Gå til innhold

Syltetøy/saft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei:)

Til jul i år skal jeg lage syltetøy og saft til alle de eldre i familien. Men hvilket syltetøy er bra å lage? Oppskrift? Og hva er holdbarheten? Lurer på det samme med saft:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordbær er jo et all round syltetøy.

Har du frossen bær eller må du kjøpe inn det du skal bruke?

De fleste lager syltetøy og saft mens det er sesong for bær, noe det ikke er nå.

Hvis du forteller hva du har av bær, da blir det mye lettere å hjelpe deg.

Skrevet

Har ingenting så alt må kjøpes inn:) Tenkte egentlig å lage eplemos nemlig, men siden det har så kort holdbarhet er det uaktuelt for mine gamle besteforeldre, som "glemmer" å sette ting inn i kjøleskap/fryseboks etter at de har tatt litt.

Skrevet

Glemte å skrive på at det var meg over;) Og at ripssylt/gele/saft er uaktuelt, siden mine besteforeldre lagde mye av dette før. Føler jeg får de til å føle seg 1000 år gamle hvis jeg lager det til dem.

Skrevet

Hei!

Min onkel bruker tyttebær som konserveringsmiddel til epler. Syltetøyet blir da særlig egnet til viltmiddager. Ellers kan du lage sylt av epler bare med mye sukker og koserveringsmiddel. Du kan jo lage mos og ha den i små glass, som du fryser ned frem til jul.

Ellers kan du kjøpe f.eks. jordbær fra dypfryseren og koke syltetøy av det rett før det skal gis bort. Om du har rabarbra i fryseren, er det godt å blande rabarbra og jordbær.

Hva med appelsinmarmelade? Eller syltetøy av selvplukka rognebær eller tyttebær? Har den oppfatningen at gamle mennesker liker godt multer, så kanskje du kan kjøpe et spann og sylte det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...