri og tid til deg selv? Du bør også gå til legen å måle blodsukker å ta tester om det kansje er noe som ikke helt stemmer:( Spiser du riktig da? Ønsker deg masse lykke til ivertfall
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Hei! Har vært hos legen og tatt masse tester og de er så og si fine alle sammen. Var noen som get noe sånn IGG eller noe (tre som het nesten det samme) som var litt forhøyet, men det var visst vanlig ifølge legen min, og behøvde ikke å bety noe siden de ikke var kjempehøye. Stoffskifte, vitaminer og alt var fint! Spiser sunt, frukt og grønnsaker hver dag, fisk flere ganger i uken hvis man teller med fiskepålegg, og havregrøt til frokost, 4 måltider hver dag. Har aldri vært særlig flink til å trene, men orker ihvertfall ikke nå, for da blir jeg enda mer sliten. Hvis jeg drar ut på noe en ettermiddag, hender det jeg er så sliten at jeg ikke kan dra på skolen dagen etter. Passer liksom ikke med utbrent heller, for har ikke vært noen store endringer, eller økning av stress i livet mitt heller... Ikke er jeg deppa, utover at jeg er frustrert fordi jeg blir så trøtt. :klø:
Jenta24 Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er til tider plaget med det samme, men jeg presser meg selv til å holde meg våken,ellers får jeg ikke sove på kvelden. De periodene som jeg føler meg sliten og trett tar jeg jerntabletter i en uke og da føler jeg meg opplagt igjen, også prøver jeg å være i fysisk aktivitet hver dag. Jeg har kort på treningsstudio så der kan jeg trene hvor mye jeg vil eller så går jeg mye turer uansett hvor sliten jeg er, jeg føler meg da mye mer opplagt og sover da enda bedre om natten. Så jeg vil anbefale deg og droppe den middagshvilen helt og heller prøve å trene og ta jerntilskudd en periode. Vi kvinner har større behov for jern ettersom vi har menstruasjon.
Kenneth199 Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Vet ikke når du legger deg, men er det en mulighet å legge seg tidligere på kvelden?
Gjest be Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har opplevd det samme. Jeg fikk en venninne med på trening og ble raskt i bedre form. Da var jeg ung...samtidig begynte jeg på meditasjonskurs og det hjalp meg utrolig. Hvis du verken trener eller mediterer, hjelper det å ta en halvtimes hvil (sett på klokka) på ettermiddagen. Ikke ta senga, ta sofaen. Men avslapningsøvelser hjelper, samtidig som du må være litt fysisk aktiv uten at man må kalle det trening. Hviler du på ettermiddagen, er en halv time nok. Lag kaffe eller te når du står opp igjen, og når du legger deg, så glem problemer og alt du bør eller må gjøre.
Becka Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Uff jeg har slitt litt med det samme i det siste. Er ikke så gal som jeg har vært, men jeg sleit veldig. Greit at man kan bli trøtt, men jeg ble plutselig unormalt trøtt. Måtte gå å legge meg kl åtte og ni på kvelden, for da var jeg helt kjørt. Men nå skal det sies at jeg nok hatt en litt tøff periode, men likvel, det skjedde jo når jeg hadde fri... Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er blitt bedre. Jeg gikk også på jerntabletter. ( men du kan også få for mye jern, så vær litt varsom, og kanskje snakke med legen om det. ) Pluss at jeg prøver å være så mye ute jeg kan. Gå turer og den slags. Jeg har merket meg at om jeg kjeder meg, så blir jeg faktisk fortere trøtt, enn om jeg gjør noe. Men gjør jeg mye, så kan jeg være helt kjørt når jeg da kommer hjem. Så jeg må ikke overdrive heller. Trening er jo den beste medisin mot trøtthet. Det er positivt stress, og da blir kroppen sliten på en helt annen måte. Trener du for.eks på ettermiddagen, får du nok sove om kvelden. Prøv!
Gjest Iah Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Nå skal man jo helst ikke ta jerntilskudd med mindre det er påvist jernmangel. Link.
Gjest ts Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Hei, og takk for alle svar! Som sagt har jeg vært og sjekket meg hos legen, og jernnivået var veldig bra. Har sjekket alle de åpenbare tingene pluss mer, og de eneste som var litt på vidvanke var de IGG eller noe sånt som jeg ikke husker helt hva var. Men det var uansett ikke noe å bry seg om sa legen. Jeg legger meg alltid tidlig på kvelden slik at jeg får minst 8 timer søvn, ellers blir jeg mye verre dagen etter. De verste dagene kan jeg fint gå å legge meg kl 9, når jeg skal opp kl 7. Før har alltid 8 timer vært nok til at jeg har våknet uthvilt. Har prøvd å gå litt raske turer, ordentlig trening blir jeg rett og slett dårlig av. Men nå kjenner jeg at jeg blir uvel av turene og, om jeg for eksempel går i rask gange i 20-30 minutter blir jeg mye mer sliten etterpå, det verker i hele kroppen, muskler og ledd, og det føles ut som om noen har fylt kroppen min med stein. Det går fint mens jeg er ute å går, men etter at jeg har kommet hjem så går det litt tid og så blir jeg sånn. Har alltid fått energi av sånne ting før, så skjønner ikke hva som skjer... Og ikke legen min heller...
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 Bivirkning av hormonprevensjon eller ME?
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 Hei. I lang, lang tid hadde jeg det på samme måten som deg. Jeg trente styrketrening, og ble mer og mer sliten for hver gang. Smerter i muskler og ledd, trøtt og sliten. Kunne sove og sove. For en tid siden fikk jeg diagnosen fibromyalgi. Jeg synes du skal høre med legen om du kan ha det samme. FM vises ikke på noen prøver, alle mine var helt fine. Nå har jeg lært meg at kroppen ikke skal overbelastes, ikke hard trening eller lange turer. Men rolige turer, bassengtrening ol fungerer fint. I tillegg bruker jeg avlsappende tabletter på kvelden for å få en dypere søvn. Jeg hviler middag og tar pauser når jeg blir sliten. Livet er blitt lettere etter at jeg fikk diagnosen, for nå vet jeg hvorfor kroppen oppfører seg som den gjør. Lykke til
Gjest ts Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 Har gått på de samme p-pillene i 5 år, kan jeg plutselig begynne å reagere på de etter å ha gått på de så lenge? E rveldig fornøyd med de jeg går på, får mye menssmerter uten, så vil helst ikke prøve å kutte de ut... Men om det er mulig å begynne å reagere etter lang tid, får jeg vel nesten prøve det? Hm jeg får lese litt om ME og FM. FM har jeg aldri hørt om en gang, ME trodde jeg var en litt sånn diffus greie, type "el-allergi"...? Jeg aner ingenting om det altså, bare det inntrykket jeg har av det lille jeg har hørt om det. Kan jo nevne det til legen min ihvertfall.
Gjest Iah Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 Det er absolutt mulig å få bivirkninger av p-piller etter en stund ja. Jeg opplevde selv en bivirkning som plutselig oppsto etter flere år på samme merke.
Gjest Linnea Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Hei TS Kan jo være du har noe underliggende, MEN før du eventuelt får en konklusjon der så vil jeg dele min erfaring med deg. Trøtthet ligger i familien min og faren min har alltid hatt det. Han har sovet middag hver dag i flere år, så lenge jeg kan huske. De har aldri funnet noe feil heller, han blir bare mye trøtt. Det ser ut at jeg nå i voksen alder har fått noe av det samme, jeg klarer meg omtrent ikke en hel dag fra 8-22 uten en blund. Løsningen for meg er å kun sove 30 min på ettermiddagen, IKKE lenger. Jeg har ikke lest hele tråden så det er jo mulig du ikke sover lenger, men hvis man sover lenger så blir man ofte trøttere enn man var siden hjernen går i REM søvnen... Har du ikke prøvd det så ville jeg kanskje forsøkt en 30 min ettermiddagslur! Det fungerer som bare det på meg, og jeg kan legge meg til normal tid på kvelden! ( Som er ca 22.00 )
Jenta24 Skrevet 10. oktober 2009 #15 Skrevet 10. oktober 2009 Nå skal man jo helst ikke ta jerntilskudd med mindre det er påvist jernmangel. Link. Det med at det ikke er bra og spise for mye jern er bare tull og tøys. Jeg var hos min lege her forleden og han sa det at jernlagret til oss jenter aldri blir for høyt. Jernlagret hos kvinner skal ligge på mellom 10-147. Så jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta en uke i ny og ne når jeg følte meg slapp og svimmel. For vi jenter som har menstruasjon mister mye blod og da blir jernlageret for for lavt.
Virreliten Skrevet 10. oktober 2009 #16 Skrevet 10. oktober 2009 Det er ikke alle menstruerende jenter som mister mye blod, og enkelte prevensjonsmidler stopper mensen så man slett ikke blør i det hele tatt. Jernforgiftning er skummelt, og man SKAL IKKE ta jerntilskudd uten å ha fått påvist mangel. Men disse IGG-prøvene til ts: er det antistoffer mot gluten som ble målt? Normalområdet er vanligvis stort, siden det dekker hele befolkningen og gjerne litt til, så ligger du utenfor normalen ville ikke jeg godta med å bli avfeid med at det "sikkert ikke er noenting" når du er så sliten som du er. NOE er det. Som en test kan du jo forsøke glutenfritt i 2-4 uker, og se om det gjør noen forskjell? Det er ikke nødvendigvis enkelt, og det kan være verdt å oppsøke en annen lege for en vurdering av prøvene dine. Det er også nærliggende å tenke stoffskifte, og mange leger tar en enkelt prøve i stedet for dem som faktisk kan vise om noe er på gang. Hvis f.eks. anti-tpo er forhøyet kan de andre være helt perfekte, men da er man på sporet. Du sier jern er bra, men hvordan er ferritin og b12?
Jenta24 Skrevet 10. oktober 2009 #17 Skrevet 10. oktober 2009 Det er ikke alle menstruerende jenter som mister mye blod, og enkelte prevensjonsmidler stopper mensen så man slett ikke blør i det hele tatt. Jernforgiftning er skummelt, og man SKAL IKKE ta jerntilskudd uten å ha fått påvist mangel. Men disse IGG-prøvene til ts: er det antistoffer mot gluten som ble målt? Normalområdet er vanligvis stort, siden det dekker hele befolkningen og gjerne litt til, så ligger du utenfor normalen ville ikke jeg godta med å bli avfeid med at det "sikkert ikke er noenting" når du er så sliten som du er. NOE er det. Som en test kan du jo forsøke glutenfritt i 2-4 uker, og se om det gjør noen forskjell? Det er ikke nødvendigvis enkelt, og det kan være verdt å oppsøke en annen lege for en vurdering av prøvene dine. Det er også nærliggende å tenke stoffskifte, og mange leger tar en enkelt prøve i stedet for dem som faktisk kan vise om noe er på gang. Hvis f.eks. anti-tpo er forhøyet kan de andre være helt perfekte, men da er man på sporet. Du sier jern er bra, men hvordan er ferritin og b12? Jeg skjønner at enkelte prevensjonsmidler kan minske blødningen. Men jeg bruker ikke noe prevensjonsmiddel siden jeg reagerer på alt jeg har prøvd,derfor bruker jeg kondom. Og har som regel helt vanlig menstruasjonsblødning. Jeg skjønner ikke hvorfor folk innbiller seg at at man kan få for mye jern, det er flere i min familie som spise jerntabletter hver eneste dag eller annen hver dag hele året fordi dem har fått beskjed av legen at det ikke gjør noe siden dem har fått på vist jernmangel eller at dem har for lavt jernlager at dem må ha jevnlig påfylling for at dem ikke skal falle ned igjen på det nivået dem var.
Virreliten Skrevet 10. oktober 2009 #18 Skrevet 10. oktober 2009 Jammen da har de jo fått påvist mangel, da. Og da skal de ha jern. Knasker jern selv, jeg, tidvis i dobbel dose, men man skal ikke gjøre det uten forutgående blodprøve. Jeg tar ikke blodprøver støtt og stadig, men jernbehovet virker kronisk hos meg. Og sikkert hos mange andre. Men altså: påvist mangel. Her er en av årsakene til at det kan værre lurt å vite at man faktisk skal ha mer jern: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1065 Legg merke til at man blir slapp og sliten også av for mye jern. "Blodmangel" kan også være B12-mangel, også en anemi, og anemier kan ha mange former, fasonger, symptomer og årsaker. Så man skal ikke bare hive innpå med jern når man er sliten og det "aldri" går over. Man skal gå til legen. Og hvis legen ikke vil høre kan det hende man bør bytte lege. Det kjenner man best selv.
Jenta24 Skrevet 11. oktober 2009 #19 Skrevet 11. oktober 2009 Jammen da har de jo fått påvist mangel, da. Og da skal de ha jern. Knasker jern selv, jeg, tidvis i dobbel dose, men man skal ikke gjøre det uten forutgående blodprøve. Jeg tar ikke blodprøver støtt og stadig, men jernbehovet virker kronisk hos meg. Og sikkert hos mange andre. Men altså: påvist mangel. Her er en av årsakene til at det kan værre lurt å vite at man faktisk skal ha mer jern: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1065 Legg merke til at man blir slapp og sliten også av for mye jern. "Blodmangel" kan også være B12-mangel, også en anemi, og anemier kan ha mange former, fasonger, symptomer og årsaker. Så man skal ikke bare hive innpå med jern når man er sliten og det "aldri" går over. Man skal gå til legen. Og hvis legen ikke vil høre kan det hende man bør bytte lege. Det kjenner man best selv. Alle prøvene mine var fine de også eneste at jernlagret mitt var litt lavt og legen anbefalte meg og ta jerntabletter en periode. Jeg gjorde det og følte meg mye bedre, så droppet jeg jerntilskuddet en 1 månedstid og det er det dummeste jeg gjorde, jeg følte meg så sliten,slapp og svimmel og orket ikke stort etter jeg var ferdig på jobb. Jeg begynte da med jerntabletter etter råd fra min mor om å ta en tablett annen hver dag eller en tablett daglig igjennom hele året. Jeg har nå begynt med det og føler meg nå mye bedre og orker mer etter en arbeidsdag:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå