Gjest haloa Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Min samboer er så glad i cookies fra butikken, av typen som er hardere og mer som kjeks enn de man gjerne kjøper på cafè. Jeg er veldig glad i den seige cookies-varianten, men min kjære vil gjerne ha dem mer som kjeks. Jeg prøvde å lage maryland-cookies, men de ble ganske flate og ikke så harde/kjeksaktige. Hjelper det å ha mer hvetemel? Og vil det hjelpe og steke uten bakepapir? Dersom noen har en oppskrift på "kjekscookies" tar jeg gjerne imot det.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Lag en deig av brunt sukker (ca 100 g, hvitt sukker (125g) og smør(100g) som kjøres "hvitt," altså en mouseaktig konsistens. Bland inn 1 egg. Deretter hvetemel (150g) og bakepulver (1ts). Ha i nøtter (175 g) (f.eks hakkede hasselnøtter og kokosjokolade/melkesjokolade (125g). Ruller små baller av deig (ca valnøttstørrelse). Dette blir mellom 35-40 cookies. Stekes mellom 10-13 min. Steketiden er cluet for myke/harde. Jo lenger, jo hardere.
PiriPiri Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 og avkjøl dem på rist, ikke på stekebrettet.
Gjest haloa Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Takk takk! Bruker dere smeltet smør eller hardt?
Gjest haloa Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 .... og steker dere på bakepapir, eller rett på stekebrettet? Har det noe å si?
Kamikatze Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Smør, og ingredienser forøvrig skal normalt ha tilnærmet romtemperatur, når de brukes i oppskrifter. Annet spesifiseres. Bakepapir eller ikke, spiller ingen rolle. Det er som gjesten i innlegg 2 sier: Senker du steketemperaturen litt, og øker steketiden, blir kjeks hardere, og brødskorper tykkere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå